L'empresa camaléo

Les organitzacions han de transformar-se de manera integral per ser àgils, flexibles, capaces de mimetitzar-se amb el medi per ser companyies del segle XXI

Ser una empresa camaleó vol dir ser una companyia que pensa en l'equip i s'adapta a l'entorn
Ser una empresa camaleó vol dir ser una companyia que pensa en l'equip i s'adapta a l'entorn

Quan a un nen se li pregunta què vol ser de gran, és habitual escoltar respostes com futbolista, metge, astronauta, bomber o policia. La gran majoria dels joves que s’incorporen ara al mercat laboral van respondre el mateix en el seu moment, però ara segurament ocupen una posició com a community manager, especialista en big data o data account manager. Tot són professions que abans no existien i que han obligat les empreses a mutar. O a adaptar-se al seu entorn, com fan els camaleons. D’aquí el títol del darrer llibre d’Antonella Fayer i Jorge Salinas, La empresa camaleón (LID Editorial, 2017), on repassen el perfil de les companyies que han de liderar el segle XXI.

-Participa en el SORTEIG d'aquest llibre-

Al Fòrum de Davos del 2016 ja es va posar l’alerta: el 65% dels nadons que comencen avui la primària treballaran en un futur en feines que encara no s’han creat. Els autors reconeixen que part de la responsabilitat de formar professionals per als pròxims anys rau en el sistema educatiu, el qual ha de fomentar habilitats transversals. Tanmateix, les organitzacions tenen també la responsabilitat de fer una transformació integral sobre la seva filosofia i com pensen les persones que la formen.

Precisament perquè l’equip és la base d’una companyia, com defensen els autors, parlen de les empreses com entitats formades per emocions. “El seu estat d’ànim influeix en la manera com canvia de color la seva pell i d’aquesta forma dóna a entendre amb cada canvi una cosa diferent: si entra en combat, si està irritat, si està relaxat... [...] aquest llibre aborda una nova realitat laboral on es tenen en compte les persones i les seves circumstàncies”, deixen ja a la introducció, a tall de declaració d’intencions per als qui encara no estan convençuts amb aquest nou estil de gestió. Apel·len directament a un canvi d’estratègia competitiva cap a una altra de cooperativa i on la satisfacció i implicació dels treballs “adquireix més rellevància que mai”.

Renovació real o retoc cosmètic?

“La immobilitat, l’estancament, el confort i els hàbits per inèrcia ens fan infeliços”. És una realitat, pel que Fayer i Salinas consideren de vital importància oblidar-se dels pegats que solucionen de manera temporal els problemes i anar a per una revolució integral de les organitzacions.

Per construir una cultura dinàmica i exitosa s’han d’integrar quatre conceptes:

  • Individual intern: canvi previ de consciència de les persones.
  • Individual extern: canvi de les habilitats i coneixements.
  • Col·lectiu intern: la cultura de l’organització.
  • Col·lectiu extern: el disseny organitzacional, procediments, tecnologia...

Posar el focus només sobre algun d’aquests punts és insuficient, cal que la renovació sigui total des dels quatre eixos.

Lidera i transforma

Per liderar per al futur, el llibre assenyala que cal gestionar des de la congruència. S’ha de fer posant el focus en cinc pilars per assolir l’harmonia:

  • Sentir-se visible i reconegut
  • Percebre que es pertany a un grup
  • Sentir-se útil
  • Continuar aprenent
  • Gaudir de les relacions saludables

La conclusió d’això, expliquen els autors, és que “el líder de l’era del camaleó és un exemple inspirador perquè es transforma i transforma des del lideratge personal i dels altres i té en la congruència el seu major desafiament”.

L’obsolescència de l’oficina

L’economia del treball eventual, conegut com a gig economy, és la nova realitat que està transformant la rutina de treball. Perquè no tot és cosa de canviar actituds, jerarquies o conceptes abstractes, la part pràctica també hi té a veure en la transició a l’empresa camaleó.

D’entrada, el presentisme desapareix. No cal anar a l’oficina per treballar perquè la tecnologia permet fer-ho des de qualsevol lloc. Això implica que les persones poden deixar de tenir tasques rutinàries i rígides per començar a ser inclosos en projectes amb data d’inici i de final. D’una banda, permet incrementar la creativitat i la productivitat. De l’altra, ajuda a la formació contínua i a posar-se reptes que motiven.

I tot això està vinculat amb una flexibilitat d’horaris, la que permet la tan esmentada conciliació laboral i familiar i mostra, de debò, que les empreses es preocupen pel benestar dels seus treballadors.

Aquests i altres consells són els que ofereixen Antonella Fayer i Jorge Salinas al llibre La empresa camaleón.

Vols un exemplar del llibre? Entra al sorteig i participa-hi, regalem un llibre entre els lectors de VIA Empresa.

Més informació
El repte de transformar-se contínuament
"Les empreses s'han de transformar digitalment, no només obrir un perfil de Facebook"
Avui et destaquem
Comentaris