Catalunya serà exportadora o no serà

El Pla d'Acció Internacional de les cambres catalanes focalitza els esforços a l'Àfrica i l'Àsia

"Estàvem massa acostumats a veure que només s'exportava quan hi havia crisi al mercat intern. Això s'ha acabat, la internacionalització és un objectiu estructural". Ho ha assegurat aquest matí de dilluns Jordi Baiget, conseller d'Empresa i Coneixement, durant la presentació del Pla d'Acció Internacional de les cambres catalanes per al 2016. Baiget ha encoratjat les empreses catalanes a seguir la "fórmula de les tres I: internacionalització, innovació i indústria"; alhora que ha recordat que "les empreses que més exporten són les més innovadores". Unes exportacions que el 2015 van tornar a registrar xifres de rècord, amb un volum de 63.800 milions d'euros, i que des de les cambres de comerç catalanes volen contribuir a seguir augmentant a través de les seves missions a l'exterior.

La importància de l'Àfrica i l'Orient Mitjà
Concretament, el Pla d'Acció Internacional 2016 que han presentat aquest dilluns contempla 64 accions a 95 països. El president del Consell de Cambres de Catalunya, Miquel Valls, ha puntualitzat que aquesta activitat se centra enguany "en els països més atractius i on les empreses poden tenir més problemes per fer acostaments en solitari". Això es tradueix en una presència més important a l'Àfrica i l'Àsia, especialment al l'Orient Mitjà. Valls ha recordat que en els darrers quatre anys les cambres "han ajudat més de 1.000 empreses a exportar"; per la qual cosa anima el màxim de companyies possibles a sumar-se a "aquesta oferta de provada efectivitat".

L'Iran, on la Generalitat hi obrirà oficina aquest any a través d'Acció, Algèria, Ghana, Costa d'Ivori o Nigèria són alguns dels destins d'aquestes missions comercials a l'Àfrica i l'Orient Mitjà, on n'hi ha previstes 30 a 50 països en total. A Amèrica 13 països acolliran un total d'11 missions, on destaca especialment la presència a Cuba, que viu una nova etapa en la seva estratègia econòmica.

El sud-est asiàtic serà el focus principal de les missions a aquest continent (nou en un total de 15 països); mentre que 11 missions més passaran per 23 països europeus, fent especial èmfasi en els situats a l'est del continent. Les cambres catalanes preveuen que 500 empreses participin en aquest pla estratègic.

Exportar, una visió a llarg termini
Tot i l'alentiment econòmic mundial, Joan Ramon Rovira, director d'Internacionalització de la Cambra de Barcelona, encoratja les empreses a "tenir una visió exportadora a llarg termini". Això significa no deixar-se endur pel pessimisme que preveu noves recessions, sinó estar alerta a les oportunitats que ofereixen els mercats emergents. L'any 2050 es preveu que països com la Xina, l'Índia, Filipines, Vietnam, Tanzània i Sri Lanka creixin un 5%, mentre que Espanya, Estats Units i Japó ho faran un 3%, i Brasil, Tailàndia i Iran per sota del 5%.

Unes oportunitats que, segons Rovira, passen per "la urbanització creixent en economies emergents", així com per "l'emergència de les classes mitjanes. Amb horitzó 2030 hi haurà 1.000 milions de persones més de classes mitjanes en aquestes economies; produint canvis en les pautes de consum i més demanda de béns i serveis".

El perfil exportador català
"Les exportacions catalanes van a l'alça des del 2009. Aquesta oferta exportadora es diversifica en destinacions i es concentra per sectors", apunta Rovira. Mentre creixen les destinacions que reben productes catalans, es concentren els sectors que exporten, bàsicament en l'automoció, les indústries químiques i farmacèutiques, i la indústria alimentària.

Pel que fa a les empreses que exporten més de 50.000 euros, ja en són 12.764, i representen més del 90% del volum d'exportacions. El número d'aquestes empreses ha anat a l'alça des del 2009, i l'import mitjà exportat ha crescut un 33,6%. Alhora, les empreses exportadores regulars (les que exporten més de quatre anys seguits) des del 2012 també registren un increment continuat. "Això és un element d'èxit, demostra que l'augment de les exportacions no és flor d'un dia, sinó que és un factor estructural que ha vingut per quedar-se", assegura Rovira.

Un avís a les pimes
Tot i així, Pau Relat, president de la Comissió d'Internacionalització de la Cambra de Barcelona, recorda que "les pimes s'han de transformar per obrir-se al món". El fet que les exportacions es concentrin en grans empreses ha de ser un toc d'alerta perquè les petites i mitjanes, que conformen gairebé la totalitat del teixit empresarial català, "interioritzin el procés d'internacionalització".

Relat reconeix que és un procés "difícil, que vol temps i diners"; però precisament per això anima les companyies a acostar-se a les ajudes de les cambres catalanes per tal que es pugui "deixar de parlar de xifres d'exportacions en total, i es pugui parlar d'empreses locals amb visió global".
Avui et destaquem
El més llegit