Canviar l'actitud per millorar

El 'coach' Marshall Goldsmith recull la seva experiència en el llibre 'Disparadores', on explica com identificar les conductes negatives i dóna algunes pautes per fer un gir positiu

Canviar no és fàcil i sembla que, com més passa el temps, més impossible sembla aconseguir-ho. Per això, quan algú ens reclama fer un gir a la nostra actitud, la resposta més habitual és: "Jo ja no estic per aquestes coses". Però que sigui usual no vol dir que sigui cert i això és el que el coach Marshall Golsmith intenta desmuntar al llibre Disparadors (Edicones Urano, 2006).

En les prop de 250 pàgines d'aquest breu manual, l'autor parla dels disparadors com les circumstàncies que fan que una persona reaccioni d'una determinada manera als estímuls que s'enfronta. Alguns permeten tenir aquest canvi d'actitud desitjat, són els que anomena "disparadors psicològics"; mentre que d'altres només generen una conducta diferent de manera temporal. Si l'individu és capaç de mantenir la nova actitud al llarg del temps, aconseguirà modificar l'entorn i fer que la persona se senti còmoda amb el seu nou rol.

Com que tota teoria necessita una bona base pràctica per tenir resultats, Goldsmith ofereix exemples, consells i anècdotes al llibre perquè els executius, emprenedors i lectors en general tinguin eines útils per avaluar el seu comportament i decidir si cal un gir de 180 graus en la seva conducta vers el món.

Identificar els disparadors
Prova, rellevància, conseqüència i acció. Són els quatre processos que cal seguir per trobar els disparadors que poden fer canviar un professional.

El primer consisteix a indagar en l'entorn de la persona per obtenir proves de la seva mala actitud, manca d'efectivitat o qualsevol altra conducta negativa. Quan s'obté una mostra i s'ensenya a l'afectat en qüestió és quan aquest se n'adona que hi ha un problema. Sense proves, difícilment voldrà ser-ne conscient.

El següent pas té a veure amb fer entendre a aquesta persona que la seva conducta té efectes negatius sobre les persones que l'envolten i la feina. Si no se li demostra que té una certa rellevància i que afecta el seu entorn més proper, sobretot el personal i el privat, no voldrà posar-hi remei. La tercera fase del procés té molt a veure amb la segona, ja que consisteix a demostrar que, si les coses segueixen fins aleshores, hi haurà conseqüències negatives.

Finalment, s'ha d'anar a l'acció. Quan l'afectat pren consciència de tota la cadena que s'inicia amb la seva conducta, serà capaç de veure l'origen i aprendre a evitar-lo, o fins i tot solucionar-ho. Això és el que s'anomena identificar el disparador per fer-li front i generar un canvi d'actitud que perllongui en el temps.

Errors freqüents

  • Desitjar, però no fer: "Estaria bé trucar la meva mare", posa com a exemple Goldsmith. I per què no es fa? Cal actuar
  • Limitar-se al pensament binari: res és A o B, blanc o negre, sí o no. Hi ha un ampli ventall de possibilitats al voltant. Potser serà més lent obtenir resultats, però poden ser més efectius.
  • Quedar-se curt amb la imaginació: ser intel·ligent, tenir recursos o tenir estabilitat està bé, però a vegades aquesta tranquil·litat fa que les persones no vulguin veure més enllà de la realitat ni es preguntin a ells mateixos si són feliços.


 

Autor: Marshall Goldsmith
Editorial: Ediciones Urano
Any de publicació: 2016
Tema: Gestió

Més informació 
 

Ets subscriptor de VIA Empresa? Entra, participa en el sorteig que fem cada setmana i emporta't aquest llibre.
 

Avui et destaquem
El més llegit