Si els clients són a les xarxes socials, l’empresa també

Les marques han de fer un canvi d’estratègia cap al màrqueting digital per tal d’arribar de forma més ràpida i eficient als seus consumidors

L’entorn digital posa a l’abast de tots uns canals de comunicació més eficients i interactius | iStock L’entorn digital posa a l’abast de tots uns canals de comunicació més eficients i interactius | iStock

Les empreses han de ser on hi ha els seus clients. I si els millennials, i no només ells, sinó que gran part de les persones són a internet i a les xarxes socials, allà és on han de ser també les marques. Perquè si una marca no és visible pels seus consumidors, no existeix. Per això, el màrqueting digital adquireix cada cop més importància dins de l’estratègia d’una companyia.

Però encara n’hi ha moltes que no acaben de confiar en el potencial d’aquestes noves eines digitals i la seva influència en els resultats d’un negoci. Per aquest motiu, Nacho Somalo, amb una llarga trajectòria professional en el comerç electrònic i la transformació digital, recull en el llibre Màrqueting digital que funciona (LID, 2017) les noves tècniques i eines per dissenyar i executar campanyes de màrqueting eficaces.

Més info: Totes les empreses volen vendre

L’entorn digital posa a l’abast de tots uns canals de comunicació més eficients i interactius i que permetran arribar a molts més clients si sabem com fer ús de les eines i tècniques que proporciona el màrqueting digital. Definir objectius, establir l’estratègia i la proposta de valor, trobar i comprendre al públic objectiu, enviar els missatges adequats a través de les eines adequades i aconseguir que les accions es transformin en vendes són els passos a seguir per fer un bon ús de les potencialitats del màrqueting digital.

Però “vendre un producte és molt complicat, competim durament amb molts altres que volen el mateix: conquistar al consumidor per ser ells qui assoleixin l’objectiu”, apunta Somalo en la seva obra. Per això és essencial que tota empresa disposi d’un Pla de Màrqueting Digital (PMD), que detalli l’estratègia competitiva de la companyia, els objectius de comunicació que es volen assolir i el target al qual va dirigida la campanya.

Les 4 P’s, però del màrqueting digital

Tothom coneix, o ha sentit a parlar, de les 4 P’s del màrqueting: product (producte), price (preu), place (punt de venda) i promotion (comunicació). No obstant això, segons Somalo, “la nova visió del món que ens ha portat les tecnologies de la comunicació interactives, exigeix una forma de veure la situació completament diferent. No és que l’anterior no valgui, sinó que es queda molt curt”. És per això que, tot i no haver-hi un consens clar, es comença a parlar de quatre noves P’s:

  • Personalització: dissenyar missatges personalitzats a través de mitjans digitals massius.
  • Participació: el consumidor deixa de ser un objecte passiu del procés que observa i comença tenir paper molt més protagonista. Les empreses tenen molt més en compte l’opinió del client.
  • Peer to peer: les persones valoren més les opinions de la gent que coneix que la publicitat.
  • Prediccions modelades: la gran quantitat d’informació disponible en els mitjans digitals i la capacitat de mesurar en temps reals els resultats permet a les empreses actuar de forma diferent durant l’execució de campanyes.

Principals eines de màrqueting digital

Un cop definida l’estratègia de màrqueting a seguir, arriba el moment de seleccionar quines de les eines que proporciona el màrqueting digital són les que millor s’adapten per assolir els objectius de la marca.

La finalitat de tot negoci amb la publicitat i el màrqueting és “atraure el target amb els nostres missatges per tal d’aconseguir els seus objectius”. Aquest objectiu no canvia tant si parlem de publicitat offline com de publicitat online. El que si canvien són les eines que tenim per assolir aquest objectiu. Mentre que les principals eines de publicitat tradicional són la televisió, la ràdio, la premsa, revistes, cinema i publicitat exterior, les eines de màrqueting online són: la web i el contingut propi, les xarxes socials, els buscadors, el display (bàner) i el vídeo, l’afiliació i l’emailing.

Així, un cop seleccionades les eines, només queda detallar i planificar cada una de les accions que l’empresa vol executar i establir les mètriques que ajudaran a gestionar i optimitzar els resultats obtinguts.

Més informació
Les claus del màrqueting cultural
Vendre més enllà del màrqueting
Avui et destaquem
El més llegit