• Afterwork
  • Màsters per a una nova generació d'emprenedors

Màsters per a una nova generació d'emprenedors

El canvi de model en l'estructura empresarial ha portat a l'oferta formativa nous cursos per a formar professionals amb capacitat d'emprenedoria, lideratge i innovació

La innovació i el treball en equip són les claus dels nous programes formatius
La innovació i el treball en equip són les claus dels nous programes formatius
24 de Setembre de 2014 - 05:30

"I ara què?". En temps de crisi, quan escasseja la feina, quan recent llicenciats o professionals amb trajectòria veuen un punt d'inflexió en la seva vida, formular-se aquesta qüestió és recorrent.

La primera bombeta s'encén en sentir el terme emprenedor, tot i que la il·lusió s'apaga en veure lluny noms com el del jove Mark Zuckerberg o el reputat Amancio Ortega. No només per habilitats personals, també per la situació. I és que "el model econòmic ha canviat, tenim unes altres necessitats i els professionals d'avui no són com els de fa ni 20 ni 10 anys", detalla Màrian Buil, coordinadora del Màster en Emprenedoria i Innovació del Tecnocampus.

Tot i que engega la cinquena edició aquest curs 2014-2015, és un dels màsters de nova generació que trenquen amb l'habitual esquema rígid dels programes postuniversitaris. A l'oferta s'hi suma ara l'arribada de Master Yourself a Barcelona, una proposta que l'escola Teamlab va posar en pràctica amb èxit a Madrid.

Coneixem amb Màrian Buil i Juan Freire, soci fundador de Teamlab, quina és l'essència dels nous cursos que ofereixen i quin perfil professional volen introduir al mercat laboral.

Aprenentatge actiu
El treball és eminentment pràctic i amb un resultat visible: un projecte ja en marxa. "Hi ha una part teòrica, però el centre del màster ets tu", detalla Buil sobre el Tecnocampus, on assegura que l'objectiu principal és "treure la capacitat emprenedora que tots portem a dins per fer front als canvis que hi ha ara al mercat".

La professora descriu com a canvis substancials els hàbits de consum i en el fet de situar el client en el centre de l'organització, fent que el model productiu i de servei sigui un reflex de la demanda real del mercat. "Si una persona és conscient de tot això, serà capaç d'avançar-se i donar-hi resposta", afegeix.

Però ser-ne conscient significa treballar directament sobre el mercat i aprendre dels errors. Per això, tots dos programes es basen a convertir les idees dels futurs emprenedors en projectes reals, amb proveïdors, clients, facturació i, a vegades, beneficis.

Treball en equip
El segon pilar dels nous cursos requereix deixar de costat l'individualisme. "Si tu no saps treballar en un equip i mantenir la cohesió, molt possiblement el teu cap no et voldrà o un director no et contractarà", sentencia Buil, pel que cada model de negoci que desenvolupen està format per les discrepàncies i acords a les que arriben tots els membres.

Freire va més enllà i remarca que la feina col·lectiva també es dóna entre "mentors i experts" –que no professors- i "col·legues" –evitant la paraula alumne. "Els acompanyem en el camí, col·laborem en les empreses i els guiem en funció del context on s'han de moure", assegura.

Ampliar fronteres
Buil parla d'un tercer punt en comú, els límits territorials: "Que estiguis a Barcelona no vol dir que no venguis a la resta del món. El mercat ara és global i cal ser multidisciplinari i multicultural".

A més d'ajudar a tenir una visió internacional, els centres s'encarreguen també de fer ampliar l'agenda de contactes. "Nosaltres ens reunim al MOB de Barcelona, que és una comunitat internacional plena d'emprenedors, i interactuen constantment amb centres d'altres països on tenim presència, com la Xina, l'Índia o Amsterdam".

Reinvenció personal i professional
Qui s'apunta a aquest tipus de màsters? Gent diversa i amb perfils comuns, però no iguals. "Normalment els inscrits tenen trajectòria acadèmica, han estat a la universitat i han pogut, fins i tot, iniciar una carrera professional", descriu Freire, "però ara es troben en un moment convuls, intueixen el canvi i busquen suport per desenvolupar noves habilitats i competències".

Algunes empreses, però, han obert també els ulls davant el nou paradigma i proposen als treballadors inscriure's en aquests cursos. Així ho explica el soci fundador de Teamlab, qui subratlla que les companyies han començat a introduir el perfil de "l'intraemprenedor capaç d'aportar innovació a l'empresa", un professional que pot adquirir les habilitats i competències necessàries a través d'aquests nous màsters.