Les empreses de més de 50 treballadors, obligades a tenir un pla d'igualtat

S'haurà de posar èmfasi en el diagnòstic de la situació i sense reproduir estereotips de gènere

Les empreses de més de 50 treballadors, obligades a tenir un pla d'igualtat | iStock Les empreses de més de 50 treballadors, obligades a tenir un pla d'igualtat | iStock

Les empreses de més de 50 treballadors estan obligades a tenir des d'avui un pla d'igualtat per a la seva plantilla, en virtut del Reial decret llei de mesures urgents per garantir la igualtat de tracte de 7 de març de 2019, on se'ls donava a aquestes empreses un termini de tres anys per a la posada en marxa. Els plans d'igualtat ja eren de compliment obligat per a les companyies amb més de 250 treballadors abans de l'aprovació d'aquesta norma i a partir del 2020 també ho van ser per a les empreses d'entre 151 i 250 empleats.

L'any passat es van fer obligatoris per a les companyies amb entre 101 i 150 treballadors en plantilla i avui ho seran també per a les que comptin amb un personal d'entre 51 i 100 treballadors. Aquesta exigència afecta tant empreses privades com organismes o institucions públiques, així com organitzacions o associacions sense ànim de lucre. Les empreses de menys de 50 treballadors no estan obligades a tenir un pla d'igualtat, llevat que es disposi per conveni, però sí que estan obligades, igual que la resta d'empreses, a comptar amb un registre retributiu des de fa gairebé un any.

D'acord amb les diferents normes que ha dictat el Govern, els plans d'igualtat han de fer èmfasi en el diagnòstic de la situació i sense reproduir estereotips de gènere. L'Executiu va reforçar el caràcter negociat dels plans d'igualtat, establint regles de legitimació i clarificant el procediment de negociació, particularment a les empreses que no tenen representants legals. Aquests plans han de contemplar mesures avaluables per salvar els obstacles que dificulten la igualtat efectiva entre homes i dones. Consten d'un contingut mínim de matèries, com ara el procés de selecció i contractació; la classificació professional; la formació; la promoció professional; les condicions laborals, inclosa una auditoria retributiva; la prevenció de l'assetjament sexual i per raó de sexe; i els salaris.

Més informació
El cop de taula de les dones als consells d’administració
Avui et destaquem
El més llegit