Empresa té nom de dona

Javier Scherk recull al seu últim llibre el testimoni de 10 empresàries d'èxit que expliquen les traves que han trobat i en què es diferencien dels homes directius

Ser dona i professional no és fàcil. No ho és per l'entorn, per la cultura d'empresa i pel monopoli que tenen els homes dels càrrecs alts; ni tampoc pel fet que el directiu pensi més en la baixa de maternitat que s'agafarà algun dia que en el que pot aportar a l'empresa en el moment d'incorporar-se a l'equip, és per molts factors. 

Aquesta és la reflexió que fa Javier Scherk al llibre Empresa tiene nombre de mujer (Plataforma Editorial, 2015), el qual recull l'experiència de fins a 10 empresàries d'èxit. Parlen dels seus inicis, de les traves que han tingut i que no troben els homes en el camí, de la conciliació i de les quotes, entre altres. Aquests són alguns dels testimonis.

Núria Cabutí, CEO de Penguin Random House Grup Editorial
Un dels elements que destaca l'autor sobre el sector en el qual treballa Cabutí és que es tracta d'un àmbit on hi ha un "gran pool de dones", però no es deslliura de tenir ocupats els càrrecs més importants per homes. La CEO de l'editorial considera que això és, en part, perquè la dona es posa a ella mateixa "un sostre de vidre" per excloure's de qualsevol possible promoció. Aquest sostre s'anomena família, i és el que porta abordar ja des de la primera entrevista un tema tan important com el de la conciliació.

Per a Cabutí, conciliar bé implica prendre mesures concretes: "Molta ajuda a casa i més control de l'agenda". En aquest sentit, es mostra contrària a les quotes i reconeix que és més partidària de fer una selecció de personal on els criteris bàsics siguin "igualtat i equilibri, i assegurar que hi hagi diversitat de nou talent en una organització".

Aurora Catá, caçatalents a Seeliger y Conde
Una de les premisses del discurs de Catá és que una persona té vida laboral i personal. Considera que això té un benefici de cara al rendiment d'una empresa, ja que un equip dedicat únicament a la feina, considera, "afecta negativament als resultats". A més a més, assegura que les dones són més atrevides que els homes i que és una característica que sovint passa desapercebuda. "A les dones ens espanta menys que els homes assumir riscos. Ens sentim més lliures respecte al que pensen els altres", apunta.

Centrada ja l'entrevista més en el segment de les vendes, en el qual Catá és especialista, la caçatalents critica que sigui més habitual veure venedors que no pas venedores. "Com és possible que en companyies en les quals la decisió de compra dels seus productes o serveis depèn de la dona no hi hagi precisament dones que ocupen aquests llocs?", es qüestiona.

Respecte a la conciliació, assegura que no és una feina fàcil: "O has corregut molt i has ascendit a la teva carrera, o és molt dur. La meva recomanació a totes les dones és ser molt ambiciosa professionalment, perquè com més a dalt s'està, millor es concilien les coses". Tanmateix, conscient de què no tothom té els mateixos recursos, afegeix que el millor és tenir "equilibri personal" per tal de no afectar la vida familiar amb les tasques i preocupació de la feina.

Beatriz de Salas, directora general de Natura Bissé
De Salas és del parer de Cabutí respecte a les quotes, les rebutja categòricament i prefereix valorar les persones més enllà del seu gènere. "L'home és home i la dona és dona, i cadascú té les seves virtuts i les virtuts d'ambdós redunden en el benefici de l'empresa", defensa, i apunta a la reeducació per inculcar als més petits la igualtat d'oportunitats.

Per a ella, tot comença deixant molt clar des de petits que els nens i les nenes no són iguals, però posant en valor i en positiu les diferències per generar oportunitats al voltant de les habilitats i capacitats personals.

Al parlar de conciliació, De Salas considera que el més important és deixar que cada persona esculli què vol prioritzar, sigui home o dona. "Segons les inquietuds de cadascú, és millor una cosa o altra", considera, però reconeix que des de l'empresa també hi ha molta feina a fer: "La dona ha d'entendre i veure la conciliació des de la responsabilitat, però també l'empresa s'ha de dotar de major flexibilitat perquè aquesta elecció no sigui a vegades tan extrema".

Judith Viader, directora general de Frit Ravich
Viader és una empresària que, com bé diu ella mateixa al llibre, para molta atenció en la "gestió de la complexitat". Un tret que, segons l'autor, denota que la companyia està liderada per una dona. I és que Frit Ravich és una companyia amb una rotació molt baixa i que, assenyala la seva directora, "organitza el talent, no el poder". Per tant, la flexibilitat, l'agilitat, la paciència o pensar a llarg termini són trets diferencials de la gestió de la companyia.

L'ús de quotes, per Viader, tampoc és una solució perfecta, però sí que les considera necessàries: "Les dones poden veure coses que els homes no veuen. Per això les empreses han de ser meitat i meitat".

Pensant ja en les dones que volen començar a construir la seva carrera professional d'èxit, la directora general de Frit Ravich recomana "que escoltin, que entenguin, que aprenguin". I també les adverteix: "Entrar al món de les vendes costarà".

Avui et destaquem
El més llegit