
Mai mengis sol (Profit Editorial, 2015) és el títol d'un llibre que alhora vol ser consell. És una obra de Keith Ferrazzi i Tahl Razque recorda com és d'important tenir bons contactes, organitzar l'agenda i no perdre mai l'oportunitat d'ampliar-la amb nous noms i professionals que poden esdevenir clau en algun moment de la nostra carrera professional.
Això és el que es coneix com networking, l'activitat que el llibre resumeix com la tasca de trobar la manera d'ajudar els altres a escala professional i de donar el millor d'un mateix perquè l'entorn ho vegi i en tregui profit. La base d'això és demostrar que un és especial i fer que els altres també se sentin especials, únics i valuosos.
El llibre, recomanat per l'advocada col·laboradora de VIA Empresa, Vanesa Alarcón, s'estructura en quatre parts que ofereixen consells diversos sobre quatre eixos clau.
Mentalitat
Mitjançant la seva pròpia experiència, Ferrazzi desgrana com és d'important lamotivació i el suport de l'entorn més proper. En paral·lel, l'autor aconsella comptar amb uns objectius i uns terminis pautats. Només així es pot analitzar amb cura el que una persona ja té i que necessita per assolir la fita marcada.
Pel que a l'aplicació pràctica sobre el networking, marca algunes conductes que cal evitar:
- Ser pesat
- Parlar de diners i sous
- Presentar-se als actes socials sense un obsequi
- Tractar malament la gent que està per sota teu
- Amagar massa i tenir por a ser transparent
- Ser massa eficient, ja que això pot generar rebuig davant dels altres
I per aconseguir-ho, cal ser conscient de quina és la nostra actitud ara. Si es detecta alguna conducta que pot ser negativa, encara hi som a temps de resoldre-ho.
Les facultats necessàries
Aquesta és una de les parts més pràctiques del llibre. Ferrazzi ofereix alguns exercicis per automatitzar diverses pautes lògiques i que sovint passen per alt.
Un bon exemple i consell és el d'apuntar els noms de les persones per no oblidar-los, preparar abans les trucades telefòniques per no quedar-se en blanc o bé tenir un diàleg poc fluid.
En aquest sentit, l'autor anima a millorar les competències comunicatives. És més útil un discurs estructurat i ordenar, encara que digui poc, que una xerrada massa densa però desordenada. Ara bé, això no significa obviar que tots som persones, pel que és important tenir en compte què li agrada a l'interlocutor per deixar alguns minuts a comentaris més distesos i que generin simpatia.
Convertir les relacions en compatriotes
En aquest capítol per fi s'arriba a la difícil tasca de mantenir les relacions que s'han aconseguit. El punt més destacat és el seu esment a la salut, la riquesa i els fills, els tres pilars que considera essencials en la vida de qualsevol personal.
L'autor del llibre creu que si s'ajuda a un altre professional i això té conseqüències positives en algun d'aquests tres àmbits, aquest serà un fidel seguir nostre.
Canviar per anar a millor i tornar el favor
Aquest últim capítol se centra en les facultats que ens fan una mica millor com a persones. En aquest sentit, recomana ampliar horitzons i nodrir el coneixement mitjançant pràctiques senzilles com llegir el diari.
Si una persona és capaç de mantenir una conversa raonada sobre política, esports, viatges o qualsevol altre àmbit, li donarà un valor afegit com a professional que no tothom té. Només així la marca personal esdevé diferent i destaca dins una xarxa de contactes.
![]() | Autor: Keith Ferrazzi i Tahl Raz |
|