• Economia
  • El 88% dels espanyols ha contractat amb diner negre

El 88% dels espanyols ha contractat amb diner negre

Segons l'Eurobaròmetre, Espanya és el tercer país de la UE on es contracten més serveis no declarats

La majoria dels serveis són reparacions o neteja de la llar, el mecànic o menjar
La majoria dels serveis són reparacions o neteja de la llar, el mecànic o menjar
ACN i Redacció
25 de Març de 2014
Act. 25 de Març de 2014
Gairebé 9 de cada 10 espanyols asseguren haver contractat serveis sense declarar en els últims 12 mesos. Bàsicament, reparacions o neteja de la llar, el mecànic o menjar. A més, un 5% admet que treballa en negre, dos punts més que el 2007. Gairebé la meitat argumenta que no té alternativa perquè no troba feina amb contracte o que els sous són baixos i els impostos massa alts. Són dades d'una enquesta de la ComissióEuropea sobre ocupació no declarada que s'ha presentat aquest dilluns a Brussel·les.

L'enquesta destaca que el 5% dels espanyols no declara part del seu sou. El 2007 eren un 3%, i ara se situa dos punts per sobre de la mitjana europea. La majoria argumenta que no té més remei perquè no troba una feina amb contracte (45%), que les autoritats no controlen gaire (28%) o que els impostos són molt alts (19%). El perfil dels treballadors que cobren en negre és el d'estudiants o aturats d'entre 15 i 34 anys que tenen problemes per pagar les factures.

La Comissió Europea ha fet públic aquest dilluns una enquesta sobre ocupació no declarada als 28 membres. L'Eurobaròmetre subratlla que Espanya és el tercer país de la UE on es contracten més serveis en dinernegre, només per darrere del Regne Unit i Polònia. Un 88% dels espanyols admet haver pagat per algun servei sense declarar durant l'últim any, sobretot del sector de la neteja domèstica i de les reparacions del cotxe i de la llar.

Més sensació d'impunitat 
Els principals arguments que donen els enquestats per contractar treballadors en negre són que totes dues parts en surten beneficiades, el preu i donar un cop de mà a algun conegut que ho necessita. Els qui cobren en negra de mitjana reben uns 12 euros l'hora (un euro més que la mitjana comunitària).

Paral·lelament, augmenta la sensació d'impunitat dels infractors. Un 58% dels enquestats creuen que el risc de que les autoritats espanyoles enxampin els qui treballen en negre és baix, deu punts més que el 2007. Tot i que, segons l'Eurobaròmetre, els espanyols estan entre els ciutadans europeus menys tolerants amb aquest tipus de frau. Vora el 90% creuen que és inacceptable que les empreses contractin serveis sense declarar i un 67% no veuen bé que ho facin els particulars.

Plataforma d'inspecció
La Comissió Europea té previst posar en marxa aquest abril una Plataforma per la prevenció i la lluita contra l'ocupació no declarada que coordini les polítiques d'inspecció i de control dels 28 en aquesta matèria.

El comissari europeu d'Ocupació i Afers socials, LászloAndor, ha alertat que "la feina no declarada no només exposa els treballadors a unes condicionslaborals perilloses i a uns sous més baixos, sinó que també priva d'ingressos als governs i va en detriment dels sistemes de protecció social". En aquest sentit, Andor ha instat els estats membres a aplicar polítiques per combatre aquesta "xacra" i per regularitzar aquests llocs de feina.