Les apostes esportives volen jugar net

Les cases d'apostes online han trobat en l'esport un reclam que impulsa el negoci a creixements sostinguts, amb una tendència cap al joc en viu i a través del mòbil

Aquest mes de febrer el RCD Espanyol negava tenir res a veure amb les acusacions sobre un presumpte partit arreglat la temporada passada amb l'Osasuna. Més lluny ha arribat un Llevant-Saragossa de finals de la temporada 2010-2011, que acabarà a judici. Les sospites sobre suborns i adulteracions de la competició sempre taquen un sector tan sensible a l'emoció de les masses com és el de l'esport. Però més enllà dels aficionats, hi ha un negoci que també es mira amb preocupació aquests escàndols: el de les apostes esportives. La imatge de competicions adulterades perjudicaria greument la credibilitat d'un sector que a Espanya no para de créixer. Les apostes esportives online ja no són una rara avis, són una realitat que mou milions d'euros.

Sense anar més lluny, el tercer trimestre del 2014 es van jugar online a Espanya 1.562,51 milions d'euros, un 17,84% més que en el mateix període de l'any anterior. Són dades que recull la Direcció General d'Ordenació del Joc, dins del Ministeri d'Hisenda, en la seva anàlisi trimestral del sector. "Com que tot està informatitzat, de seguida es pot seguir el rastre i controlar-ho tot al segon. Entre el Ministeri, la Direcció General i els operadors, el sector està molt vigilat", explica Eduardo Losilla, soci fundador de Suertia.

Més enllà de prejudicis i prevencions, aquesta és una tònica del sector: un control absolut i mil·limètric de tot el que passa, i una regulació estricta per garantir el correcte desenvolupament del joc amb un consum segur i responsable. I dins de l'oferta de les pàgines de joc online, el ram que més creix és el de les apostes, bàsicament les esportives. En aquest mateix període, les quantitats jugades en el camp de les apostes han crescut un 47,57%, superant ja els 700 milions d'euros.

Mercat competitiu
Una mitjana de més de 400.000 espanyols juga cada mes a Internet mitjançant diversos portals, que competeixen de forma ferotge per captar nous usuaris. "Hi ha competidors molt grans que són cases internacionals. Captar nous usuaris és una tasca difícil", explica a VIAempresa Carolina Blasco, Marketing Executive de Golden Park. L'arma de captació més utilitzada són els bons de benvinguda, tot i que Blasco lamenta que "no s'han utilitzat del tot correctament. A vegades algunes cases menteixen en els termes i condicions d'aquestes promocions".

A Golden Park n'ofereixen un dels més reduïts en quantitat, de 10 euros, "però hem eliminat pràcticament tots els requisits perquè te l'emportis. Només cal fer una aposta i prou", defensa Blasco. "Som una casa d'apostes petita, i volem ser més honestos i no complicar la vida a l'usuari", assegura.

Negoci 'made in Britain'
"Fa 30 anys aquí tothom jugava a la quiniela i era l'únic joc que hi havia", recorda Eduardo Losilla, conegut també per la seva activitat com a El Quinielista. Els últims anys han anat sortint més jocs, loteries, casinos i bingos fins que l'any 2004 van arribar les cases d'apostes estrangeres, hereves de la tradició britànica. "No eren il·legals, però tampoc estaven regulades i no tributaven. A finals de 2011 es va fer la llei del joc per regularitzar tot aquest sector. Des d'aleshores està agafant una nova empenta", explica Losilla.

El responsable de Suertia situa l'origen d'aquest sector a la Gran Bretanya, "on fa 100 anys ja hi jugaven i tenen molta experiència". Les cases d'apostes físiques, amb el temps, s'han anat traslladant també a la xarxa, i és en aquest moment quan ha explotat el sector a Espanya.

Internet, factor de creixement
"Avui dia la gent jove no juga a la quiniela, juga al pòquer o a les apostes. El joc va cada cop més al moment", analitza el soci fundador de Suertia. En aquest portal les apostes es reparteixen un 30% en cotitzades, les que es fan abans de l'esdeveniment; i un 70% en viu. "Estar veient un partit havent fet una aposta, encara que sigui petita, canvia totalment l'experiència", assegura.

La tecnologia i la innovació són clau per al desenvolupament del negoci, tot i que Losilla puntualitza que "no tots els operadors desenvolupen el seu software, sinó que hi ha uns proveïdors que se n'encarreguen". Això és el que facilita que molts d'aquests webs siguin similars però de diferents colors.

Losilla té clar el punt bàsic per guanyar en aquest negoci: "la qüestió és estar fi en el càlcul de les probabilitats". Les quotes es fan amb un càlcul de probabilitat i un algoritme matemàtic que les acaba definint, i després les cases d'apostes hi apliquen un marge que sol oscil·lar entre el 5 i el 6%. En el cas de les apostes en viu, les cotitzacions varien en funció de com evoluciona el partit, per la qual cosa encara és més important afinar en la seva definició.

Apostar des del mòbil
Des de Golden Park també constaten que "l'avenç tecnològic, i que cada cop més gent tingui coneixements d'aquest tipus, ajuda a fer créixer el sector". Carolina Blasco, a més, posa sobre la taula que "poder desenvolupar aplicacions de mòbil cada cop millors facilita el fet de realitzar les apostes o fer-les en directe".

Els usuaris que aposten a través del mòbil han crescut molt a Golden Park, tot i que prefereixen no revelar-ne les xifres. A Suertia asseguren que a dia d'avui un 60% de les seves apostes ja es realitzen des de dispositius mòbils. "I segueix augmentant", adverteix Losilla.

Blasco explica que "l'app ha de tenir cada cop més informació, ha de ser molt àgil, s'han de poder fer les apostes en directe molt fàcilment". I admet sense pensar-s'ho que "tots els actors que juguem en aquest sector, si no tenim les piles posades a innovar, ens quedem enrere. Els que manen són els usuaris".

En les apostes, el futbol també és el rei
"El que mana és l'actualitat esportiva, i el futbol és el que acapara gairebé tota l'atenció. Això es tradueix a les apostes", explica Carolina Blasco. Així doncs, el futbol és el rei per davant del bàsquet, tennis, el motor o l'handbol.

La responsable de Golden Park, però, assegura que "dins del futbol queda molt diversificat. Això sí, quan vénen grans partits generen la mateixa expectativa a l'ambient i als mitjans que a les apostes".

Els vincles comercials
D'un temps ençà, cada cop és més habitual veure cases d'apostes online patrocinant importants clubs esportius, estadis o les mateixes competicions. Sense anar més lluny, Suertia és patrocinador de la Lliga ACB de bàsquet. "És una simple relació comercial per posar-hi publicitat", treu ferro Eduardo Losilla. Pel fundador de Suertia, "les relacions amb els clubs tampoc van més enllà de la publicitat en si. Sempre hi pot haver desconfiança en qualsevol cosa, però realment no hi ha cap més relació que la publicitària".

Golden Park, al seu torn, patrocina el Leganés, de la segona divisió de futbol, "perquè allà hi tenim un casino físic", explica Blasco; que també ho veu "com un mitjà més de publicitat". Al capdavall, asseguren, cal ser presents on són els seus potencials usuaris.

Avui et destaquem
El més llegit