Espanya, el país que més piula del Brexit

Les xarxes socials i les enquestes prediuen un resultat molt ajustat entre els partidaris de la sortida del Regne Unit de la Unió Europea i els defensors de continuar-hi

To leave or not to leave, aquesta és la qüestió a què s'enfronten els britànics amb el referèndum per la permanència del seu país a la Unió Europea (UE); l'anomenat Brexit. I pel que reflecteixen les enquestes i el milió i mig de missatges que s'han emès al respecte des del maig, la cosa està molt igualada.

Segons els darrers sondejos del Financial Times, un 45% dels anglesos votaria marxar de la UE i un 44% escolliria romandre-hi. L'11% restant seguiria encara indecís fins a l'últim moment. A les xarxes socials, aquesta diferència mínima es repeteix, però a la inversa. Els partidaris de quedar-se són un 2% més. Un 49% dels internautes ha publicat missatges a favor del Brexit, mentre que un 51% s'hi ha mostrat en contra. Són dades del SENSE-EU Project, un estudi de la conversa digital sobre el referèndum en el qual participen diverses universitats europees i la companyia catalana Websays.



Segons l'estudi, que publica dades en directe de la campanya des del 19 de maig, partidaris i detractors del Brexit han estat molt actius a les xarxes. Entre tots han publicat una mitja de 300.000 missatges al dia que revelen les seves preferències a l'hora de votar. Hugo Zaragoza, director de Websays, reconeix que "és molt difícil predir quin serà el resultat final del referèndum, però sí que ens hi podem apropar". De fet, explica Zaragoza, en anteriors eleccions com les espanyoles o les catalanes, els estudis de Websays van apropar-se tant o més als resultats electorals que les enquestes tradicionals.

En qualsevol cas, tant si la conversa online pot predir vots com si no, observar-la resulta molt esclaridor per entendre el desenvolupament del debat. A la cronologia dels missatges sobre el Brexit, per exemple, es pot identificar un pic d'activitat coincidint amb el debat del passat 21 de juny entre l'euroescèptic Boris Johnson i l'europeista Sadiq Khan a la BBC. O es pot veure com la conversa queda pausada el 16 de juny, data de l'assassinat de la diputada laborista Jo Cox.

També pot analitzar-se el discurs de cada bàndol. Llegint les paraules més repetides el 20 de juny, per exemple, queda clar que els euroescèptics s'han recreat en el sentiment nacional britànic i han acusat als europeistes de crear un "discurs de la por". Entre les paraules que més han fet servir es troben "best" (millor), "british" (britànic) o "afraid" (por). Els europeistes, per la seva banda, han remarcat la importància de pertànyer a la UE. En aquest sentit, han repetit paraules com "stronger" (més fort), "open" (obert) o "important".

El tema que més ha preocupat durant la campanya ha estat la immigració. Ha aparegut en almenys 353.756 missatges sobre el Brexit. Recuperar el control sobre les fronteres és, de fet, un dels arguments més repetits pels euroescèptics, que asseguren que els serveis socials britànics no poden suportar l'arribada "massiva i descontrolada" d'immigrants que suposa pertànyer a la Unió. El paper de Brussel·les (84.522 mencions) i el terrorisme (19.159) també han estat molt comentats. La situació dels britànics que viuen fora, un dels arguments dels partidaris de romandre a la UE, també ha estat molt comentada. Se'n parla en prop de 15.000 ocasions.

El Brexit no ha estat tema de conversa només a les Illes Britàniques. També ha dominat el debat online en altres països d'Europa. On més se n'ha parlat, després del Regne Unit, ha estat a Espanya, amb 115.022 missatges. Els temes més comentats pels espanyols han estat les repercussions econòmiques del Brexit, i el conflicte amb el Regne Unit pel Penyal de Gibraltar. El segon país més interessat en el referèndum anglès ha estat França (89.000 posts), que ha comentat, sobretot, la mort de Jo Cox. Itàlia (amb 74.597 comentaris), Alemanya (54.398) i Holanda (42.538) completen el rànquing de països que més han participat en el debat.



Nota tècnica: per realitzar part d'aquest article, s'ha consultat l'estudi SENSE-EU, que ha analitzat 1.674.627 missatges a les xarxes socials i els mitjans de comunicació des del 16 de maig. Els percentatges de partidaris i detractors del Brexit s'han obtingut mitjançant algoritmes propis dels autors de l'estudi.
Avui et destaquem
El més llegit