
Que hi ha una revolució és indubtable. El que es pot posar a debat és en quin àmbit ha estat més remarcable: en l'econòmic, en el financer, en l'empresarial o en el social? O algun altre? La revolución de las soluciones (LID Editorial, 214) no dóna una resposta única, sinó que ofereix una reflexió general sobre com les empreses i els governs han d'abordar els reptes del present per resoldre els problemes.
Des de Deloitte, William D. Eggers i Paul Macmillian desgranen l'estratègia d'algunes grans marques nord-americanes i mundials per millorar el món, parlen de la implementació de les tecnologies disruptives i del pas de convertir el client passiu en usuari actiu al món. Destaquem algunes de les idees que exposen al llibre.
Model Robin Hood i altres estratègies d'innovació socials
Es tracta d'una estratègia més que vàlida per atraure el client, ja s'ha demostrat que genera negoci i que, a més a més, ajuda a millorar la imatge d'una companyia. Així com, per suposat, té un rerefons de consciència social, ja que dóna a entendre que els guanys d'una empresa són també els guanys del client.
Per parlar del model Robin Hood de distribució el llibre cita diversos exemples: "TOMS Shoes dóna un parell de sabates per cada parell que ven i el fabricant d'aperitius KINA realitza una donació a una ONG per cada article adquirit en cadenes reconegudes com Starbucks".
Unilever i com ampliar el mercat
Seguim amb més exemples. Un dels que més ens toca a nosaltres, o si més no coneixem el nom de l'empresa perquè també treballa al mercat espanyol, és Unilever. D'ells diuen que han col·laborat estretament des del 2000 amb bancs, ONG i governs per vendre producte de neteja en zones rurals de l'Índia. Hi incideixen millorant les condicions de vida i donant feina a les dones que no en tenen, les quals es dediquen a vendre i distribuir els productes de la marca.
En altres paraules, qualifiquen aquest "enfocament piramidal" d'encertat, i asseguren que "ajuda a donar a conèixer Unilever en un nou segment de mercat i mostra que fer el bé pot ser un bon negoci".
Tecnologia disruptiva al servei de la societat
Que la tecnologia avança i permet resoldre desigualtats, millorar l'accés a la informació i crear societats més igualitàries es fa més visible cada dia. Ho remarquen també els autors del llibre, que detallen què és la facilitat per "mobilitzar recursos immensos" per aplicar-los als "grans reptes del món". I vaticinen que a mesura que la tecnologia s'implementin de manera natural en els serveis, ajudaran també a reduir els seus costos.
Tot i que la sentència pot ser debatuda en funció del sector les xarxes socials i el núvol són dos dels elements de més futur. El primer fomenta la col·laboració i la transmissió i compartició de coneixement; mentre que el segon posa a l'abast de tothom el material necessari per difondre informació.
La seva aplicació pràctica es veu en la descàrrega de documents lliures de drets d'autor, els quals posen el seu granet de sorra al coneixement cultural de cada persona. Poden estar emmagatzemats al núvol, però seran els usuaris de les xarxes els encarregats de fer córrer la veu sobre la seva accessibilitat.
Models de negoci escalables
En paral·lel al canvi tecnològic i social, hi ha una segona revolució pel que fa l'entramat empresarial. La franquícia és fins ara el més conegut i justifiquen el seu èxit pel fet de replicar negocis que funcionen.
Parlem també de les plataformes, els freemiums i la col·laboració ciutadana com a models. No són estructures tal com les concebem en termes de negoci, però sí que són rutines de treball que inclouen la mobilització de la gent i el fet de compartir de manera no lucrativa uns continguts o moviments determinats. Un bon exemple per il·lustrar-ho seria Change.org, una plataforma que neix per reivindicar millores socials i portar a la vida política problemes de tota mena. Neix de la iniciativa ciutadana, de la col·laboració mútua, però al final acaba esdevenint un model de negoci que se sustenta per publicitat i altres vies de monetització tradicional.
![]() | Autor: William D. Eggers i Paul Macmillian |
|