Els taxistes protesten contra la "competència deslleial" d'Uber i Cabify

El sector va a la vaga per aturar la proliferació de llicències de vehicle de lloguer amb conductor

Els taxistes van a la vaga contra Uber i Cabify Els taxistes van a la vaga contra Uber i Cabify

El sector del taxi es troba en peu de guerra contra la "competència deslleial d'Uber i Cabify". El sector duu a terme una jornada de vaga en diferents ciutats de l'Estat espanyol convocada per les organitzacions més representatives.L'aturada coincidirà amb una marxa a Madrid de taxistes de tota Espanya amb el lema Enfront del desmantellament del sector públic del taxi.

Des de Barcelona sortiran uns 3.000 taxistes i 565 taxis cap a Madrid i es preveu s'arribn a concentrar més de 20.000 manifestants a Madrid. A la capital espanyola l'aturada serà de 12 hores entre les sis del matí i les sis de la tarda. A Barcelona la vaga convocada pel sector del taxi serà de 24 hores i només es duran a terme serveis especials als hospitals públics i serveis socials gratuïts per a les persones més necessitades com aquells que tinguin mobilitat reduïda o se'ls presenti una urgència.

Uber i Cabify, les plataformes que connecten a viatgers amb conductors amb llicència VTC (vehicle de lloguer amb conductor), són el motiu de la protesta dels taxistes. Els taxistes creuen que, per les polítiques de les administracions, es substituirà el model de servei públic del taxi per un altre privatitzat a favor de les multinacionals, com Uber i Cabify. Des del sector denunicen que la concessió indiscriminada d'autoritzacions VTC "deixa desemparats" a més de 100.000 treballadors autònoms i assalariats del taxi.

La llei actual estableix un ràtio d'una llicència de VTC per cada 30 taxis, però els taxistes denuncien que actualment el nombre de llicències entregades és tres vegades superior al permès per la legislació.

El Ministeri de Foment va garantir que mantindrà l'actual règim jurídic, atès que no modificar-lo "resulta fonamental per a una convivència equilibrada i ordenada entre l'activitat d'aquest sector i el del taxi".

A Uber, en canvi, li agradaria que l'escenari no fos aquest, sinó que aposten per una liberalització que no posés límits a les llicències VTC amb les quals operen a Madrid i Barcelona. Uber, així mateix, s'aferra als suposats beneficis que la seva manera d'operar té entre els ciutadans, relacionada directament amb un menor preu del servei.

Una jornada tranquila

La companyia ha sol·licitat públicament que no es produeixin incidents violents durant aquesta jornada contra els conductors i els seus vehicles amb llicència VTC.

Per la seva banda, Cabify va emetre aquest dilluns un comunicat en el qual manifesta el seu respecte al dret a vaga del sector del taxi, al que no consideren un "competidor", atès que "substituir el vehicle particular dins de les ciutats" és "un objectiu comú que beneficiaria a tots".

També asseguren que no són una empresa de vehicles de lloguer amb conductor (VTC) “sinó de mobilitat”. Sobre una possible liberalització del sector i “l’efecte directe” en la devaluació de les llicències de taxi, Cabify reclama que tots els agents del sector treballin de forma conjunta amb l’Administració per “buscar la forma d’assegurar l’evolució del mercat i la protecció de tothom que hi ha a dins”.

Cabify ha volgut reiterar que opera de forma legal a través de llicències VTC. També recorden que els “col·laboradors”, mentre estan en servei per a Cabify, “no capten ni poden captar cap client directament al carrer”.

Sí indiquen que, atès un “canvi recent” de la normativa, els vehicles que presten un servei de VTC “ja no estan obligats” a tornar a la base, per la qual cosa poden circular “amb normalitat” a l’espera d’assignació d’un servei a través de l’aplicació mòbil de la companyia.

Més informació
BlaBlaCar guanya el judici contra Confebús
Com és de deslleial l'economia col·laborativa?
L'economia col·laborativa demana "diàleg" per encabir-se a la llei
Avui et destaquem
El més llegit