Realment la covid-19 ha accelerat el comerç electrònic?

Segons un estudi, la pandèmia ha fet replantejar-se l'estratègia digital a la majoria de comerços, però no ha accelerat l'adopció de plataformes d"ecommerce'

La digitalització del comerç a Catalunya s'entén com un un "procés esgraonat" | iStock La digitalització del comerç a Catalunya s'entén com un un "procés esgraonat" | iStock

"La covid-19 ha fet replantejar-se l'estratègia digital de la majoria de comerços, però no ha estat un accelerador de l'adopció de plataformes d'ecommerce". Aquesta és una de les conclusions que s'extreuen de l'Estudi del grau de digitalització del sector comerç a Catalunya del 2020 de J3BTRES, que posa de manifest que, tot i que és cert que l'any passat hi va haver un augment de les plataformes de comerç electrònic, també ho és que el seu creixement "s'explica més a partir d'un procés natural de maduració digital que per una necessitat imposada per la pandèmia".

D'aquesta manera, l'estudi assenyala que la digitalització del comerç a Catalunya s'entén com un un "procés esgraonat", així com que les empreses "tenen diferents graus de digitalització en funció de la seva estratègia". Sigui com sigui, el canal electrònic encara mostra uns "volums de facturació modestos malgrat que el sector diu que és una eina potencial per augmentar les vendes". Per tant, subratlla l'informe, "o bé es tracta d'un mecanisme infrautilitzat, o bé requereix d'una altra estratègia o de més recursos perquè tingui un major impacte en la xifra de negoci total".

I no només això. L'estudi destaca que els marketplaces tenen una "baixa adhesió" per part del sector ja que, en temps de pandèmia, tampoc no han estat acceptats per part del teixit comercial. De fet, en aquest sentit, només un 6% del sector comerç va manifestar tenir algun tipus de presència, un increment que només representa un 1% més respecte el 2019.

Així doncs, la covid-19 ha fet replantejar al comerç la seva estratègia digital i ho ha fet en dues vessants. La primera, conversar més amb el mercat; la segona, disposar d'un canal de venda alternatiu, en aquest cas el comerç electrònic "com a fórmula complementària de venda". Però aquest darrer punt ja venia d'abans de la pandèmia i, per tant, reitera l'estudi, "aquelles empreses que van decidir disposar d'un canal de venda electrònic ho van fer fruit d'un procés natural del seu procés de digitalització".

Més informació
La catapulta de Catalunya per jugar la Champions del comerç electrònic
La cursa del comerç electrònic: del desinterès a la bombolla
Avui et destaquem
El més llegit