
02
de Juliol
de
2013
Act.
04
de Juliol
de
2013
El punt de vista de Xavier Sala-i-Martin no deixa mai indiferent, i aquest dilluns al vespre no ha estat una excepció. Els focus l'han assenyalat al costat de l'humorista Andreu Buenafuente a l'escenari de la sala Barts de Barcelona en motiu de la conferència Què has fet de nou avui?. I el prestigiós economista català ha fet moltes coses noves, o almenys així ho ha desgranat als espectadors.
La xerrada ha traçat un camí pels diferents prismes de la innovació. L'economista ha començat concedint-se uns minuts per parlar de futbol, món ben conegut per l'exdirectiu del Barça i que ha fet servit per exemplificar la innovació associada a al triomf. El seu cas d'èxit particular, el de Pep Guardiola, de qui ha descrit una marcada filosofia associada a la innovació, no a l'hora d'inventar coses noves, sinó més aviat per saber ser flexible i aglutinar el millor del que ja està fet.
Evolució, més que no pas revolució
Sala-i-Martin ha repassat altres noms de gran popularitat mundial per insistir en la mateixa idea: Starbucks, Facebook, Zara o Ikea no han protagonitzat cap revolució, el que han fet és innovar i evolucionar productes ja presents. El cafè, la xarxa, la roba i els mobles ja existien, l'èxit els ha arribat després de saber-ne incorporar valor afegit.
D'Amancio Ortega, el fundador de Zara i tercera persona més rica del món segons el rànquing Forbes, l'economista ha elogiat que és "el paradigma de la flexibilitat, que ha escoltat la gent del carrer i fa la roba ràpidament, no juga amb les temporades".
La innovació no només és tecnològica
Sala-i-Martin, professor d'Economia de la Universitat Columbia, ha volgut obrir el concepte d'innovació. Ha criticat que se'l vegi com quelcom acotat a determinats sectors o departaments. De fet, ha defensat que "tots els sectors han d'innovar, no només els ultratecnològics".
En el món intern de l'empresa, a més, aquest fet es demostra amb els treballadors. Segons ha mostrat Sala-i-Martin a partir d'unes dades del professor de la Fletcher School de Dret i Diplomacia. Amar Bhidé, el 72% de les bones idees d'una empresa vénen dels empleats i només el 8% ho fa del departament d'R D.
Així doncs, l'economista català ha conclòs que "tothom hauria de ser capaç de tenir les idees i ser escoltats". La clau per fer-ho: "Primer s'ha de veure el problema i després trobar-hi solucions. Si no es veu bé el problema, no es tindran idees".
Alerta amb l'ensenyament
Per acabar, Xavier Sala-i-Martin ha criticat sense embuts el sistema educatiu. Ha assegurat que no ha sabut evolucionar i s'ha quedat encallat en el passat. L'exemple més clar el dels llibres: no s'han incorporat bé les noves tecnologies, els nens encara van amb llibres quan el que els motiva és passar pantalles, un punt que s'hauria d'utilitzar per motivar-los a l'hora d'estudiar.
L'ara professor de Columbia ha fet servir el seu propi exemple personal afirmant que, quan va començar a estudiar Economia a la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), va suspendre un parell d'assignatures, fins que es va topar amb la macroeconomia, una temàtica que el va motivar per treure les millors notes de la classe.
La motivació com a punt clau, acompanyada per la curiositat. Dos factors que, segons Sala-i-Martin, no està treballant bé ni el sistema educatiu ni el familiar. Es maquinalitza l'aprenentatge dels nens. Per una banda, "el sistema educatiu ha matat la curiositat" i per l'altre "la setmanada que li dones al teu fill a canvi de no fer res és entrenar-los per a l'atur". Dos factors on s'hi han de fer coses noves per millorar.
La xerrada ha traçat un camí pels diferents prismes de la innovació. L'economista ha començat concedint-se uns minuts per parlar de futbol, món ben conegut per l'exdirectiu del Barça i que ha fet servit per exemplificar la innovació associada a al triomf. El seu cas d'èxit particular, el de Pep Guardiola, de qui ha descrit una marcada filosofia associada a la innovació, no a l'hora d'inventar coses noves, sinó més aviat per saber ser flexible i aglutinar el millor del que ja està fet.
Evolució, més que no pas revolució
Sala-i-Martin ha repassat altres noms de gran popularitat mundial per insistir en la mateixa idea: Starbucks, Facebook, Zara o Ikea no han protagonitzat cap revolució, el que han fet és innovar i evolucionar productes ja presents. El cafè, la xarxa, la roba i els mobles ja existien, l'èxit els ha arribat després de saber-ne incorporar valor afegit.
D'Amancio Ortega, el fundador de Zara i tercera persona més rica del món segons el rànquing Forbes, l'economista ha elogiat que és "el paradigma de la flexibilitat, que ha escoltat la gent del carrer i fa la roba ràpidament, no juga amb les temporades".
La innovació no només és tecnològica
Sala-i-Martin, professor d'Economia de la Universitat Columbia, ha volgut obrir el concepte d'innovació. Ha criticat que se'l vegi com quelcom acotat a determinats sectors o departaments. De fet, ha defensat que "tots els sectors han d'innovar, no només els ultratecnològics".
En el món intern de l'empresa, a més, aquest fet es demostra amb els treballadors. Segons ha mostrat Sala-i-Martin a partir d'unes dades del professor de la Fletcher School de Dret i Diplomacia. Amar Bhidé, el 72% de les bones idees d'una empresa vénen dels empleats i només el 8% ho fa del departament d'R D.
Així doncs, l'economista català ha conclòs que "tothom hauria de ser capaç de tenir les idees i ser escoltats". La clau per fer-ho: "Primer s'ha de veure el problema i després trobar-hi solucions. Si no es veu bé el problema, no es tindran idees".
Alerta amb l'ensenyament
Per acabar, Xavier Sala-i-Martin ha criticat sense embuts el sistema educatiu. Ha assegurat que no ha sabut evolucionar i s'ha quedat encallat en el passat. L'exemple més clar el dels llibres: no s'han incorporat bé les noves tecnologies, els nens encara van amb llibres quan el que els motiva és passar pantalles, un punt que s'hauria d'utilitzar per motivar-los a l'hora d'estudiar.
L'ara professor de Columbia ha fet servir el seu propi exemple personal afirmant que, quan va començar a estudiar Economia a la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), va suspendre un parell d'assignatures, fins que es va topar amb la macroeconomia, una temàtica que el va motivar per treure les millors notes de la classe.
La motivació com a punt clau, acompanyada per la curiositat. Dos factors que, segons Sala-i-Martin, no està treballant bé ni el sistema educatiu ni el familiar. Es maquinalitza l'aprenentatge dels nens. Per una banda, "el sistema educatiu ha matat la curiositat" i per l'altre "la setmanada que li dones al teu fill a canvi de no fer res és entrenar-los per a l'atur". Dos factors on s'hi han de fer coses noves per millorar.