Catalunya arrela a la Xina

Les exportacions catalanes al país asiàtic creixen sense parar. El delegat d'Acció a Beijing, Gao Wei, desgrana les claus per fer negoci a la Xina

Dades de l'Idescat certifiquen que fins a l'agost de 2013 l'exportació de Catalunya ha arribat a 4.500 milions d'euros, una quarta part del total de l'exportació total espanyola. El creixement en aquest aspecte ha arribat al 7,3%. L'exportació de Catalunya a la Xina està agafant una força especial arribant als 90 milions d'euros i un creixement acumulat de gairebé el 19% des del gener del 2012 fins a l'agost del 2013.

Segons el cap de la delegació d'Acció a la Xina, Gao Wei, hi ha diversos motius que motiven les ganes d'aterrar a la Xina però la bona marxa de l'economia n'és la principal. "La gran capacitat del mercat i el ràpid desenvolupament econòmic de la Xina ofereixen diverses oportunitats a empreses catalanes". Wei també destaca que "a causa de l'ansietat de la Xina a millorar la seva estructura industrial s'ha notat l'increment de projectes catalans relacionats amb la transferència tecnològica".

Ser-hi o no ser-hi
Quan es té la Xina al punt de mira moltes companyies es plantegen si cal tenir una seu permanent allà o amb bons contactes i proveïdors n'hi ha prou. Segons Gao wei "és important tenir contactes directes amb distribuïdors o proveïdors, i és molt recomanable una investigació in situ fent visites a les empreses xineses abans de començar el negoci".

Wei manté que la Xina segueix sent un país complicat per a les empreses catalanes ja que a les dificultats tradicionals com el desconeixement de les pràctiques comercials i la diferència cultural s'hi ha de sumar la barrera administrativa i el proteccionisme que constitueix una trava extra per entrar en aquest mercat.

Oportunitats a la Xina interior
Una altra de les grans qüestions és el lloc on aterrar. Ana Beatriz Hernández, professora d'Economia i Empresa de la Universitat Rovira i Virgili i autora del dossier "Anàlisi de la inversió empresarial catalana a la Xina", asegura que no sempre cal mirar les grans ciutats, que pateixen una sobreexplotació que el govern xinès intenta pal·liar.

Segons explica al portal d'Acció Anella.cat, ara "l'objectiu és desenvolupar zones de l'interior mitjançant diversos tipus d'ajudes, que algunes empreses catalanes ja han començat a aprofitar". També admet, però, que molt sovint la localització geogràfica de la inversió ve determinada pel soci local i a quina zona treballa.

La importància de les grans ciutats

Malgrat els avantatges de la Xina interior, els noms de les grans ciutats encara pesen molt a l'hora d'atraure empreses. Gao Wei explica que Pequín es caracteritza per ser l'economia de les seus. "És on es prenen les decisions sobre els grans projectes i la ciutat amb més densitat d'universitats i instituts científics". Això la converteix en el lloc amb més concentració de talent i gent preparada. Per la seva banda, Xangai té un "gran dinamisme comercial perquè és la ciutat on es duen a terme les primeres proves reformistes" com la Pudong New Area o la Zona de Lliure Comerç. Per últim, veu Hong Kong com "la finestreta de la Xina cap a l'exterior" tant en el sentit del lliure comerç com en l'atracció d'inversions.

En relació amb els atractius que té Catalunya per als xinesos, Wei subratlla les atraccions turístiques, culturals i esportives. També assegura que els empresaris catalans són reconeguts pel seu esperit "emprenedor i comercial". Prova d'això, afegeix, és la denominació de Barcelona com a capital del Mobile World Congress, fet que ha portat a empreses xineses com Huawei, Lenovo o Hair a obrir oficines a Barcelona.

Avui et destaquem
El més llegit