Empreses en ruta

Les missions comercials exteriors s'han convertit en un trampolí per fer créixer el negoci de les empreses i aprofitar el bon noment que viuen les exportacions catalanes

Amb gairebé 18 milions d'habitants, Xile és un dels països de l'Amèrica Llatina amb un PIB per càpita més elevat. La seva economia va créixer un 1,8% l'any passat i es manté com el segon país més atractiu en l'àmbit d'inversió estrangera a Sud-amèrica, després de Brasil. "Volem fer un salt qualitatiu, consolidar el que ja fa temps que hem iniciat a Xile i trencar la barrera de la desconfiança", explica Oriol Palom, responsable de negocis internacionals de Meteosim, que aquesta setmana participa en la missió comercial que ACCIÓ i altres institucions catalanes duen a terme en aquest país, per ajudar a fer créixer el negoci de les empreses catalanes a l'exterior.

L'estratègia de l'empresa Meteosin és la mateixa filosofia empresarial de molts negocis catalans que veuen en l'exportació la manera de continuar creixent i contrarestar la caiguda de la venda dels seus productes en el mercat nacional. La dada que corrobora aquesta tendència és que, per primera vegada, des de l'any 2008 les exportacions catalanes estan superant les vendes a la resta de l'Estat, amb el 58,7% de les transaccions comercials (60.000 milions d'euros) fetes a l'estranger l'any 2014 i el 41,3% (42.000 milions) realitzades a Espanya. En aquest context, les exportacions catalanes a Xile han acumulat creixements interanuals des del 2010 de manera ininterrompuda, assolint l'any passat 358 milions d'euros. De fet, les empreses catalanes que expoten a Xile representen el 38% de les espanyoles.

A la recerca de negocis a Xile
Meteosin és una de les 56 empreses catalanes que han viatjat a Xile. La consultora tecnològica nascuda l'any 2003 a la Universitat de Barcelona (UB) aporta solucions a sectors i industries que realitzen activitats sensibles als canvis de temps i a l'estat dels mars i oceans, mitjançant previsions meteorològiques. La consultoria va renéixer l'any 2011 per enfocar-se a altres mercats interessats, com ara projectes sobre la qualitat de l'aire, fet que l'ha posicionat com un bon company de viatge de les institucions, per dur a terme accions o mesures preventives per millorar els nivells de pol·lució.

L'empresa, que factura un milió d'euros anuals, rep cada any noves licitacions públiques o d'empreses privades. Algunes d'elles són a Xile, país on Meteosim va començar a fer negocis amb empreses locals ja fa gairebé quatre anys i que representa el 10% de la seva facturació. Segons Palom, aquest país sud-americà està especialment sensibilitzat i conscienciat de la importància de la qualitat de l'aire, raó per la qual la firma catalana va trobar un nínxol de mercat. La principal tasca que desenvolupa a Xile és fer pronòstics meteorològics per a empreses sobretot mineres, de tal manera que les prevé de si les condicions són adverses per treballar en zones perilloses o si la pols dels treballs realitzats en les mineries pot ser arrossegada pel vent a les poblacions veïnes. "Si hi ha alguna mort laboral el negoci es veurà molt perjudicat, i si els habitants dels pobles del voltant es queixen de la pols els hi poden arribar a tancar l'empresa", explica el responsable de negocis internacionals de Meteosim.

La companyia catalana també realitza projectes sobre la qualitat de l'aire a altres països com ara Nicaragua, Colòmbia o Perú, i també té altres àrees de negoci com ara calcular quin impacte pot tenir el canvi climàtic en els pròxims anys en zones concretes.


Oriol Palom, responsable de negocis internacionals de Meteosim. Cedida

Suport empresarial a l'exterior
La missió comercial a Xile és només un exemple de la importància d'unir esforços per acompanyar les empreses a la recerca de noves possibilitats en altres països i mercats emergents. Institucions, patronals, cambres de comerç i entitats s'alineen des de fa temps per preparar estratègies unificades, ordenades i amb un sol calendari i pressupost en comú per ajudar les empreses a créixer a l'estranger.

L'agència per a la competitivitat de l'empresa de la Generalitat té fins a 36 seus exteriors per tot el món i destina anualment més de 400.000 euros a les missions comercials a través de les quals s'intenta trobar la complicitat de l'homòleg polític del país d'acollida, ja que les figures institucionals obren moltes portes de negoci.

"La feina en el món de la mineria de Xile va bé però pot anar millor, i volem que ACCIÓ ens doni el suport institucional per reforçar la nostra presència allà i dotar-nos d'una imatge d'empresa potent. Volem que els ministeris de la zona ens vegin com a una empresa de fora seriosa que pot ajudar molt al país", conclou Palom.

La moda catalana agrada a l'estranger
"L'organització de cada missió comença abans de sortir de Catalunya, explica Daniele Ghirardi, director d'exportació d'Aretex S.A. amb marca Cóndor, empresa fundada l'any 1898 a Arenys de Mar que es dedica a la fabricació de diferents línies de roba infantil i que ha realitzat dues missions amb ACCIÓ al Japó/Corea i a Mèxic. "Quan arribes al país de destí et fan una presentació de l'economia nacional així com una visió general del món de la moda d'aquell indret, en el nostre cas", recorda Ghirardi.


En els seus inicis Aretex es dedicava a la fabricació i comercialització de mitjons i leotards.

Gràcies a la missió feta a Mèxic, l'empresa Aretex ha aconseguit una comanda dels seus productes per part d'una empresa important d'aquest país. "Era una inversió amb risc però amb garanties gràcies a l'ajuda institucional", assegura Ghirardi. La companyia compta amb més de 10.000 metres quadrats a la nau d'Arenys de Mar, un magatzem a Arenys de Munt i 240 treballadors. Les exportacions de l'empresa representen prop del 25% dels 16 milions que factura anualment, i fa comandes a tota la Unió Europea i a més de 30 països de tot el món, sobretot al mercat asiàtic, sud-americà i nord-americà, i ara es planteja millorar les vendes online.

"Jo recomano a les empreses que busquin el suport institucional i identifiquin el seu mercat prioritari al país de destí", conclou Ghirardi, que afirma que, de cara a un futur no gaire llunyà, li agradaria que s'organitzés una missió comercial a Austràlia "perquè és un mercat en expansió actualment, igual que l'àrab".
Avui et destaquem
El més llegit