Cotecnica, el ‘nectar’ de l’alimentació animal

La cooperativa de Bellpuig s’ha consolidat amb la seva marca Ownat, vinculada a la qualitat, amb la divisió petfood, de la qual exporta un 70% de les vendes

La fábrica extrusora de Cotecnica a Bellpuig | Cedida La fábrica extrusora de Cotecnica a Bellpuig | Cedida

Assimilar-se a l’alimentació humana. Aquest és el propòsit iniciat fa uns anys per les empreses d’alimentació animal, que aposten per productes cada vegada més naturals i amb una major transparència a les formulacions. Per fer-ho possible, han començat un camí en el qual els processos industrials s’han adaptat als estàndards de qualitat humana. Aquesta reconversió és la que ha portat a terme la cooperativa agroalimentària Cotecnica de Bellpuig (Urgell), que s’ha consolidat en el sector de l’alimentació animal natural, saludable i de qualitat gràcies al creixement exponencial de la seva marca dels segments prèmium i superpremium Ownat. La marca, creada l’any 2018, li ha permès increments anuals per sobre del 15%. D’aquesta forma, Cotecnica va facturar l’any passat 120 milions d’euros, un 14% més que els 107 de les vendes del 2022. Un 80% d’aquestes procedeixen de la divisió ‘petfood’ (alimentació per a gats i gossos), on Ownat s’ha posicionat com una marca que fabrica els seus propis productes i prioritza la qualitat, la proximitat i la sostenibilitat. 

La fortalesa del seu caràcter local no li ha impedit posicionar-se internacionalment i Ownat s’ha expandit als mercats exteriors, que ja suposen el 70% de les vendes totals, especialment el francès, que és el primer en volum. Recentment, ha iniciat operacions a la Xina i està previst que ho faci aviat a Mèxic. En total, la marca exporta a 48 països. Un dels factors diferencials d’Ownat és la seva aposta per les gammes de qualitat, ja que les seves receptes incorporen carn fresca i com a mínim un 50% d’ingredients naturals, la fabricació pròpia i el control del procés productiu.

Cotecnica ha iniciat operacions a la Xina i està previst que ho faci aviat a Mèxic

La fàbrica d’extrusionats més moderna

Cotecnica disposa actualment de tres fàbriques d’aliments extrusionats, que es caracteritzen per una barreja homogènia dels ingredients i una cocció adequada per aconseguir un nivell òptim de digestibilitat. En plena expansió del sector ‘petfood’, la cooperativa ha creat la fàbrica d’extrusionats més moderna de l’Estat espanyol. La inversió total ha estat de 16 milions d’euros, el que ha facilitat la instal·lació d’una nova planta d’extrusió, dues línies d’ensacat, una plataforma logística i la remodelació de les oficines. Entre enguany i el 2025, continuarà el ritme inversor dels últims anys.

Ownat és la proposta de Cotecnica per una alimentació sana, en els segments més prèmiums i amb ingredients naturals per als animals de companyia. La marca s’ha erigit en pionera en la introducció de la carn fresca, sense cap classe de procés industrial previ, de forma que es maximitza el seu valor nutricional. Aquesta tecnologia per introduir la carn fresca ha contribuït a l’elaboració de receptes naturals mitjançant el procés d’extrusió exclusiu basat en el ‘slow cooking’.  Cotecnica s’ha posicionat en el mercat amb els segments de salut, benestar i natural. Aquest darrer és on s’ha consolidat la marca Ownat.

Més de tres dècades amb la divisió d’aliments

Des dels seus inicis, la cooperativa agroalimentària ha tingut una vocació internacional. Formada per 11 entitats membres de Catalunya, Aragó i Castella i Lleó, es dedica a investigar sobre nutrició animal i desenvolupar productes naturals i responsables basats en ingredients de proximitat i qualitat. Nascuda l’any 1982 com a fabricant de correctors i premescles vitamíniques, minerals per a pinsos, substituts de la llet i medicaments veterinaris, el 1991 inicia una nova àrea d’activitat: la divisió d'aliments per a animals de companyia, que avui esdevé un pilar fonamental del seu negoci. 

Cotecnica té 130 treballadors, 377 referències de la divisió ‘petfood’ i 140 formulacions personalitzades, entre les quals destaca la marca Ownat, amb la gamma més amplia en l’àmbit estatal d’alimentació natural de qualitat del mercat. La cooperativa aposta per l'economia col·laborativa amb proveïdors pròxims, aprofitant els recursos agraris i ramaders del territori. 

La seva marca Ownat és la proposta per una alimentació sana, en els segments més prèmiums i amb ingredients naturals per als animals de companyia

Reducció de la petjada de carboni

El juny de 2023, la cooperativa va anunciar que, en el marc del pla de millora dels seus centres de producció, va finalitzar una instal·lació de 1.196 plaques solars. Segons l’entitat, “la iniciativa suposa 380 tones a l'any menys de CO₂, l'equivalent a 522 arbres plantats, i ens permetrà autogenerar 800.000 kWh/any d'energia elèctrica quilòmetre zero, 100% verd, reduint significativament la petjada de carboni”. Així, destaca que “en disminuir la nostra dependència de fonts d'energia tradicionals i no renovables, estem contribuint a la lluita contra el canvi climàtic i promovent un futur més net i verd”.

Des de Cotecnica, avancen que continuaran explorant maneres d'integrar pràctiques ecològiques en les seves operacions i fomentar un entorn de treball conscient amb el medi ambient. Aquesta inversió se suma al nou magatzem de 4.000 metres quadrats que van construir recentment per a poder gestionar l'augment en el volum de comandes i optimitzar els processos i millorar l'eficiència en la gestió d'inventari. Les instal·lacions de la cooperativa es troben a Bellpuig (Lleida) i continuen millorant-les per a adaptar-se al creixement que experimenten en els últims anys, amb el desembarcament en mercats com el Perú, que suposa que ja són presents en més de 50 països.

Més informació
Cargill, els desconeguts amos del menjar (humà i animal)
La Thermomix de les mascotes
Avui et destaquem
El més llegit