• "Ara és la tecnologia la que s'adapta al comportament humà"

"Ara és la tecnologia la que s'adapta al comportament humà"

Maurizio Rossi és el cofundador de H-Farm, principal acceleradora de start-ups d'Itàlia, en la que acaben de participar dues empreses catalanes

    Maurizzio Rossi, cofundador de H-Farm, principal acceleradora de start-ups d'Itàlia
    Maurizzio Rossi, cofundador de H-Farm, principal acceleradora de start-ups d'Itàlia
    Andrea Rodés
    28 de Juliol de 2015
    Act. 10 d'Octubre de 2016

    De parlar calmat i posat elegant, Maurizio Rossi és el co-fundador d'H-Farm, unes de les principals acceleradores d'start-ups d'Itàlia. Ubicada en una finca rural a la regió del Véneto, aïllada entre camps de cultiu i els canals que caracteritzen la rodalia de Venècia, H-Farm va obrir l'any 2005 amb la intenció de ser una plataforma per promoure l'emprenedoria tecnològica i ajudar a digitalitzar la indústria italiana. per les modernes instal·lacions de H-Farm, una barreja d'incubadora, acceleradora i firma de capital risc - han passat prop de 80 start-ups europees i en total s'han aixecat prop de 20 milions d'euros de capital en 10 anys.

    Aquesta primera quinzena de juliol han tancat la primera edició del Wellness Accelerator, un programa d'acceleració dirigit específicament a start-ups europees del sector salut, esport i benestar, cofinançat amb la multinacional italiana d'aparells de gimnàs Technogym. Entre les cinc start-ups participants, seleccionades entre més de 200 candidats, figuren dues start-ups de Barcelona: BeYou, una app per mòbil que dóna consells personalitzats de nutrició, exercici i coaching, i WeFitter, una plataforma online que s'integra als diferents dispositius de trekking i remunera als seus usuaris amb premis i descomptes per fer exercici.

    Tant Rossi com el seu soci, RiccardoDonadon, tenien una llarga experiència com a empresaris i emprenedors abans de fundar H-Farm. Rossi va liderar durant més de 20 anys el negoci de la moda i el calçat de luxe RossiModa, adquirida pel grup francès LVMH, i més endavant va impulsar el grup Rossi, una empresa especialitzada en marques de moda esportiva, com NoFear i Rusty. Amant de la motonàutica, Rossi va liderar l'obertura pel sud d'Europa i el Mediterrani de dos marketplaces líders del sector: yachtworld.com i boats.com, fins que el 2005 va decidir transformar-se en inversor de capital risc i convertir H-Farm en un dels principals centres d'innovació i start-ups de referència de l'emprenedoria europea. Actualment H-Farm Ventures dóna feina a més de 400 persones i acaba d'adquirir Nuvò, líder en consultoria digital a Itàlia, amb una facturació de 10 milions d'euros, que li permetrà ampliar els serveis de consultoria i innovació.

    Vau obrir H-Farm el 2005, quan el món de l'emprenedoria era incipient, si més no a Europa...
    La veritat és que el model de negoci ha canviat molt des del 2005, ens hem anat adaptant als canvis en l'ecosistema emprenedor: sabíem que Internet i la digitalització eren el camí a seguir, però no imaginàvem que el mòbil tindria aquest creixement! Tot i així, la filosofia segueix sent la mateixa: crear un entorn apropiat per desenvolupar la tecnologia de les generacions futures. En Riccardo i jo creiem en un enfocament més humà de la tecnologia, creiem que la inspiració per innovar han de ser les persones. No és casual que H-Farm estigui en una antiga granja, envoltada de camps. La "H" és la 'h' d'humà. Estem en una etapa de canvi. Abans l'ésser humà s'havia d'adaptar a una estructura més gran, a una tecnologia... Ara són les màquines les que s'adapten al comportament humà. Vam tenir molta sort de trobar aquesta finca, envoltada d'un entorn natural tan bonic i alhora tan a prop d'un aeroport internacional com el de Venècia, que ens permet estar connectats a totes parts d'Europa.

    Les start-ups seleccionades en el vostre programa tenen aquest component humà?
    Accelerem projectes de diversos sectors: moda, tecnologia, disseny... però el criteri de selecció principal és l'equip. Per la nostra plataforma passen moltes start-ups que a vegades no són gaire més que una idea i aquí les ajudem a créixer. No ens volem definir ni com una incubadora ni com una acceleradora convencional. Som una eina per animar al talent jove a innovar i créixer. La manera convencional de fer això és injectant inversió, capital risc. A H-Farm també apostem per posar-les en contacte amb el teixit industrial, amb les empreses italianes. Volem que la indústria trobi solucions innovadores als seus problemes aquí.

    Teniu acords de col·laboració amb Technogym, un dels principals fabricants de màquines de gimnàs del món, Leroy Merlin, STMicroelectronics, líder global en producció de semiconductors...
    Sí, les empreses ens paguen per treballar amb nosaltres i finançar projectes de forma conjunta. Per exemple, amb Technogym hem llençat aquest any el Wellness Accelerator Program, el primer programa d'acceleració dirigit a start-ups europees del sector benestar i salut. Entre les cinc start-ups finalistes, dues són de Barcelona! (Wefitter i BeYou). Les altres tres són de Suïssa, Holanda i Alemanya. Per Technogym, invertir en aquestes start-ups és una manera d'externalitzar la innovació sense haver de crear ells mateixos el programa d'acceleració. En resum, a H-Farm tenim tres divisions: la d'acceleradora de start-ups a nivell pan-europeu; la divisió corporativa i industrial, en la que les grans empreses ens paguen perquè els oferim serveis de consultoria i innovació, i l'oportunitat d'invertir en el talent emprenedor; i una tercera divisió, enfocada a l'educació. Tenim un campus d'estiu per nens en edat escolar des de l'any 2010, un programa de formació per empreses per apropar el món corporate a la cultura start-up, i també un Màster en Emprenedoria i tecnologia digital.

    Creus, doncs, que l'emprenedoria es pot ensenyar?
    És cert que molts emprenedors en part són fruit de què veuen a casa, o de si els pares ja eren emprenedors. No puc dir que l'esperit emprenedor es pugui ensenyar, però la manera d'aprendre té molt a veure. Sobretot perquè més enllà de l'esperit emprenedor, el més important és passar a l'acció. A Itàlia, i a Europa en general, el sistema educatiu està molt antiquat. Fora dels Estats Units, només a Israel he vist que es fomenti una cultura emprenedora. El nostre objectiu és redissenyar el sistema educatiu, des de l'educació infantil a la universitat. El següent pas serà crear un centre d'estudis superiors especialitzat en els sectors on Itàlia és bona: disseny, cuina, moda.

    Creus que cada regió hauria d'enfocar l'emprenedoria cap als seus sectors clau?
    Sí, jo crec molt en els micro-territoris, Europa és això! El nostre valor afegit està en els microsistemes especialitzats, el que cal és que tota la nostra indústria passi del low tech al high tech. Però hem de tenir clar que Europa no és els Estats Units. Si H-Farm estigués a Silicon Valley, en lloc d'aquest menjador amb cuina casolana tindríem un Starbucks o una franquícia de qualsevol altra cadena.

    Moltes de les start-ups europees que passen per H-Farm comencen primer pels seus mercats locals, en lloc de pensar directament en clau global.
    Els emprenedors nord-americans fan el mateix, primer pensen en el mercat local, però allà el mercat local és molt més gran. El problema és que aquí la gent es mou menys, als europeus ens costa canviar de ciutat. Tot i així, els emprenedors que arriben fins a H-Farm ja han passat per un filtre. No tothom està disposat a passar uns mesos aïllats aquí. No estem precisament al downtown d'una gran ciutat. És gent oberta de ment. Jo sempre recomano als emprenedors que siguin apassionats i pensin en gran, cal tenir una visió o creure en un somni per tenir èxit. Però sobretot, cal executar, passar a l'acció. És el més difícil i el més important.