L’Ajuntament de Barcelona vol aliar-se amb la Sareb per aturar 255 desnonaments

Ara que l'operador és majoritàriament públic, el consistori demana que els 800 habitatges que la Sareb té a Barcelona siguin de gestió pública

Lucía Martín, regidora d’Habitatge de l'Ajuntament de Barcelona | ACN Lucía Martín, regidora d’Habitatge de l'Ajuntament de Barcelona | ACN

La regidora d’Habitatge de l’Ajuntament de Barcelona, Lucía Martín, s’ha reunit avui amb la direcció de la secció d’Habitatge Assequible i Social de la Sareb, la societat de gestió d’actius procedents de la reestructuració bancària, per abordar la situació dels 800 habitatges que té en propietat a Barcelona. Aquesta és la primera reunió que celebra el consistori amb aquest operador publicoprivat després que l’estat espanyol hagi adquirit la majoria d’accions. En aquest moment, l’estat espanyol té el 50,14% de les participacions de la Sareb.

En sortir de la reunió, la regidora ha demanat que, ara que aquest operador ja és majoritàriament públic, “té més sentit que mai que aquests habitatges passin a ser de gestió pública. Per això hem demanat que els 800 que hi ha a la ciutat els puguem gestionar des de l’ajuntament per poder-los afegir al parc d’habitatge públic”. La Sareb compta amb un total de 824 habitatges a Barcelona. L'any 2015, l’operador ja va cedir al consistori gairebé dos-cents habitatges. De fet, Barcelona va ser el primer municipi de l’Estat a gestionar directament habitatges de la borsa de la Sareb.

Més info: Sareb: deu anys del banc dolent 'made in Spain'

Aturar els 255 desnonaments

Entre aquests 824, la Sareb té procediments oberts de desnonament contra els ocupants de 255 pisos a Barcelona. Tots aquests casos corresponen a famílies que estan en seguiment a través de serveis socials del consistori. Així mateix, segons es declara en el registre d’habitatges buits de la Generalitat, aquest operador té 154 habitatges buits a la ciutat.

En relació amb aquests casos, Lucía Martín ha reclamat a la Sareb que certifiqui si efectivament aquests habitatges estan buits a dia d'avui i passin immediatament a ser de gestió pública perquè els pugui afegir a la borsa d’habitatge públic disponible i, mentrestant, que regularitzi la situació dels ocupants de la resta d’habitatges. “La Sareb, com a gran tenidor, ha de complir amb la llei d’emergència habitacional i regularitzar, el més aviat possible, aquestes situacions i oferir contractes de lloguer social a aquestes famílies”, ha conclòs. La regidora ha afirmat que el centenar de pisos buits de la Sareb “no acabaran amb l'emergència habitacional, però la correcta gestió de tot el seu patrimoni afecta a més d'un miler de famílies en situació de vulnerabilitat protegides legalment que tenen dret a un lloguer social”. 

El consistori té, en aquests moments 23 expedients sancionadors oberts a la Sareb i 69 en diligències prèvies, la majoria per  mantenir l’habitatge buit o ocupat i en mal estat. En quant a les sancions cobrades, a dia d’avui ja han liquidat 318.000 euros. Amb la recent aprovació de la nova llei d'emergència de Catalunya, impulsada pels moviments socials,  l'Ajuntament ha advertit que estarà amatent a l'incompliment del deure d'oferir lloguer social per part del banc dolent a les famílies en situació de vulnerabilitat.

Avui et destaquem
El més llegit