Byung-Chul Han: filosofia per problemes postmoderns

El filòsof coreà ha esdevingut una de les grans veus de la contemporaneïtat reflexionant sobre temes que fins ara no existien

Byung-Chul Han | Wikipedia Byung-Chul Han | Wikipedia

La filosofia té com a principal objectiu respondre als reptes i dubtes més urgents de les nostres societats. Qui som, per què actuem com actuem, quina és la finalitat de la vida o què dona sentit a la nostra existència són algunes de les grans preguntes de la Història de la Filosofia en majúscules. Les últimes dècades han estat especialment intenses: la carrera tecnològica, els processos de democratització de la majoria dels països del món, l’augment de la consciència del canvi climàtic o moviments socials com els feminismes i l'antiracisme han comportat grans canvis socials que no es poden resoldre comptant únicament amb les tècniques clàssiques del pensament humà. Per aquest motiu, hem necessitat no només noves veus, que és un fet propi de cada època històrica, sinó també l’aparició de pensadors i filòsofs que reflexionin sobre els temes que fins ara no existien. Un dels que ho ha fet d’una manera més brillant ha estat el filòsof d’origen coreà Byung-Chul Han.

Nascut l'any 1959 a Seül (Corea), Han és una de les grans veus de la contemporaneïtat. Han és assagista i crític cultural, i les seves contribucions engloben temàtiques relacionades amb allò que ja es coneix com el capitalisme tardà o postmodernisme, és a dir, l'estadi on el capitalisme, consolidat com a sistema hegemònic mundial, ha començat a generar, per si sol, nous problemes que representen el centre de les nostres agendes polítiques, econòmiques i socials. Han va néixer a Corea i es va traslladar a Alemanya per estudiar filosofia, literatura comparada i teologia a la Universitat de Friburg. Allà mateix va doctorar-se amb una tesi sobre Martin Heidegger, un filòsof de qui parlarem en una altra ocasió, però probablement és d'ell de qui es nodreix de la comprensió de l'existència humana. Si una cosa és pròpia de la seva comprensió de la nostra societat és el fet que Han, lluny d'escriure textos enrevessats, escriu en assaig. La vida dins del postcapitalisme canvia tan de pressa que escriure en un altre format seria una incoherència. Des de 2010 ha publicat més d’una vintena d’assaigs on critica la societat capitalista occidental a partir de conceptes com la transparència, el cansament, la cultura de treball o la comprensió del poder i la violència. L’editorial Herder els ha traduït alguns dels seus títols com Psicopolítica (2014), La societat del cansament (2015), Sobre el poder (2016) o Cares de la mort (2020). 

Han exposa com les circumstàncies del nostre context capitalista i postmodern afecten la nostra manera de viure

Han s'ha convertit en una figura de referència del pensament filosòfic modern no només per la manera de desgranar els problemes que ens afecten diàriament, sinó també per posar-los nom i proveir-nos d'un concepte per referir-nos-hi. Com a professor de la Universitat de les Arts de Berlín (UdK) o la Hochschule für Gestaltum (HfG) de Karlsruhe, el pensador exposa d'una manera clara, senzilla i comprensible la manera com les circumstàncies del nostre context capitalista i postmodern afecten la nostra manera de viure, de manera individual o en societat. El seu valor resideix en la forma d'interpel·lar els temps presents des dels aprenentatges dels temps passats. Han dialoga amb els clàssics i els actualitza. I en aquest procés es relaciona també amb la resta de propostes filosòfiques, oferint un marc des del qual crear, pensar i innovar filosòficament.

Pensadors com Han són el futur de la filosofia. En lloc d'ancorar-se a conceptes eterns, Han se centra en les novetats de les nostres vides que ens inquieten i ens afecten. La seva tasca de filòsof és un bàlsam que ens permet situar-nos i fer introspecció des d'un nou lloc, des del lloc impersonal, fred, mecanitzat i alienat on ens ha situat el capitalisme postmodern. Un relat que interpel·la i desperta aquells humans endormiscats per sistema que els ha tancat per fer-los esclaus de si mateixos.

Més informació
La utilitat de la utilitat
Simone Weil: exigència moral, compromís social
Pujar per tornar a baixar
Avui et destaquem
El més llegit