'Be the business my friend'

"L’honestedat és sempre el millor negoci. Sigues el que vulguis ser, però emprèn per descobrir-ho"

El millor negoci de ser empresari | iStock El millor negoci de ser empresari | iStock

Emprèn. Aprèn. Lidera. Motiva’t. Somia. Esforça’t. Renuncia. Guanya. Delega. Persevera. Inventa. Crea. Recrea. Millora. Conquereix. Forma’t.  Accepta la soledat mentre et reconforta considerar que treballes pels teus propis somnis i no per fer realitat els somnis dels altres. Fes equip. Confia en tu, en els teus treballadors, en el projecte, en els proveïdors, en els clients. Centra’t en els fets, omet la superfície supèrflua i aliena, sigues Hemingway en la confecció de la teoria de l’iceberg. Construeix-lo. Embriaga’t d’orgull en comprovar com la part visible, que suposa el 10% de l’iceberg, es transforma en èxit i el 90% restant, que és la part submergida, esdevé el cúmul fascinant d’innombrables moments d’esforç, dedicació, disciplina, perseverança, riscos, ansietat, pors, incerteses, hàbits, objectius, fracassos, decepcions, treball dur.

Més de 500.000 autònoms a Catalunya i més de 3 milions en el conjunt d’Espanya ho avalen, lluiten per aquests postulats. No obstant això, la figura de l’empresari continua sent titllada d’egoista, poc empàtica i explotadora per un percentatge de la societat. Seria interessant que la gent que posa de manifest aquesta opinió amb excessiva facilitat, hagués pogut experimentar les pletòriques i controvertides sensacions d’emprendre abans d’emetre el seu veredicte. Però en aquest país tots som el Messi de l’opinió gratuïta, quan el que ens hauríem de plantejar són els motius pels quals no som més productius, què podríem canviar, en què podríem millorar, si estem satisfets amb el què fem, què podríem aportar a la societat. Què pots fer tu per sostenir la trama productiva del nostre país? Consolida’t en la introspecció, exigeix-te, sigues inconformista, emet queixes constructives, equivoca’t i aprèn.

"Tots som el Messi de l'opinió gratuïta... Ens hauríem de plantejar els motius pels quals no som més productius, què podríem canviar, en què podríem millorar"

Sovint recordo el lema japonès referent a les ambicions empresarials que diu: “Si algú ha pogut fer-ho abans que jo, significa que jo també puc i si ningú ha pogut realitzar-ho significa que puc ser el primer en dur-ho a terme”. Això li vaig comentar a un conegut i, fent broma em va respondre que el lema espanyol diria: “Si algú pot fer-ho, que ho faci ell! I si ningú pot fer-ho, perquè ho hauria de fer jo, si no es pot fer!”. Recrea’t en els matisos. Comprèn les diferències. Experimenta els contrastos.

Somia com Musk, consolida’t com Ortega, analitza com Buffet, domina com Slim, impulsa com Ford, cerca com Larry Page, persevera com Jack Ma, motiva’t com Branson, fantasieja com Disney, inventa com Edison, insisteix com Ray Kroc, conserva com Rockefeller, reinventa com Juan Roig, etiqueta com Jerry Baldwin i Gordon Bowker, comunica com Oprah Winfrey, comparteix com Zuckerberg, visualitza com Chad Hurley, reparteix com Bezos, aprèn com Kiyosaki i crea com Gates. Sigues tu, sigues tot. Sigues líder, però obliga l’empatia, l’assertivitat i l’escolta activa a participar en les reunions i recorda que l’honestedat en els negocis és sempre el millor negoci. Sigues el que vulguis ser, però emprèn per descobrir-ho.

Més informació
Ser empresari
El valor de l'empatia
Avui et destaquem
El més llegit