La Generalitat vol guanyar 1.000 MEUR per any amb la vinyeta

El nou model de gestió de la xarxa viària costaria a l'usuari entre 60 i 80 euros més IVA

L'AP-7 a la Roca del Vallès L'AP-7 a la Roca del Vallès

La Generalitat estima que la implantació d'un model de gestió de la xarxa viària catalana basat en la vinyeta generaria uns ingressos de prop de 1.000 milions d'euros l'any i estalviar més de 700 milions als pressupostos, segons informa la Conselleria de Territori i Sostenibilitat d'acord amb l'últim esborrany lliurat al Ministeri de Foment

La vinyeta anual costaria entre 60 i 80 euros més IVA, i el projecte preveu que tots els vehicles amb domicili fiscal a Catalunya l'abonin, encara que els que acreditin haver recorregut menys de 3.000 quilòmetres l'any i no haver fet servir vies d'alta capacitat se'ls retornaria aquest import, segons detalla La Vanguardia.

El document xifra els ingressos del sistema en 930 milions anuals en el període 2019-2021, on encara seguiran vigents les principals concessions amb peatge explícit (AP-7 i AP-2, propietat de l'Estat, i C-32 nord i C-33 de la Generalitat), i a partir del 2022 i fins al 2031, la xifra s'eleva a 1.100 milions a causa dels menors costos després de la reversió d'aquestes vies.

A l'estil austríac

L'Executiu català va donar a conèixer la seva proposta l'any passat, un sistema semblant a l'austríac i el qual té previst implementar Alemanya, amb la intenció de posar-la en marxa a partir del gener del 2019. La previsió inicial del Govern era tramitar la llei durant el 2018 perquè entrés en vigor l'1 de gener del 2019 i materialitzar així la vinyeta en una tarifa plana per a vehicles matriculats a Catalunya i que es pogués adquirir per setmanes, mesos o també anual per als vehicles de pas.

Amb aquest model, el Govern calcula que s'alliberarien més de 300 milions d'euros anuals de recursos pressupostaris, que actualment es destinen a pagar peatges a l'ombra (200 milions), manteniment de carreteres (70) i bonificacions de peatges (45) i que es podran invertir en millores del transport públic, de la xarxa viària i en la renovació del parc de vehicles.

Entre 2019 i 2021

Es dona la circumstància que entre finals del 2019 i intervinguts del 2021 finalitzen les concessions de les principals vies de peatge explícit a Catalunya: el 31 de desembre del 2019 finalitza el tram entre Vila-seca i Castelló, de l'AP-7, i el 31 d'agost del 2021 vencen les concessions també de l'AP-7 entre Vila-seca i la frontera francesa, de l'AP-2 entre el Vendrell i Saragossa, de la C-32 al Maresme i la C-33 entre Barcelona i Montmeló amb peatge a la Llagosta.

Finalment, el 2037 culminen les del Túnel del Cadí i també les del Túnel de Vallvidrera i el 2039 les concessions de la C-32 Autopista Pau Casals i C-16, tram Sant Cugat-Terrassa-Manresa.

Actualment, la xarxa viària catalana està integrada per 1.719 quilòmetres, dels quals 676 corresponen a vies de peatge explícit (39%), 346 a vies amb peatges a l'ombra (20%) i 697 a vies no concessionadas (41%); el 46% és titularitat de la Generalitat i el 54% de l'Estat.

Més informació
Abertis deixarà l'Ibex el 9 de maig
L'Estat incomplirà el dèficit pel rescat de les autopistes
Autopistes amb peatge o sense?
Avui et destaquem
El més llegit