Comerços aprenents: com reforçar el vincle amb la clientela a través del català

És un projecte que facilita l’aprenentatge de català bàsic a personal del comerç local

Comerços aprenents | Cedida Comerços aprenents | Cedida

En els últims anys, especialment a les ciutats, han proliferat nous comerços, petits o mitjans, que ja formen part del paisatge urbà i de les rutines de consum quotidià de la ciutadania. En general, són establiments amb personal procedent d’altres països i sense nocions de català.  

Per aquests comerciants és fàcil adonar-se que comunicar-se amb la clientela de manera efectiva és essencial, no només per motius pràctics sinó per promoure un vincle personal que passa per interactuar-hi en català com a llengua compartida.  

L’actitud és clau i un aparentment senzill “bon dia” pot canviar la dinàmica personal (i comercial) entre comprador i venedor. 

Així és com va néixer, l'any 2020, el projecte del Consorci per a la Normalització Lingüística (CPNL) Comerços aprenents: d’una banda, per donar resposta al dret de la població catalana de ser atesa en la seva llengua i, per una altra, per facilitar als botiguers amb molt poc coneixement del català una formació senzilla per poder relacionar-se de manera bàsica amb la clientela en la seva llengua. Fórmules de salutació i comiat, vocabulari dels productes, números per indicar-ne el preu o els dies de la setmana és part del que s’ensenya als comerciants. A banda d’ensenyar-los català bàsic també es treballa la sensibilització lingüística: l’actitud és clau i un aparentment senzill “bon dia” pot canviar la dinàmica personal (i comercial) entre comprador i venedor. 

A l’hora d’aprendre una llengua, un dels principals impediments que exposa la gent és la manca de temps. Justament per evitar això, i conscient de les llargues jornades laborals de molts dels treballadors d’aquests negocis, el CPNL ha fet un esforç d’adaptació a les seves necessitats. Un o dos cops per setmana, un tècnic del CPNL va a l’establiment en l’horari que vagi millor al propietari o treballadors. En total, hi fan 10 sessions de 15 minuts cadascuna, i fan seguiment de l’evolució de l’aprenent. Un altre aspecte positiu de fer la formació a l’establiment és que es pot comptar amb la participació i complicitat dels clients per començar a practicar el català. A través de materials divulgatius, se’ls insta a participar activament en el procés d’aprenentatge, principalment mitjançant tres accions senzilles: parlar en català com a primera tria, no canviar de llengua automàticament i fer preguntes senzilles al comerciant. Ser conscients de l’interès dels botiguers per aprendre l’idioma els connecta amb ells i fa que tinguin més ganes d’ajudar-los en el procés.    

Durant el 2022, quan el projecte es va consolidar, 117 establiments i 222 comerciants se’n van beneficiar. D’entre els diversos establiments que s’hi han acollit, principalment bars, fruiteries i botigues de queviures, una cinquantena són supermercats franquiciats d’una gran cadena.  

Avui et destaquem
El més llegit