
Independentment de la seva mida o sector, la nova Llei de Formació Professional obrirà una porta directa perquè les empreses catalanes puguin captar talent i contribuir a formar-lo des de dins. Tota la formació tindrà caràcter dual, de forma que les estades d’aprenentatge a les empreses esdevindran un requisit essencial i estructural. D'aquesta manera, el teixit productiu deixa de ser un actor complementari per convertir-se en peça clau a l'hora de capacitar els futurs professionals.
La reforma suposa una oportunitat especialment rellevant per a les petites i mitjanes empreses, que podran aprofitar l’arribada d’alumnat en pràctiques com una via directa per detectar perfils i formar-los segons les seves pròpies necessitats. El Servei Públic d’Ocupació de Catalunya (SOC) calcula que es necessiten més de 60.000 empreses per acollir pràctiques formatives en els pròxims anys. Sense aquesta implicació, el desplegament del nou model formatiu serà inviable.
La participació empresarial facilita el contacte amb centres de formació, millora la reputació corporativa i fomenta la col·laboració en actualitzar els currículums, entre d'altres
La participació empresarial no només contribueix al sistema educatiu, sinó que també preveu beneficis interns. Entre altes, permet incorporar nou talent amb una estratègia de preselecció, reforça el compromís i el sentit de pertinença dels equips, afavoreix l’intercanvi generacional i augmenta l’atractiu de l’empresa de cara a futurs treballadors. A més, facilita el contacte amb centres de formació, millora la reputació corporativa i fomenta la col·laboració en actualitzar els currículums.
Un altre aspecte positiu és l'agilitat amb què es pot incorporar al sistema. Les empreses interessades poden contactar directament amb l’Àrea de Serveis a les Empreses del SOC, a través del correu serveisempresa.soc@gencat.cat, i posar-se en mans del corresponent equip territorial. D'aquesta manera, s'assegura un assessorament particular i un ràpid contacte amb els centres de formació que pertoquen segons el sector i l'àrea geogràfica.
Les pràctiques dels alumnes, en un entorn real
Les pràctiques són una part fonamental de l'itinerari formatiu de l'alumnat. L’experiència en un entorn real permet adquirir competències específiques. A més, també ajuda a entendre la dinàmica laboral del sector, desenvolupar una identitat professional i adaptar-se als canvis que imposa el món productiu. Tots ells, trets fonamentals del procés formatiu. Per reforçar-ho, s'ofereix la supervisió d'un tutor o tutora de pràctiques, el qual s'encarrega de definir els objectius, acompanyar l’estudiant durant la seva estada i avaluar els resultats assolits conjuntament amb el centre.
Amb aquesta nova llei, l'objectiu és redefinir la formació professional i acostar l’aula a l’empresa. Ara, el repte serà garantir la implicació del món empresarial per fer d'aquest nou model dual un motor real d’ocupació i competitivitat al territori.