Idees que enganxen

Els germans Heath resumeixen al seu últim llibre com construir un bon relat perquè perduri en el temps i sigui efectiu

    Les idees enganxen quan compleixen el principi 'SUCCESS'
    Les idees enganxen quan compleixen el principi 'SUCCESS'
    02 de Setembre de 2016
    Act. 24 de Maig de 2017

    En el nostre dia a dia, emetem missatges i idees constantment i, sovint, sense adonar-nos. Però això no significa que ho fem bé, perquè transmetre una informació que perduri en el temps no és una tasca gens fàcil. De fet, aconseguir crear una idea que enganxi sigui transmesa a terceres persones és una habilitat d'uns quants.

    Tot això és el que exposen Chip i Dan Heath al llibre Ideas que pegan (LID Editorial, 2016), on expliquen per què algunes idees sobreviuen i altres moren. I on, també, reflexionen sobre el clàssic dilema de si les idees neixen ja de per si interessants o s'hi fan amb el temps.

    Aquest petit manual de comunicació analitza com donar forma a una informació perquè s'entengui, es recordi i causi un efecte durador, modificant opinions o conductes. Perquè si els refranys de tota la vida han aconseguit arribar a nosaltres, serà perquè és possible, oi? La resposta dels germans Heath és que sí.

    I què té una idea per sobreviure durant mesos, anys o, fins i tot, dècades? D'entrada ha de complir sis principis: Simple, Unívocament inesperat, Concret, Creïble, Emotiu i Successió de fetS. Una llista que es pot resumir amb el terme SUCCESS (èxit).

    Els sis pilars de les bones idees

     
    • Simple: essencial concís.
    • Unívocament inesperat vol dir ser capaç de captar l'atenció, generar sorpresa i fer que l'altra persona mantingui l'atenció i l'interès en allò que s'està dient.
    • Concretar és bàsic perquè una idea sigui fàcilment recordable. Si l'emissor del missatge se centra en l'objecte i en l'acció, sense donar massa detalls, serà més fàcil de transmetre a altres persones.
    • Creïble és aquella informació que no usa de la ficció o altres mecanismes per captar l'atenció, sinó que s'ha de ser capaç d'argumentar i donar proves del que s'està dient.
    • Si la idea és emotiva, es podrà apel·lar als sentiments, records i a la mateixa identitat, i això és el que fa que el missatge no es limiti a ser rebut, serà també escoltat.
    • Amb la successió de fets els autors es refereixen a emetre una idea que generis, al moment o en un breu lapse de temps, una resposta per part del receptor.

    Però més enllà d'aquestes reflexions, els Heath assenyalen que no hi ha res més útil que ser senzill per fer que el missatge arribi, sigui entès i després difós a tercers, quartes i cinquenes persones.

    Per tal de fer fàcils de comprendre cadascuna de les fases, els autors del llibre prenen exemples reals per il·lustrar com ha de ser la construcció d'un bon relat.
     


    Autor: Chip i Dan Heat
    Editorial: LID Editorial
    Any de publicació: 2016
    Tema: Comunicació

    Més informació