24 passos per llançar una start-up

L'emprenedor Bill Aulet exposa amb detall al seu últim llibre quina és la disciplina que un bon emprenedor ha de seguir

Cal disciplina per emprendre? Alguns diran que sí; altres, que només cal una bona idea i disposició per acceptar el risc. En el cas de Bill Aulet, director del Martin Trust Center for MIT Entrepreneurship i un dels noms més sonats en l'emprenedoria global, considera que sí. La base d'aquesta disciplina és veure l'emprenedoria com un art amb una metodologia simple i a l'abast de qualsevol.

Aquest guru recull al llibre La disciplina de emprender. 24 pasos para una startup exitosa (LID Editorial, 2015) amb detall cadascun dels passos o punts que demostren que el talent per emprendre s'aprèn, no es neix pas amb ell.



Per començar amb l'escalfament, desglossem les 10 primeres tasques que cal desenvolupar per treballar el producte, el client i el mercat.

1. Segmentar el mercat
Aulet proposa fer una llista dels clients i mercats potencials per analitzar-los i determinar les avantatges i desavantatges de cadascun d'ells. D'aquesta manera, l'emprenedor és conscient de les oportunitats que hi ha en cada àmbit i pot començar a establir els primers contactes amb les persones que poden ajudar-lo a avançar.

2. Seleccionar el mercat inicial
Encara que la llista inclogui diversos mercats, cal escollir-ne un. La segmentació ha de ser el màxim de minuciosa possible.

3. Dibuixar el perfil de l'usuari final
Edat, sexe, motivacions o por són alguns dels elements que permeten classificar i definir quin és el perfil potencial. A més a més, per tal de conèixer a fons aquest client, l'autor del llibre recomana incloure dins l'equip de treball una persona que compleixi els requisits per evitar treballar sobre suposicions.

4. Calcular la mida del mercat
Estimació de dòlars per any que es poden obtenir al mercat inicial si es tingués el 100% de la quota. Aquest càlcul serveix per certificar que les aspiracions no són massa elevades, ni inferiors a les capacitats de l'empresa.

5. Descriu el personatge del mercat inicial
Difícilment el primer client encaixarà dins el perfil establert al pas 3. Per això, cal fer un segon disseny de com serà aquest client inicial, el que tindrà elements en comú amb el target desitjat. Partint d'aquesta base, Aulet assegura que l'equip podrà treballar a millorar per acostar-se al client final.

6. Cas d'ús de la vida útil del producte
També cal fer una representació de la vida útil del producte per saber com adaptar-lo a la cadena de valor del client, però també del flux del treball de l'equip.

7. Especificació d'alt nivell del producte
Cal crear una representació visual del producte, així com un catàleg. La millor manera de convèncer al client és que aquest vegi allò que vol comprar, però deixant-li clar que es tracta d'una demo, que hi haurà revisions i millores i que es poden implementar les recomanacions que ell faci.

8. Quantificar la proposta de valor
L'objectiu és resumir breument el valor afegit que té el producte per al client. Ha de ser un document que es pugui llegir amb facilitat, amb diagrames i altres elements que el facin de fàcil lectura amb un cop d'ull.

9. Identificar els teus propers 10 clients
Com ja diu des del principi Aulet, és important identificar el client potencial i acostar-se al màxim a ell. En aquest sentit, recomana conversar amb prop de 10 persones per conèixer les seves inquietuds i avançar pel bon camí.

10. Defineix la teva essència
Hem definit ja el client, el mercat i el producte, ara és l'hora d'apuntar a la filosofia de l'empresa. Aulet enumera com a tasques fonamentals d'aquest pas definir els recursos, els objectius i el temps per avançar a poc a poc i amb bona lletra fins a assolir la imatge i competitiva desitjada de l'empresa envers els competidors.


 

Autor: Bill Aulet
Editorial: LID Editorial
Any de publicació: 2013
Tema: Emprenedoria

Més informació 
 

Ets subscriptor de VIAempresa? Entra, participa en el sorteig que fem cada setmana i emporta't aquest llibre.
 

Avui et destaquem
El més llegit