El DORA queda aprovat sense rastre de l'ampliació del Prat

El document que estableix el camí que seguirà Aena els propers anys contempla una despesa de 2.250 milions d'euros entre el 2022 i el 2026

L'interior de l'aeroport Adolfo Suárez de Madrid | Europa Press L'interior de l'aeroport Adolfo Suárez de Madrid | Europa Press

El segon DORA (Document de Regulació Aeroportuària) ha quedat aprovat aquest dimarts, després que el Consell de Ministres hi votés a favor. El document, que estableix el full de ruta d'Aena per als propers anys, inclou una inversió entre el 2022 i el 2026 de 2.250 milions d'euros. Al text no hi ha ni rastre de les obres a l'aeroport del Prat per allargar la tercera pista, que suposaven una inversió de 1.700 milions d'euros i que va quedar descartada per part del Govern central. 

Encara no s'ha fet públic el document final, així que no estan disponibles, de moment, les dades desagregades per aeroports. L'esborrany que va presentar Aena a l'estiu incloïa una inversió de 312,6 milions d'euros per a l'aeroport de Palma, que ha causat polèmica davant les acusacions d'una "ampliació encoberta" per part de grups ecologistes i diversos diputats.

Una de les principals novetats del DORA II és la congelació de les tarifes d'Aena per als propers cinc anys. Això les situa "entre les més competitives" i ajudarà a "atreure noves companyies", segons la portaveu del Govern central, Isabel Rodríguez. La recuperació del trànsit aeri és precisament un dels objectius primordials de l'empresa pública, així com la sostenibilitat ambiental i la innovació, segons el document. 

Més info: Son Sant Joan: l’altra “ampliació” aeroportuària

La intenció inicial d'Aena era pujar les taxes un 0,52% cada any i un 3,29% el 2026. Això suposava un increment agregat superior al 5% en aquest quinquenni. Però la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) va emetre un informe amb caràcter no vinculant que demanava congelar les tarifes per facilitar la recuperació del trànsit després de la crisi de la covid-19, que ha afectat especialment la mobilitat aèria. 

Finalment, el Govern central, accionista majoritari d'Aena amb el 51% del capital, ha decidit fer cas de la resolució de la CNMC i aplicar una congelació de les taxes. Entre les inversions principals i transversals a tots els aeroports que gestiona la companyia, l'executiu destaca el pla fotovoltaic, que ha de permetre Aena generar la seva pròpia energia elèctrica a partir del 2026. 

Més informació
L'ampliació de l'aeroport del Prat, suspesa fins d'aquí cinc anys
Avui et destaquem
El més llegit