Guia pel sopar d'empresa perfecte

On fer-lo, quan i quines activitats fer després són algunes de les qüestions d'aquests àpats que ajuden a millorar la comunicació i la marca de les empreses

El tradicional àpat de nadal deixa de ser per cortesia de l'empresari. Segons un estudi del portal de reserves de restaurants eltenedor.es, el 70% dels espanyols es pagarà el seu sopar d'empresa. De fet, a Barcelona només una quarta part de les companyies ha decidit fer aquesta reunió. Per això, escollir l'on, el quan i el com són la clau per alleugerir al màxim aquesta despesa sense rebutjar a tot el que aporta.

Per què fer un àpat de nadal?

D'entrada, és un dels moments idonis per reunir tota la plantilla. En el nostre dia a dia, podem comunicar-nos amb diversos treballadors d'altres departaments i a qui no podem posar cara o no hem saludat mai. Aquest és el resultat d'una mala comunicació interna, segons la consultora organitzacional de Psicoac, Laura Gascón, qui assegura que es pot resoldre amb una trobada col·lectiva.

A més, algunes empreses aprofiten per fer un balanç de l'any i pensar en els objectius de futur. Precisament aquesta és l'estratègia per la que aposta la consultora, qui prefereix substituir el sopar pel dinar, on l'ambient és "més distès i sa, i genera menys compromisos innecessaris". Al final, però, el tipus de trobada varia en funció del tarannà de l'empresa.

Escollir el lloc i el menú
Hotel, restaurant o càtering a l'empresa? "Aquests són els llocs que es trien, depenent molt de qui ho organitza i quin és el pressupost amb el qual es compta", explica l'administradora de l'empresa d'animació d'esdeveniments Charrán Meetings, Carmen Escobar, qui té experiència reconeixent les preferències de les companyies que recorren a ells.

Segons Escobar, quan qui demanda assessorament és l'empresa, sol arribar amb una comanda tancada. "Tenen ja contractat l'espai i volen que nosaltres animem amb activitats posteriors", comenta. En aquest cas, trien un hotel perquè tenen la concepció de què els tràmits són més àgils. En canvi, quan són els empleats qui organitzen la trobada, es decanten per ambients més informals en restaurants.

També existeix la possibilitat de contractar un càtering per fer el dinar a l'empresa, una alternativa cada cop més estesa perquè "creuen que surt més barat que sortir a fora, quan en realitat és més costós". Aquí, la preferència és fer un dinar en comptes del sopar.

A l'hora de preparar el menú, mana qui posa els diners. "Si se'n fa càrrec l'empresa, els plats són més especials i detallistes, més glamurosos. Si ho preparen els treballadors, la prioritat és menjar bé i amb consistència", descriu Escobar.

Buscar activitats que enforteixin la marca
Discoteca, karaoke, caricaturistes, actors que es fan passar per cambrers o per un nou treballador que apareix de sobte una mica perdut... Sigui quina sigui l'opció escollida, tot serveix per dinamitzar i evitar els cercles d'amics de sempre. Un primer pas per cohesionar la plantilla i fer-la entendre com un tot dins l'empresa.

Alhora, la decoració i el fet de no reservar una taula presidencial són dos elements que semblen superflus però que esdevenen essencials: "És com una estratègia de màrqueting intern i que, juntament amb el fet d'organitzar-ho tot, ajuda a enfortir la marca corporativa, ja que generen cohesió", comenta l'experta. No obstant, Escobar reconeix que tot varia segons l'actitud de la companyia i que en algunes excepcions s'intenta mantenir les distàncies.

Errors habituals en el comportament
"La vida personal i la professional mai es poden separar del tot", assegura la consultora organitzacional de Psicoac, "pel que aquestes trobades serveixen per traslladar el treballador a un entorn més comú". Tenim el convenciment de que els problemes diaris no s'han de barrejar amb la feina, reprimim tot i no ens relaxem en cap instant de la jornada laboral. Les conseqüències, després, són conegudes: "Quan deixem anar tota la tensió, es veuen coses com l'encarregat amb la corbata al cap i ballant". Malgrat no haver-hi un perfil marcat, sí és cert que a més responsabilitat, més repressió i menys relació amb els companys de feina.

Una segona actitud errònia es troba en confondre sopar d'empresa amb festa. Tal i com revela l'assessora d'imatge corporativa Andrea Vilallonga, "com que està tot pagat, alguns treballadors aprofiten per perdre el control". Vilallonga remarca que cal mantenir la imatge i el comportament, seguint les mateixes pautes de vestimenta tot i ser un ambient menys marcat pel protocol.

Avui et destaquem
El més llegit