Fa cosa d’uns dies vam arribar a Busan, la segona ciutat més gran de Corea del Sud i una de les més famoses per la seva rellevància portuària i també pels seus paisatges, que han estat protagonistes de molts dels k-drames i pel·lícules més famoses del país. Em va agradar, té coses molt interessants, però és una ciutat immensa on has d’anar amb cotxe o metro a tot arreu amb distàncies molt grans. I venint d’una altra gran ciutat molt més maca i amb més contrastos de verd i blau al seu entramat urbà, Busan em va ressonar massa amb les coses que em molesten de Barcelona. Massa turística, massa explotada, massa progrés amb l’economia i no el benestar com a fita. Tot i això, és clar, amb un encant particular i una natura que s’obre entre els carrerons i els mercats de peix i et recorda que, malgrat tot, encara hi ha vida.
Suposo que aquest sentiment es va obrir de manera molt més clara quan, al cap de quatre dies, hem arribat a Jejú, una illa que pertany a Corea i es troba al mig del Mar Groc, del Mar de la Xina Oriental i el Mar del Japó. Un petit territori de no més de 1.833,2 km² de superfície i una població de 630.000 d'habitants, però que té una història política, una cultura i unes tradicions fascinants. La comunitat de Jejú va ser especialment important durant la guerra de les dues Corees, on va servir de refugi per a moltes famílies amb criatures durant el conflicte. A més, anys més tard, durant la separació, va ser un front important, que es va negar a participar en les votacions i van amagar a gran part de la població a les coves de les muntanyes el dia de les eleccions, que més tard es coneixeria com la Insurrecció de Jejú.
Corea del Sud s'ha posicionat com una potència pionera en el que es coneix com a poder tou i, a partir de tendències culturals, musicals i de moda
Una altra peculiaritat de l'illa és la tradició pesquera amb les haenyeo, les dones pescadores que encara avui recullen els fruits del mar per mantenir l'economia i preservar la conversació de la vida marina, que han estat reconegudes com a part de patrimoni de la Unesco per la seva tasca econòmica i planetària. A més, Jejú és la llar d'una de les Set Noves Meravelles Naturals del Món amb la Seongsan Ilchulbong, un cràter natural amb una forma quasi perfectament rodona que ara és un bosc espès que acull fauna i excursionistes i permet unes vistes excel·lents a la resta de l'illa. Sembla un lloc petit, però el seu interès econòmic, social i cultural és enorme. A més, l'illa transmet una espècie de magnetisme d'una societat que sap el que és la penúria, el temporal i la distància respecte als llocs on passen les coses, i es barreja una espècie de sensació de pau i llunyania, que acaba amb la música fina de les onades xocant contra unes roques volcàniques que amaguen, petitons, musclos, curculles i petxines amb petits animalons que corren perquè no se'ls emporti la mar.
Quan pensem en Corea del Sud i la seva economia solem pensar en les seves grans marques de tecnologia i electrònica, Samsung, LG i SK Hynix, en els cotxes Hyundai i Kia o indústria química, pesada i naval. El gran creixement econòmic del país en les últimes dècades ha fet que coneguem també els seus serveis financers i que els índexs dels seus bancs i borses siguin rellevants mundialment. Tanmateix, des de fa poc més de deu anys el que ha triomfat a Corea és la cultura, tant per la seva indústria musical com per les noves tendències de la seva moda nacional, que han causat, a la vegada, un augment significatiu del turisme. En el panorama cultural, el fenomen del K-pop va revolucionar la indústria de la música i va fer que grups com BTS es convertissin en líders d’audiència mundials. Tal va ser el seu impacte que l’any 2019 els ingressos generats per la banda de música van suposar el 0,3% del PIB. A aquest fet s’hi suma l’auge dels K-drames, les sèries televisives creades a Corea, que han tingut ressò mundialment i que han contribuït a aquest augment del turisme nacional actuant com a expositor d’algunes de les meravelles del territori peninsular. Finalment, tenim la K-beauty (no sé si ho heu notat, però en tots els sectors s’inclou subtilment la inicial del país per reforçar la marca nacional). La moda i pràctiques estètiques tant dels artistes del k-pop com dels k-drames s’ha traslladat al món de la moda, la bellesa i els cosmètics. Així, avui podem veure com dones i homes de tot el planeta segueixen les rutines de bellesa o skin routines típiques de les marques coreanes, entre les que TonyMolly, Cos Rx, Banila Co, Nature Republic, Innis Free, Too Cool For School són líders de mercat. Així, la gran indústria coreana ha fet una excel·lent campanya de marca de país, tant que fins i tot marques com Coca-Cola han fet un producte anomenat k-wave inspirat en la marca del país.
L’any 2019 els ingressos generats per la banda de música BTS van suposar el 0,3% del PIB de Corea del Sud
Corea del Sud s'ha posicionat, així, com una potència pionera en el que es coneix com a poder tou i, a partir de tendències culturals, musicals i de moda, es posiciona de mica en mica com una de les grans potències mundials. El futur del país, tanmateix, és incert, i si bé encara li queden molts anys per resoldre el seu conflicte amb la seva reaccionària igual al nord, s'està convertint en un model a seguir pel seu ràpid creixement i desenvolupament, que ja està entrant a nous mercats que prometen ser cabdals en el futur: l'energia renovable, la biotecnologia i la intel·ligència artificial. Però aquest cafè d'aeroport encara tardarà a arribar. Mentrestant, després de tres setmanes, tornem a casa.