Formació empresarial: més enllà de complir l'expedient

Els formats audiovisuals atractius, flexibles, personalitzats i vehiculats pels social media s'imposen per intentar ser més seductors amb els treballadors

La formació empresarial és clau per a la millora del rendiment de tota organització, sense la qual és impossible disposar d'uns recursos humans adaptats als nous reptes i processos. "En un entorn molt canviant, les empreses amb futur són les que disposen de personal en procés de formació constant" constata Javier Otero, IT Product Manager a UPCNet. "A més de garantir el reciclatge dels teus professionals i mantenir les avantatges competitives - apunta Jordi Gutiérrez, director de UOC Empresa- també serveix com a eina per atraure o retenir el talent".

Però sovint aquesta formació no gaudeix de la millor fama entre els treballadors. Molts d'ells han viscut als seus llocs de feina massa sessions formatives presencials que pecaven d'avorrides, d'excessivament genèriques, sense vincles reals amb el que viuen dia a dia al lloc de feina, i que empraven mitjans anacrònics. "Els continguts solen estar molt poc adaptats a l'usuari final, i es transmeten a través de plataformes antiquades, gens intuïtives i molt pobres visualment", destaca Xavier Orri, de Homuork. A aquestes sessions, per tant, s'hi va sovint tan sols per complir l'expedient, i el seu impacte real acaba resultant molt baix.

Afortunadament, les coses estan canviant. Conscients d'aquestes mancances, han aparegut iniciatives que proposen nous models de formació empresarials. Eradiquen les sessions presencials, ja que augmenten els costos, i aposten pel social media, amb continguts audiovisuals atractius, flexibles i, sobretot, personalitzats. També s'esforcen per arribar a les pimes, les quals fins ara han quedat massa al marge d'aquests processos, cosa que les fa perdre competitivitat respecte a les empreses més grans que sí s'ho poden permetre.

De l'aprenentatge formal al joc
UPCNet és l'empresa de consultoria i serveis TI de la Universitat Politècnica de Catalunya. Es nodreix del coneixement generat a la universitat per, entre altres coses, oferir serveis de formació a empreses i organitzacions. En aquest cas ho fan a través de l'e-learning, amb tecnologies web 2.0 i amb caràcter social, col·laboratiu i mòbil. Això pot incloure aprenentatge formal més clàssic, però també apostes més informals, que fins i tot poden incloure activitats basades en jocs. És el que es coneix com a gamification, és a dir, introduir estructures provinents de jocs per convertir una activitat teòricament avorrida en una proposta que motivi els seus participants a prendre-hi part de manera activa.

La clau, segons el project manager d'UPCNet, és apostar pel social learning, amb ús d'eines 2.0 que facilitin l'accés a continguts i eines d'aprenentatge des de dispositius mòbils, i plataformes i serveis al Cloud. "Són més fàcils de desplegar, sense inversions, permanentment actualitzats i en modalitat de pagament per ús", afirma Otero.

Brevetat i personalització
La Universitat Oberta de Catalunya, referent en l'ensenyament a distància, també compta amb una àmplia oferta de formació empresarial. El director de UOC Empresa, Jordi Gutiérrez, constata que les noves tendències en aquest àmbit s'encaminen cap a "una major personalització" i una evolució cap a "solucions més àgils". "S'imposen els recursos més breus i atractius formats com els vídeos, les simulacions, els jocs o les revistes digitals, amb resultats fàcilment transferibles al dia a dia", destaca Gutiérrez, que considera que són les millors fórmules "per tal de fer front als reptes de negoci de les empreses davant el context de canvi continu en què es troben".

Cursos MOOC "intel·ligents i bonics"
Hi ha una altra experiència d'èxit en aquest camp que així ho demostra. Es tracta de Homuork, que se centra a crear cursos MOOC (Massive Open Online Courses) per a empreses en format audiovisual, per fer-los atractius, personalitzats i, sobretot, eficients. Cursos creats "amb intel·ligència i bellesa", segons expliquen, per donar un nou aire a l'educació corporativa. "Emprem recursos visuals i una narrativa per aconseguir que els continguts siguin seductors", explica Orri, cap d'operacions d'aquesta firma barcelonina amb clients com Nestle, Porsche, Deloitte, Ricoh, ESADE o Moritz.

A Homeuork tenien molt clar que calia donar un tomb a com es feia la formació corporativa. Orri cita un estudi d'Orange, datat en 2011, que situava la insatisfacció amb la formació a l'empresa en un 52% pels arguments citats anteriorment: continguts massa generalistes i plataformes antiquades. Els responsables de la firma van voler capgirar-ho. Per una banda, van desenvolupar una plataforma de transmissió de continguts senzilla, neta i a l'abast de tota mena de treballadors. "Tenim en compte que ens dirigim a un espectre molt ampli, des d'empleats de 25 anys que viuen immersos a les xarxes socials, fins a gent a prop de la jubilació que gairebé mai toca un ordinador".

El segon gran pilar de la firma barcelonina és apostar per la formació a mida del client, per evitar precisament una de les grans queixes en aquest àmbit, la manca d'adaptabilitat de l'oferta formativa. A Homuork també empren personal de l'empresa com a conductors els clips de vídeo. Si un cap o un company expert en una matèria determinada és qui fa de professor, els usuaris finals se senten interpel·lats de manera molt més directa. El resultat de tot plegat són píndoles de vídeo que no duren més de sis minuts, el temps a partir del qual està estudiant que cau en picat la corba d'interès de l'usuari de cursos MOOC.

Apropar-se a les pimes
Si es fa una ullada a la cartera de clients d'empreses com Homuork, queda clar que el perfil dominant és el de grans empreses. No és pas casualitat, ja que les pimes solen quedar apartades de la formació empresarial per diversos motius. Aquesta no arriba a les empreses petites ni als autònoms per manca de temps, de capacitat d'adequar els horaris de formació amb la jornada laboral. Tot i que la darrera Reforma Laboral estableix que, teòricament, tota empresa ha d'oferir 20 hores de permís per a formació als seus treballadors, el grau de compliment és molt escàs.

Davant d'això, sorgeixen iniciatives en l'àmbit de la formació empresarial com Digital Learning Pills, una start-up centra en el mobile learning que ofereix els seus cursos en forma de "píndoles d'informació". Ho fa amb vídeos de tres minuts que concentren dues o tres idees essencials amb una part teòrica i una altra de pràctica. "Una de les claus per garantir l'èxit de la formació és la flexibilitat amb què cada treballador pot accedir als continguts, adaptant-se als seus horaris i necessitats", expliquen des de l'empresa.

A UOC Empresa consideren que l'E-learning també obre moltes portes a les pimes per accedir a la formació empresarial, "a un cost molt per sota del que tindria la formació presencial". L'aparició de plataformes open source i una oferta online amb un ventall cada cop més ampli, juntament amb la proliferació dels MOOC , faciliten que les pimes tinguin solucions tan bones com assequibles al seu abast.

Avui et destaquem
El més llegit