Com mesurem la realitat després del que la crisi econòmica ha sacsejat al nostre voltant? És arran aquesta reflexió que sorgeix l'índex de la Felicitat i el Bé Comú (IFBC), un projecte editat per la Diputació de Barcelona que es proposa mesurar allò que realment importa a les persones, mitjançant un procés en què sigui la mateixa ciutadania qui hi participi i hi col·labori.
Arran dels fracassos constants dels indicadors macroeconòmics com el PIB per tal de mesurar la qualitat de vida de les persones i d'establir una relació directa amb els grans objectius establerts per les Nacions Unides com ara la Declaració Universal dels Drets Humans o els Objectius de Desenvolupament Sostenible, són diverses les veus que han reclamat nous paràmetres per poder mesurar el benestar d'una societat.
Una eina inclusiva
Sota aquesta premissa neix i amb voluntat de ser una eina d'anàlisi, planificació i gestió que pugui propiciar la posada en marxa d'accions orientades a millorar el bé comú de les comunitats. L'IFBC s'emmarca en l'estratègia de l'Àrea de Desenvolupament Econòmic Local de la Diputació de Barcelona i es presenta com una eina útil per a la gestió local i col·laborativa que pretén promoure la reflexió i el debat sobre el desenvolupament de l'economia i explicar àmbits d'interès social per a la intervenció territorial des d'una perspectiva local.
Entre els principals objectius de l'IFBC hi destaca la seva utilitat a escala local, propiciant que tots els actors del territori, inclosa la ciutadania, el govern local, les organitzacions socials i els agents econòmics hi puguin participar conjuntament. "També pretén ser una eina que permeti fomentar la democràcia directa i la participació de la ciutadania, i sigui capaç d'incidir en els plans d'acció, tant individuals com comunitaris", apunta l'entitat.
Amb la creació d'una enquesta que permeti identificar les principals preocupacions de la societat com a principal eina emprada en el procés, l'IFBC compta amb un procés metodològic d'implementació repartit en les següents fases:
• Fase 1: Fase preparatòria. Es realitza el pla de comunicació i participació i es convida a la ciutadania i a tots els actors involucrats a participar-hi.
• Fase 2: codisseny de l'IFBC amb la població i experts. Es pretén identificar allò que importa a la societat per tal de poder realitzar una proposta de treball sobre els aspectes fonamentals del municipi.
• Fase 3: Aplicació participativa i ponderació. Mitjançant mètodes quantitatius i qualitatius, es formulen un seguit de preguntes a la ciutadania.
• Fase 4: Anàlisi dels resultats.
• Fase 5: Estratègia i plans d'acció de forma participativa.
• Fase 6: Intercanvi d'experiències amb altres localitats.
• Fase 7: Cocreació d'índex comarcal, provincial i nacional.
El procés permetrà obtenir un índex per tal de visualitzar tendències dins una societat o un sector social concret.De fet, la gestació de l'enquesta permetrà obtenir valors numèrics per a cada un dels indicadors identificats. D'aquesta manera, es podrà determinar la qualitat del bé comú en cada àrea temàtica tractada i, alhora, ponderar quin pes se li assigna a cada temàtica en relació al total de l'IFBC.
Arran dels fracassos constants dels indicadors macroeconòmics com el PIB per tal de mesurar la qualitat de vida de les persones i d'establir una relació directa amb els grans objectius establerts per les Nacions Unides com ara la Declaració Universal dels Drets Humans o els Objectius de Desenvolupament Sostenible, són diverses les veus que han reclamat nous paràmetres per poder mesurar el benestar d'una societat.
Una eina inclusiva
Sota aquesta premissa neix i amb voluntat de ser una eina d'anàlisi, planificació i gestió que pugui propiciar la posada en marxa d'accions orientades a millorar el bé comú de les comunitats. L'IFBC s'emmarca en l'estratègia de l'Àrea de Desenvolupament Econòmic Local de la Diputació de Barcelona i es presenta com una eina útil per a la gestió local i col·laborativa que pretén promoure la reflexió i el debat sobre el desenvolupament de l'economia i explicar àmbits d'interès social per a la intervenció territorial des d'una perspectiva local.
Entre els principals objectius de l'IFBC hi destaca la seva utilitat a escala local, propiciant que tots els actors del territori, inclosa la ciutadania, el govern local, les organitzacions socials i els agents econòmics hi puguin participar conjuntament. "També pretén ser una eina que permeti fomentar la democràcia directa i la participació de la ciutadania, i sigui capaç d'incidir en els plans d'acció, tant individuals com comunitaris", apunta l'entitat.
Amb la creació d'una enquesta que permeti identificar les principals preocupacions de la societat com a principal eina emprada en el procés, l'IFBC compta amb un procés metodològic d'implementació repartit en les següents fases:
• Fase 1: Fase preparatòria. Es realitza el pla de comunicació i participació i es convida a la ciutadania i a tots els actors involucrats a participar-hi.
• Fase 2: codisseny de l'IFBC amb la població i experts. Es pretén identificar allò que importa a la societat per tal de poder realitzar una proposta de treball sobre els aspectes fonamentals del municipi.
• Fase 3: Aplicació participativa i ponderació. Mitjançant mètodes quantitatius i qualitatius, es formulen un seguit de preguntes a la ciutadania.
• Fase 4: Anàlisi dels resultats.
• Fase 5: Estratègia i plans d'acció de forma participativa.
• Fase 6: Intercanvi d'experiències amb altres localitats.
• Fase 7: Cocreació d'índex comarcal, provincial i nacional.
El procés permetrà obtenir un índex per tal de visualitzar tendències dins una societat o un sector social concret.De fet, la gestació de l'enquesta permetrà obtenir valors numèrics per a cada un dels indicadors identificats. D'aquesta manera, es podrà determinar la qualitat del bé comú en cada àrea temàtica tractada i, alhora, ponderar quin pes se li assigna a cada temàtica en relació al total de l'IFBC.
Subscriu-te de franc a VIA Empresa i rebràs al teu correu les nostres millors històries, reportatges i entrevistes, a més d’altres avantatges exclusius per a subscriptors.
Abans d'enviar-nos les teves dades llegeix la següent informació INFORMACIÓ BÀSICA SOBRE PROTECCIÓ DE DADES Responsable del tractament: TOTMEDIA COMUNICACIÓ, S.L. Finalitat del tractament: Atendre les sol·licituds d'informació que els usuaris d'aquest formulari ens enviïn. Legitimació: Consentiment de l'interessat en enviar-nos el formulari amb les seves dades. Destinataris: El personal, la direcció de l'empesa i els prestadors de serveis necessaris per complir amb les nostres obligacions. No cedirem les seves dades a tercers. Drets que l'assisteixen: Té dret a accedir, rectificar i/o suprimir les seves dades, així com altres drets, com s'explica detalladament a la política de privacitat, dirigint-se a privacitat@totmedia.cat. Informació addicional: Per a més informació consultin la política de privacitat.