
18
de Març
de
2014 - 11:02
Les reclamacions de CatalunyaCaixa (CX) fan que el 2013 quedi com una distorsió estadística de la sèrie històrica que recull l'actuació de l'Agència Catalana de Consum (ACC), segons ha reconegut Pere Torres, secretari d'Empresa i Competitivitat. Torres ha explicat en la presentació del balanç anual de 2013 de l'agència que les queixes a l'ACC han crescut un 142% en comparació al 2012, una xifra contaminada per les reclamacions contra el sector financer, que han augmentat un 623% en un any. Els responsables de l'Agencia han reconegut que les reclamacions de CX han ''alentit'' altres actuacions en altres sectors però han defensat que calia donar prioritat a la recuperació de tots els estalvis del inversors.
L'Agència Catalana de Consum va rebre el 2013 un total de 44.298 reclamacions, un 142% més que el 2012, amb un pes molt especial de les queixes contra el sector financer que van ocupar el 59,7% del total de les reclamacions rebudes per l'ACC. Lluny d'aquest percentatge han quedat les queixes contra les companyies de telecomunicacions que històricament han liderat el rànquing de queixes, però que aquest 2013 només van ocupar el 18,6% de les reclamacions totals.
La cistella de transport, sobretot per queixes contra companyies aèries van ocupar el 5,8% de les reclamacions totals, un percentatge similar al 5,6% que va absorbir el sector de les companyies d'aigua, electricitat i gas.
La resta de reclamacions disminueixen
Les xifres d'evolució de queixes sector per sector, il·lustren d'una manera clara el comportament estadísticament distorsionador que han tingut i encara tindran les reclamacions dels inversors de preferents i deute subordinat perpetu de CatalunyaCaixa. Mentre que el 2012 les reclamacions contra bancs només van arribar a 3.658, el 2013 la xifra es va multiplicar més de set vegades fins arribar a les 26.446 reclamacions ( 623%).
Altres sectors com telecomunicacions van veure com van baixar les queixes de 9.850 el 2012 fins a les 8.250 el 2013 (-16%). També va caure el sector de transport que va passar de 5.465 queixes el 2012 fins a les 2.550 el 2013 (-47%), en aquest cas com a conseqüència de la distorsió que va suposar per aquest sector la fallida de la companyia Spanair a principis d'any del 2012, que va disparar el nombre de queixes en aquesta cistella.
CatalunyaCaixa protagonitza els laudes
La distorsió estadística que suposa en la sèrie el cas de CX, també s'observa en les xifres que recullen el nombre de laudes emesos. Mentre que el 2012 el nombre de laudes va ser de 1.430, el 2013 el nombre de resolucions arbitrals va arribar a les 11.771 laudes ( 723%). D'aquests laudes, el 96,7% van ser pel cas de CatalunyaCaixa.
Sense CX el nombre de laudes dictats el 2013 hauria quedat per sota de les xifres del 2012, 388 laudes l'any passat contra els 1.430 que es van resoldre el 2012, una caiguda del 73%. Pere Torres ha reconegut aquesta caiguda, tot i que el nombre d'àrbitres es va multiplicar per deu durant el 2013. Torres ha explicat que amb els recursos de l'Agència es va optar per donar prioritat de la resolució dels expedients de queixes de preferents, tot i que això ha pogut suposar un ''alentiment'' d'altres actuacions en altres sectors.
Alfons Conesa, director de l'ACC, ha afegit a les paraules de Torres que la prioritat que l'Agència es va imposar des d'un primer moment va ser actuar per trobar una solució per als inversors que havien dipositat els seus estalvis en inversions de preferents i deute subordinat perpetu per damunt de reclamacions de factures d'imports més petits com de 60 euros, que tindran resolució, però més tard.
Més turistes, menys protestes
Els turistes també reclamen durant la seva estància a Catalunya i les xifres indiquen que tot i que hi hagut el 2013 una xifra rècord d'arribada de turistes el nombre de reclamacions ha disminuït en relació amb el 2012. El 2013 s'han registrat 1.269 reclamacions d'estrangers (-5%).
La nova tarifa elèctrica protagonitzarà el 2014
Pere Torres i Alfons Conesa han coincidit en afirmar que aquest any 2014 es mantindran les queixes per preferents però també les que es preveu que acumularan el sector elèctric davant les modificacions que hi haurà en el canvi de tarifa. Conesa ha afirmat que les consultes sobre aquests canvis ja han arribat a les finestretes de l'Agència, la qual cosa mostra la preocupació general que ha despertat aquests canvis entre els consumidors.
L'Agència Catalana de Consum va rebre el 2013 un total de 44.298 reclamacions, un 142% més que el 2012, amb un pes molt especial de les queixes contra el sector financer que van ocupar el 59,7% del total de les reclamacions rebudes per l'ACC. Lluny d'aquest percentatge han quedat les queixes contra les companyies de telecomunicacions que històricament han liderat el rànquing de queixes, però que aquest 2013 només van ocupar el 18,6% de les reclamacions totals.
La cistella de transport, sobretot per queixes contra companyies aèries van ocupar el 5,8% de les reclamacions totals, un percentatge similar al 5,6% que va absorbir el sector de les companyies d'aigua, electricitat i gas.
La resta de reclamacions disminueixen
Les xifres d'evolució de queixes sector per sector, il·lustren d'una manera clara el comportament estadísticament distorsionador que han tingut i encara tindran les reclamacions dels inversors de preferents i deute subordinat perpetu de CatalunyaCaixa. Mentre que el 2012 les reclamacions contra bancs només van arribar a 3.658, el 2013 la xifra es va multiplicar més de set vegades fins arribar a les 26.446 reclamacions ( 623%).
Altres sectors com telecomunicacions van veure com van baixar les queixes de 9.850 el 2012 fins a les 8.250 el 2013 (-16%). També va caure el sector de transport que va passar de 5.465 queixes el 2012 fins a les 2.550 el 2013 (-47%), en aquest cas com a conseqüència de la distorsió que va suposar per aquest sector la fallida de la companyia Spanair a principis d'any del 2012, que va disparar el nombre de queixes en aquesta cistella.
CatalunyaCaixa protagonitza els laudes
La distorsió estadística que suposa en la sèrie el cas de CX, també s'observa en les xifres que recullen el nombre de laudes emesos. Mentre que el 2012 el nombre de laudes va ser de 1.430, el 2013 el nombre de resolucions arbitrals va arribar a les 11.771 laudes ( 723%). D'aquests laudes, el 96,7% van ser pel cas de CatalunyaCaixa.
Sense CX el nombre de laudes dictats el 2013 hauria quedat per sota de les xifres del 2012, 388 laudes l'any passat contra els 1.430 que es van resoldre el 2012, una caiguda del 73%. Pere Torres ha reconegut aquesta caiguda, tot i que el nombre d'àrbitres es va multiplicar per deu durant el 2013. Torres ha explicat que amb els recursos de l'Agència es va optar per donar prioritat de la resolució dels expedients de queixes de preferents, tot i que això ha pogut suposar un ''alentiment'' d'altres actuacions en altres sectors.
Alfons Conesa, director de l'ACC, ha afegit a les paraules de Torres que la prioritat que l'Agència es va imposar des d'un primer moment va ser actuar per trobar una solució per als inversors que havien dipositat els seus estalvis en inversions de preferents i deute subordinat perpetu per damunt de reclamacions de factures d'imports més petits com de 60 euros, que tindran resolució, però més tard.
Més turistes, menys protestes
Els turistes també reclamen durant la seva estància a Catalunya i les xifres indiquen que tot i que hi hagut el 2013 una xifra rècord d'arribada de turistes el nombre de reclamacions ha disminuït en relació amb el 2012. El 2013 s'han registrat 1.269 reclamacions d'estrangers (-5%).
La nova tarifa elèctrica protagonitzarà el 2014
Pere Torres i Alfons Conesa han coincidit en afirmar que aquest any 2014 es mantindran les queixes per preferents però també les que es preveu que acumularan el sector elèctric davant les modificacions que hi haurà en el canvi de tarifa. Conesa ha afirmat que les consultes sobre aquests canvis ja han arribat a les finestretes de l'Agència, la qual cosa mostra la preocupació general que ha despertat aquests canvis entre els consumidors.