La inflació baixa tres dècimes a Catalunya

Respecte el mateix període de l'any passat, els aliments s'han encarit un 8,5%

Al conjunt de l'Estat, la taxa anual de l'IPC al novembre es va situar en el 3,2% | iStock Al conjunt de l'Estat, la taxa anual de l'IPC al novembre es va situar en el 3,2% | iStock

L’Índex de Preus al Consum a Catalunya s’ha situat, durant el mes de novembre, al 3,1%. Aquesta xifra, publicada per l’Institut Nacional d’Estadística, representa un lleuger descens de tres dècimes respecte del mes d’octubre. Els aliments són encara un 8,4% més cars que fa un any, una dècima més que el mes passat, mentre que el transport ho va fer en un 1,1%, és a dir, 1,2 punts menys per la caiguda dels carburants i combustibles, que l'INE xifra en un 6,7% a Catalunya. Al conjunt de l'Estat, la taxa anual de l'IPC al novembre es va situar en el 3,2%, tres dècimes menys que el mes anterior i confirma així les dades avançades a finals del mes passat. De les 200 classes de productes que analitza l’INE, els set que més encarit des de principis d’any són aliments o begudes.

I dels 30 que més han pujat, només tres no són productes alimentaris: paquets turístics, cristalleria, porcellana i ceràmica i automòbils de segona mà. Tota la resta és alimentació, el que posa de manifest l'encariment de la cistella de la compra per tota la ciutadania. El sucre és el producte que més s'ha encarit durant l'últim any als supermercats, incrementant el seu preu un 44,2%. Això vol dir que si un quilo de sucre costava 1 euro, ara en val 1,44. A continuació hi ha l'oli d'oliva (+38,8%), les patates (22,9%), l'arròs (22%) i les fruites en conserva i productes amb base de fruita (19,4%). Altres productes molt consumits que es troben entre els que més s'han encarit són la llet sencera (17,6%), els ous (12,8%) o la fruita freseca (11,6%). L'aigua embotellada ho ha fet un 11%. No hi ha cap aliment de tots els analitzats que hagi baixat el preu durant l'últim any. Els que menys han pujat són la pasta i el cuscús (2,5%), peix fresc o refrigerat (2,8%), fruits secs (3,7%) i la carn d'au (3,8%).

De cara a Nadal, la meitat de la població de Catalunya manté el seu supermercat habitual per dur a terme les compres d’aliments. Aquesta és una de les principals conclusions d’un estudi realitzat per ALDI. A partir del criteri de la cadena, la relació qualitat-preu i la varietat de productes són alguns dels factors que justifiquen el comportament dels consumidors i consumidores. Sis de cada deu llars catalanes tenen previst destinar el mateix pressupost que l’any passat, amb una despesa mitjana d’entre 50 i 200 euros. El 30% de la despesa global de les festes va destinada al dia de Nadal. Pel que fa estrictament a l’acte de la compra, un 44% dels consumidors compleixen amb el pressupost marcat a partir d’una estratègia de compra anticipada. En un altre ordre, la campanya de Nadal generarà més de 54.600 contractes a Catalunya, un 11,4% més que l'any passat (49.011), segons un informe de l'empresa Randstad. Les quatre demarcacions catalanes augmentaran la contractació, amb Barcelona al capdavant (+13,9%) seguida de Lleida (+11,5%), Girona (+2,1%) i Tarragona (+1,3%).

Més informació
Els preus es mantenen estables a l’octubre amb l’IPC al 3,4%
Els carburants protagonitzen el repunt de l'IPC, que se situa al 2,5%
L'IPC repunta i se situa en el 2,6% per l'encariment dels carburants
Avui et destaquem
El més llegit