El basar de la independència

El context social i polític ha generat un esclat de productes embolcallats en l'estelada. El repte d'empreses com Vamcats és superar la circumstancialitat

Banderes, samarretes, encenedors, espardenyes, rellotges, corbates, polseres, ulleres, jocs de taula,... El catàleg de productes independentistes s'amplia a mesura que les enquestes creixen en el percentatge de partidaris de l'estat propi. En una oferta tan extensa hi entra de tot: des de productes pràcticament amateurs amb una estelada incorporada fins a la segona equipació del FC Barcelona, que incorpora els colors de la bandera catalana i sobre la que el propi president del club, Sandro Rosell, va anticipar que seria la "samarreta d'un club esportiu més venuda a la història".

Com tots els moviments, la proliferació dels productes amb la bandera catalana té un origen. En aquest cas, en l'estudi GS Gràfica de Vic, que va dissenyar unes vambes amb estelada per il·lustrar el cartell de la primera Marxa cap a la independència Ulldeter-Roda de Ter. "Quan vam fer el disseny no hi veiem una oportunitat de negoci, però la gent va començar a preguntar per les sabatilles i ens ho vam plantejar", explica Guillem Soldevila, fundador de Vamcats.

Context oportú
Sens dubte, l'esclat dels productes independentistes està afavorit pel context polític i social. "El que vam veure clar és que si teníem el producte i teníem la demanda ens hi havíem de posar, ja que si no ho fèiem nosaltres ho faria qualsevol altre", detalla Soldevilla.

I per aprofitar tot el vent a favor, el més adequat és tenir present els símbols. No només l'estelada, sinó també les dates. Vamcat va néixer a mitjans de 2012, i es van posar com a objectiu vendre els primers models abans de l'històric 11 de setembre. La dificultat estava en trobar un fabricant que ho pogués fer amb un marge de temps tan reduït. Per aconseguir-ho van apostar per la proximitat, i així van vendre els primers models just abans de la data senyalada.

Escapar de l'estacionalitat
Apostar pels símbols i els referents nacionals és un valor segur en un context favorable i pot generar un bon nombre de negocis puntuals, però el repte és superar l'estacionalitat i consolidar la marca. "Volem escapar del concepte marxandatge, i per això ens hem proposat competir amb les grans marques de calçat", explica Soldevila. Per fer-ho, a la càrrega emocional del producte, hi sumen la qualitat. En el projecte Vamcats hi està involucrat Josep Soldevila, pare del Guillem i sabater jubilat de Vic i persona clau en el disseny d'aquestes vambes 100% de pell, que va ser propietari de vàries sabateries a Vic i Barcelona. També Carles Franco, amic i també soci de VamCats.  

"És evident que els símbols funcionen, però fer-ho bé millora la percepció de l'usuari, que té un producte de qualitat i està disposat a fer segones i terceres compres", explica Soldevila. L'aposta per la qualitat de Vamcats no només està en l'ús dels materials, sinó en la concepció de la marca, ja que des del principi van decidir-se a llançar cinc models per escollir. "Ja que ens hi posàvem, calia fer-ho bé; només així ens veuran com una marca de vambes més".

Presència al territori i compromís
Però, com sobresortir entre tant oferta? Vamcats, amb preus al voltant dels 60 euros, compta amb l'avantatge competitiu del que arriba primer, però també amb una gran feina per estar present en tot el territori català. A les vendes via web i en botigues cal sumar-hi la seva constant presència en fires i estands. "Tenim una estructura petita, però amb molt treball i compromís hem aconseguit estar presents en 4 ó 5 actes en un sol cap de setmana". Molts d'aquests estands estan lligats als actes organitzats per l'Assamblea Nacional Catalana, client de l'estudi GS Gràfica i amb qui Vamcats col·labora.

L'altre gran font de visibilitat és la presència als mitjans de comunicació. Soldevila recomana aprofitar la "bona disposició" que existeix ara mateix per aparèixer en els mitjans amb aquest tipus de productes. No només això; el fundador de Vamcats reconeix que els productes amb estelada són proclius a generar virals a les xarxes, el que també ajuda a la difusió de la marca.

Vies per la internacionalització
Aquí pot estar un dels punts febles dels productes independentistes, però el fet de crear una marca amb personalitat pot ajudar a expandir el negoci. De fet, Soldevilla va presentar a l'última edició del BizBarcelona un disseny de Vamcats amb la ikurriña. El projecte, de moment, està paralitzat, però no descarta activar-lo en el futur. "Ja ens han arribat algunes peticions per fer models amb diferents banderes, però encara no ens hem decidit", explica Soldevilla.

El fundador de Vamcats, però, reconeix que no podria fer una vamba amb la bandera espanyola, ja que "seria tirar-se pedres a la teulada", però assegura que no tindria cap problema en assessorar a algú que ho volgués fer.

I els resultats?
Doncs millors del que es podria esperar. "Quan vam començar, el meu pare creia que després de l'11 de setembre no vendríem res més, però va arribar el Nadal i no podíem atendre a la demanda", descriu Soldevilla. A nivell numèric, la marca tancarà els seus dos primers anys amb una facturació per sobre dels 1,5 milions d'euros. "Ara toca para per saber què som i on volem anar", reflexiona el fundador de Vamcats.
Avui et destaquem
El més llegit