Catalunya i Balears són les comunitats més cares per anar al súper

Barcelona és la segona ciutat on omplir el rebost és més costós i Madrid on més es pot estalviar

Dues grans cadenes de supermercats concentren el 50% de la quota de mercat Dues grans cadenes de supermercats concentren el 50% de la quota de mercat

Palma és la ciutat més cara on anar al supermercat, seguida de Barcelona i Teruel. Per contra. Almeria i Puertollano (Ciudad Real) són les ciutats on fer la compra és més barat. Així, per comunitats, La Rioja i Galícia són les més econòmiques, al contrari que Catalunya i Balears. Aquestes són algunes de les conclusions a què arriba l'informe anual de l'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU), que reflecteix que la despesa en alimentació d'una llar mitjana en dotze mesos és de 4.783 euros.

De l'estudi se'n despren que comprar en un supermercat o en un altre pot suposar un estalvi de fins a 909 euros a l'any. Aquest estalvi representa el 19% de la despesa anual en alimentació de la llar mitjana, tal com han posat de manifest representants de l'OCU en roda de premsa en la qual han presentat l'estudi després d'analitzar 233 productes de diferents categories -frescos, envasats, d'higiene i drogueria- i de diverses marques, incloses les blanques.

L'organització assenyala que la cistella de la compra en les diferents cadenes de supermercats ha experimentat un encariment mitjà del 0,1% en un any i que l'estalvi de 909 euros representa un 2,5% menys respecte a 2016 a causa de la reducció de les diferències de preus entre establiments.

Internet és la tercera "ciutat" on més es pot estalviar fent la compra

Seguint amb les diferències per territoris, Madrid segueix sent la ciutat on més es pot estalviar (3.013 euros), seguida de Sant Sebastián de los Reyes (2.850 euros). L'OCU en aquest apartat ha analitzat internet "com una ciutat més", que seria la tercera en la qual més es pot estalviar. Segòvia (266 euros), Pontevedra (343 euros) i Ciudad Real (344 euros) són les ciutats en les quals els consumidors poden estalviar menys en la seva cistella. No obstant això, tal com ha apuntat des de l'OCU Miguel Ángel Pascual, els supermercats que venen exclusivament per internet tenen "com a punt feble" els preus dels productes frescos.

Súpers cars i barats

El supermercat DANI de Granada és el més econòmic i Sánchez Romero, a Madrid, el més car. La cadena de tot l'Estat més barata és Alcampo, a la qual segueixen Mercadona i Carrefour; la local continua sent DANI, per davant de Deza i Maskom; i les regionals Cash Fresh, Família i Supeco. A l'altra banda de la balança, Catalunya també compta amb la segona cadena local més cara de l'Estat, Sorli Discau

L'estudi també fa un rànquing dels supermercats regionals més cars, dels quals Catalunya en té cinc: Coaliment, Suma, PlusFresc, Condis, Bon Preu, BM Urban, BM Complet, Caprabo, Alimerka i Dialprix, en aquest ordre.

 

Alcampo, Mercadona i Carrefour són les cadenes de supermercats més barates en el conjunt de l'Estat

L'OCU destaca en l'estudi que Mercadona és l'opció més barata en la meitat de les ciutats analitzades, encara que si Alcampo està present com ocorre en les grans urbs, és aquesta última cadena la més econòmica.

El fresc més car

Segons l'estudi, el 2017 els aliments frescos han pujat el seu preu de "forma notable", un increment que, no obstant això, s'ha compensat amb la baixada dels productes econòmics -bàsics d'alimentació i drogueria-. Així, per exemple, Pascual ha exposat que en aquest any els kiwis han pujat un 23,%, els tomàquets d'amanida un 20,6%, les peres de conferència un 12,8%, les rodanxes de salmó un 11,7% i les albergínies un 7,8%. En el pol oposat se situen l'oli de girasol (-9,5%), els macarrons (-5,1%), el pa de motlle (-4,9%), les patates ondulades (-4,6%), les magdalenes (-4,3%) i l'aigua mineral (-4,3%).

Els supermercats en els quals els preus de productes frescos són més barats són DANI, Supersol i Cash Fresh i els més cars són Sánchez Romero, Ulabox.com i Tudespensa.com. Segons ha explicat el responsable de l'OCU en la roda de premsa, els supermercats de descompte com Lidl, Dia i Aldi han optat l'últim any per donar una imatge "menys de batalla", amb productes "de més qualitat i més sofisticats".

Més informació
Lidl i Dia imposen el seu model
La llista de la compra es torna 'eco'
La invasió dels súpers alemanys
Avui et destaquem
El més llegit