Els comerços facturen un 4% menys els diumenges festius

La mesura tampoc ha ajudat a augmentar la contractació, pel que els resultats han trencat la previsió de xifres positives pels botiguers

Els comerços de Barcelona que van obrir els festius de l'estiu no han tingut el resultat esperat. Segons l'enquesta realitzada per la Fundació Barcelona Comerç i Esade, la seva facturació ha sigut d'un 4% menys que la resta de dies de la setmana i la mesura tampoc ha suposat un augment de la contració.

De fet, en la presentació de l'Indicador Comerç Barcelona (IcoB), la conclusió del seu director, Josep Francesc Valls ha sigut que la regulació que autoritza l'obertura en dies festius de comerços que es troben en zones turístiques "no ha tingut l'impacte econòmic esperat".

Mateixa facturació, mateixa plantilla

L'enquesta realitzada entre un total de 470 comerços recull dades del tercer trimestre del 2014 i apunta que el 36,9% dels comerços que van obrir diumenge han registrat una facturació molt similar a la resta de dies de la setmana. Mentre que un 5% assegura que ha sigut inferior i un 29,3%, per damunt.

Quant a la rendibilitat, el 35% afirma que l'operació els ha sortit rendible o molt rendible. El 32%, en canvi, que no ha tingut cap impacte rellevant; i el 33%, poc rendible o molt poc rendible.

L'impacte tampoc ha sigut positiu pel que fa a la contractació de personal. La majoria dels comerços van utilitzar la plantilla fixa per cobrir les eventualitats de la venda en diumenge i només un percentatge molt reduït, el 5,9%, ha necessitat treballadors eventuals.

Un comerç amb xifres a la baixa
Malgrat assegurar que el resultat no ha estat l'esperat, el president de la Fundació Barcelona Comerç, Vicenç Gasca, ha detallat que el 4% de caiguda de les vendes va en línia amb l'atonia que hi ha en el comerç de la ciutat, la facturació del qual ha baixat en el tercer trimestre de l'any un 3,5%.

En aquest sentit, Gasca s'ha mostrat persistent pel que fa a tornar a aplicar la mesura. En paraules del president, es tracta d'una estratègia que s'ha de fer "un any o dos més per consolidar el tema". També ha apostat per informar les agències de creueristes dels horaris d'obertura comercial en festius, perquè la mesura va destinada "al turista que està de pas per la ciutat".

A més a més, Gasca ha reconegut que dels nous eixos comercials en zona turística de l'associació, només han obert les seves portes en diumenges d'estiu 4 o 5.

Per la seva banda, el regidor de comerç de l'Ajuntament de Barcelona, Raimond Blasi, ha remarcat que en el mes de novembre el consistori tindrà les dades definitives per fer un balanç de com ha funcionat l'obertura comercial els diumenges d'estiu i abordar les accions de futur.

Avui et destaquem
El més llegit