Malferida, la 'Coca-Cola valenciana' i saludable

Lucía Mompó es basa en la llegenda que diu que la Coca-Cola va néixer a Aielo de Malferit per crear un producte de cola sense sucres ni conservants

Lucía Mompó és l'emprenedora darrere de Malferida, la Coca-Cola valenciana | Cedida
Lucía Mompó és l'emprenedora darrere de Malferida, la Coca-Cola valenciana | Cedida
València
07 de Maig de 2019

Conta la llegenda que la Coca-Cola no és americana, sinó valenciana. Concretament, d'un xicotet poble de la Vall d'Albaida, Aielo de Malferit. Allà s'hauria inventat al segle XIX el xarop digestiu Nuez de Coca Cola amb un color fosc, a base d'aquest fruit i de fulles de coca del Perú. Una gran multinacional hauria pagat la patent i creat la marca que tots coneixem. Realitat o mite, hui aquesta història que ha passat de mares a fills nodreix l'esperit de Malferida, un refresc a base de cola que comença a caminar per les botigues del País Valencià. Aquesta sí, és 100% valenciana.

 

Tot va començar en el Treball de Fi de Grau d'ADE de Lucía Mompó (l'Olleria, 1996). Va terminar la carrera en l'Escola d'Empresaris EDEM de València i va fer les pràctiques en Lanzadera, la incubadora de Juan Roig. Allà va desenvolupar el pla de negocis de la Coca-Cola valenciana i es va llançar a fer-lo realitat amb una inversió mínima. Les primeres ampolles van arribar als bars, cafeteries, restaurants i tendes gurmet i de proximitat de València, Alacant i Castelló en setembre de 2018. Mesos després, ja es pot trobar en més de 200 establiments.

malferida lanzadera

 

Però, què és Malferida? Es tracta d'una beguda refrescant feta amb ingredients naturals. "La cafeïna és natural, extracte de nou de cola i aromes naturals. A més, no porta sucre, sinó estèvia, i no té conservants ni aspartam. Per tant, la pot consumir una persona diabètica, vegetariana o vegana", explica Mompó. Costa al voltant dels dos euros i assegura que està rebent un bon feedback dels establiments i per xarxes. "La gent que la tasta se sorprén amb el seu sabor. Alguns em diuen que no els agrada la Coca-cola i Malferida sí", conta.

Conscient que el mercat global de la cola ja té gegants darrere, l'emprenedora diu que intenta no comparar-se amb ells perquè no pot "competir en preu", sinó en oferir un producte completament diferent: "Cap ingredient és igual. No deixa de ser un refresc de cola, però no té res a veure el producte de les grans marques. Em compare més i serien més competència altres productes xicotets com l'alemanya Fritz-kola o la grega Green Cola, amb estèvia. Tot i que aquestes es venen en grans supermercats i Malferida només en botigues específiques i en hostaleria".

Malgrat això, sí que remarca un problema per compartir tipus de producte amb grans marques: "A vegades em trobe amb establiments que veuen interessant Malferida, però ja tenen acords tancats amb multinacionals que impliquen vendre només la seua marca de cola a canvi de regalar la terrassa o els frigorífics. Això em perjudica. Tenen exclusivitat i jo no puc fer res, em limita". Malferida ja ha superat l'obstacle d'una important marca cervesera que es va oposar a la patent perquè el nom era similar a un producte seu.

"Darrere de Malferida hi ha un storytelling que una gran multinacional no pot donar: la història del poble d'Aielo de Malferit"

Té por que li copien la idea? "Ho poden fer perfectament. Però darrere de Malferida hi ha un storytelling que una gran multinacional no pot donar: la història del poble d'Aielo de Malferit", explica Mompó. El nom i el disseny de l'etiqueta també fa referència a l'esport autòcton, la pilota valenciana (la ferida és el colp d'inici de cada joc). "És un producte local i això la gent ara ho valora molt, ja ho veiem en el camp de les cerveses artesanals o en el vi. Jo em centre en un nínxol de mercat molt específic; les grans marques es dirigeixen a tothom", assegura.

De moment, Malferida ha venut 20.000 ampolles, però la jove emprenedora encara treballa sola gestionant l'empresa i agafant el cotxe buscant nous clients. Vol anar pam a pam: primer, "que es conega més" i consolidar la marca; en el futur, li agradaria "eixir del País Valencià" i, potser, provar amb altres sabors i formats. En Lanzadera, almenys, recalca que viu menys "la soledat de l'emprenedor".