Mirar-se: la clau per millorar l’autoestima

Millorar la imatge, l'actitud i l'expressió pot ser fonamental per fer caure estereotips i donar un impuls a la carrera laboral i vida personal

Mirar-se és el secret per conèixer-se a un mateix i millorar l'autoestima Mirar-se és el secret per conèixer-se a un mateix i millorar l'autoestima

"Ets d'aquelles persones que fins que no es coneix de manera profunda, no cau bé". Aquesta és la frase que l'experta en moda i comunicació Andrea Vilallonga estava farta d'escoltar. Però ella no és l'única, perquè és una afirmació força clàssica i que demostra que les primeres impressions enganyen. I enganyen tant al món que ens envolta com a nosaltres mateixos, perquè pot ser el que alimenti una manca d'autoestima.

Participa: Sortegem el llibre 'Mírate'

Tot té a veure amb la roba que portem, amb com ens movem, com mirem, com parlem... Engloba un conjunt important d'elements que cal cuidar i que Vilallonga recull al llibre #Mírate (Penguin Random House, 2018), on resumeix de manera senzilla un mètode que, com diu, consisteix a estimar-se un mateix.

Primeres impressions enganyoses

La primera impressió és la prova de foc. L'autora afirma que són set segons de foc on "es jutja i punt". Més de la meitat de la idea que es forma d'una persona en aquest temps es basa en la imatge externa, és exactament el 55%. Un altre 38% el representa la comunicació no verbal, des de l'expressió facial fins a la postura; i un 7% és l'expressió verbal, del qual el missatge és un trist 2%. O sigui, que tot entra pels ulls.

La imatge externa representa el 55% de la impressió que la gent es fa de nosaltres

El que Vilallonga lamenta de tot plegat és que es pot crear una imatge equívoca de la persona. Això deriva en comentaris clàssics com "ets més alegre, divertit, obert... del que sembles!" i pot acabar afectant directament la percepció d'un mateix, com va viure la mateixa autora del llibre. "Com que no vaig adonar-me que es tractava només de la primera impressió, i que res tenia a veure amb qui jo sóc realment, la meva autoestima es va veure ressentida", se sincera.

Per tant, el primer consell que dóna és aprendre a entendre quina és la impressió que donem i treballar la que realment es vol donar.

El quart capital

La teoria de Pierre Bourdieu diu que hi ha tres capitals: l'econòmic, el social i el cultural o intel·lectual. Vilallonga hi suma un quart, tot fent referència a les teories de la sociòloga britànica Catherine Hakim, que no és cap altre que la imatge.

Més info: Puc vestir com vulgui a la feina?

L'autora de #Mírate defineix aquest pilar com "ser conscient de la imatge que transmeto i de la que vull transmetre" i parla de la imatge externa, l'expressió i l'actitud com els elements que el formen. Tot es pot millorar, per descomptat, si se segueixen els consells que ofereix. Això sí, començant per diferenciar clarament bellesa i imatge, perquè estan relacionades, però no són el mateix.

Dels errors sempre se n'aprèn?

Per a Vilallonga, que s'aprengui més del que es fa malament que del que es fa bé és una certesa que s'ha exagerat. No nega que conèixer les debilitats d'un mateix o els errors comesos permeten avançar, però lamenta que això s'hagi convertit en un missatge que dificulti veure les potencialitats d'un mateix.

S'ha d'aprendre dels errors, però també cal saber quines són les potencialitats d'un mateix

"Les coses que fem amb facilitat o les parts del cos que tenim bé naturalment tenen el mateix valor o millor", defensa, perquè recorda que no hi ha res més important que conèixer-se a un mateix i tenir-ne una opinió ben definida i completa abans de marcar-se un objectiu i fer un canvi radical.

Com estimar-se?

L'especialista en imatge i comunicació deixa clar en tot moment que transformar la imatge d'un mateix és possible. Això sí, s'ha de fer amb esforç i sense gens de vergonya perquè caldrà fer coses mirar-se al mirall detingudament o analitzar la mateixa anatomia. I és que la iconologia de la imatge o el color són dos dels elements que prenen joc i que Vilallonga desgrana al llibre per entendre com influeixen. Tampoc es pot oblidar la sensació de seguretat, proximitat, seriositat o joventut, que es poden aconseguir mitjançant la roba, el pentinat i l'expressió corporal.

Tenir cura de la imatge, l'expressió o l'actitud també són vitals. Tanmateix, s'ha de tenir clar que una mateixa peça de roba o gest pot ser adequat en un entorn i en un altre no, pel que l'autora del llibre recorda que mai s'ha de jutjar, sinó posar en context.

La positivitat o la fotogènia són dels últims aspectes que repassa en aquesta guia publicada per Penguin Random House per aprendre a estimar-se mitjançant el mètode de mirar-se.

Més informació
Com haurien de vestir els empresaris?
Com he de vestir en una entrevista de feina?
Barcelona i Madrid, dues maneres de fer negocis
Avui et destaquem
El més llegit