• Economia
  • Espanya, el país europeu on més augmenta la tarifa elèctrica

Espanya, el país europeu on més augmenta la tarifa elèctrica

El preu de l'energia per al consumidor domèstic espanyol és el quart més car de la UE

La factura de la llum s'incrementa el mes de juliol
La factura de la llum s'incrementa el mes de juliol
Redacció VIA Empresa
08 d'Abril de 2016
Act. 09 d'Abril de 2016
La seu del Col·legi d'Economistes de Catalunya a Barcelona ha acollit aquesta tarda la conferència La Tarifa Elèctrica Espanyola. Perspectiva internacional a càrrec de l'economista i consultor especialitzat en energia i canvi climàtic de l'Oxford Institute for Energy Studies David Robinson, autor de l'estudi Anàlisi comparatiu dels preus de l'electricitat a la Unió Europea i als Estats Units: una perspectiva espanyola. Robinson ha explicat que l'objectiu del seu informe és "explicar perquè entre 2008 i 2014 els preus elèctrics finals han augmentat a la Unió Europea i especialment a Espanya en comparació amb els Estats Units". Segons Robinson, el motiu principal d'aquestes diferències és la "falca de les polítiques públiques", un concepte que fa referència als "impostos no recuperables i altres costos de polítiques públiques que s'afegeixen al cost del subministrament d'electricitat, conduint d'aquesta manera a un augment en el seu preu final". De fet, Robinson ha assegurat que "els impostos i els costos de la política pública han pujat un 47% des del 2008 i representen més del 36% del preu final a la UE el 2014".



David Robinson ha destacat que "Espanya és el país europeu en el qual ha augmentat més el preu mitjà de l'electricitat per al consumidor des del 2008: en concret entre el segon trimestre de 2008 i el mateix període de 2014, el cost de l'electricitat a Espanya ha augmentat en 0,081 euros/quilovat hora, el doble que els 0,042 euros/quilovat hora d'increment mitjà a la resta de la Unió Europea". Robinson també ha apuntat que aquest augment ha afectat en particular als petits consumidors, fent que "el preu de l'energia per al consumidor domèstic a Espanya sigui el quart més car de la Unió Europea". Tot plegat, segons Robinson, es deu en gran mesura "a l'increment de la falca governamental, que actualment suposa un 46% del preu de l'electricitat residencial a Espanya".

David Robinson ha comentat que les conseqüències d'unes falques elevades i creixents "distorsiona els mercats, disminueix el poder adquisitiu de les famílies, deteriora la competitivitat de les empreses, és inconsistent amb la política europea sobre el canvi climàtic i és insostenible perquè els consumidors tenen altres alternatives". En aquest sentit ha aconsellat a Espanya el fet de "considerar una reforma fiscal seguint exemples com el dels Estats Units, França o Portugal que passa per finançar alguns costos de la política pública que ara es cobreixen amb la tarifa elèctrica mitjançant els pressupostos generals o impostos de carboni". També ha destacat la necessitat de "reforçar la influència dels mercats i reduir la influència del govern". Finalment ha subratllat que "manca un nou marc europeu per al sector elèctric descarbonitzat".

L'acte al Col·legi d'Economistes de Catalunya també ha comptat amb la intervenció de l'economista F. Xavier Mena, catedràtic d'ESADE i ex conseller d'Empresa i Ocupació de la Generalitat de Catalunya, el qual ha qualificat de "sudoku" l'estructura del mercat elèctric a Espanya. Mena ha afirmat que l'augment del preu de l'electricitat per al consumidor "ha estat especialment dolorosa perquè ha coincidit amb una devolució interna dels salaris" i ha defensat "redirigir el mix energètic cap a una major descarbonització". D'altra banda ha destacat la importància d'interconnectar les xarxes a nivell internacional perquè actualment el mercat elèctric a Espanya i a Catalunya "és una illa". Mena també ha assegurat que "amb els dèficits públics que tenim, a curt termini és molt difícil que les polítiques públiques que es subvencionen actualment via tarifa elèctrica es passin a finançar via pressupostos generals".

Per la seva banda, Virginia Guinda, presidenta del Fòrum Energia Empresa, ha explicat que segons una enquesta realitzada entre 100 empreses, "el 80% de la indústria considera que l'eficiència energètica és clau per a la seva competitivitat futura, mentre que un 60% preveu un canvi tecnològic en aquesta línia". Guinda ha defensat que "la política energètica s'ha de repensar donant un lloc prioritari a la indústria, introduint més competència i prioritzant interconnexions internacionals". També ha subratllat la necessitat de "continuar avançant cap a un mercat únic energètic i recuperar la seguretat jurídica des del punt de vista de l'estabilitat normativa", mentre que ha opinat que "la fiscalitat energètica s'ha de revisar evitant dobles imposicions i eliminant càrregues d'impostos creats quan hi havia dèficits elèctrics ja superats".