Els consumidors perden confiança

La valoració de la situació econòmica ha empitjorat després de cinc mesos a l'alça

La crisi ha variat els hàbits de consum
La crisi ha variat els hàbits de consum
EFE
04 de Novembre de 2013 - 02:07
Act. 04 de Novembre de 2013 - 14:09

La confiança dels consumidors va registrar un descens a l'octubre respecte a setembre, després de cinc mesos de millora, a causa d'una menor valoració de la situació econòmica actual i, especialment, a un marcat descens de les expectatives de futur.

L'indicador de confiança del consumidor (ICC), difós aquest dilluns pel Centre de Recerques Sociològiques (CIS), es va situar a l'octubre en 65,3 punts, gairebé cinc punts per sota de la xifra registrada el mes anterior, de manera que trenca la tendència a l'alça registrada des de maig.

Pessimisme econòmic
Segons el CIS, el descens de la dada d'octubre es va deure a una pitjor opinió dels espanyols sobre l'evolució general de l'economia, del mercat de treball i de la situació de les llars que la manifestada el mes passat, mentre que les seves expectatives de futur en aquests àmbits són encara més negatives.

L'indicador de l'economia actual es va situar així en 51,2 punts (2,9 punts menys que al setembre) i el d'expectatives de futur en 79,5 punts (5,9 punts menys).

Millor que fa un any
Comparant els resultats amb els obtinguts fa un any, es registra un increment de la confiança del consumidor de 20,5 punts, amb millores similars tant per a la situació actual com per a les expectatives.

No obstant això, aquestes xifres es mantenen encara molt per sota dels 100 que marquen el límit entre una percepció favorable i optimista i una negativa i pessimista.

El 25% dels espanyols amb deutes
L'enquesta del CIS assenyala que el 42,6% dels enquestats arriba just a fi de mes amb els seus ingressos, mentre que el 24,7%, per poder fer-ho, ha hagut de contreure deutes o tirar mà dels seus estalvis.

La situació econòmica de les llars és pitjor que fa sis mesos per a la majoria dels enquestats (49%), com a conseqüència principalment de l'augment dels preus, a la caiguda dels ingressos familiars i a la situació de desocupació d'algun dels membres de la llar.

No hi ha manera de trobar feina
El 62,5% dels enquestats considera que la situació a Espanya per trobar un lloc de treball és pitjor que fa sis mesos, taxa que ha augmentat dos punts i mitjà respecte al mes passat.

També ha ascendit el nombre de persones que consideren que la situació actual de l'economia ara és pitjor que fa mig any, de manera que són sis de cada deu els que així ho consideren (62,2%) encara que aquesta dada ha millorat respecte a maig, quan així ho pensaven vuit de cada deu.

Empitjoren també les expectatives dels quals veuen un futur de l'economia millor (només ho creu el 24,8%), mentre que tan sols un terç dels enquestats creu que la situació de les llars empitjorarà.

No obstant això, el 95,4% dels consumidors no creu que pugui comprar un habitatge el proper any i gairebé nou de cada deu considera que les seves possibilitats d'estalviar seran iguals o menors que en l'actualitat.