Cada vegada es registren més intents de frau a l'assegurança d'autos, encara que ara són menys abundants. Línia Directa ha detectat que entre 2021 i 2022, gairebé el 9% del total dels informes que van rebre eren falsos, una xifra rècord. En concret, la companyia va rebre 110.000 intents d'estafa durant aquells dos anys, la qual cosa suposa un 40% més que els intents de frau del període 2019-2020. La raó d'aquest increment, expliquen, és l'actual situació econòmica, marcada per la reducció del poder adquisitiu a conseqüència de la inflació i la pujada dels tipus d'interès.
En la presentació del VII Baròmetre del Frau de l'Assegurança elaborat per Línia Directa (que té 2,5 milions de vehicles assegurats i 700.000 llars) s'ha posat en relleu que, per sobre d'aquest 9% d'intents de frau que hi ha de mitjana a Espanya hi ha 10 províncies. Al capdavant hi ha Cadis (11,6%), seguit de Màlaga (10,8%), Cantàbria i Múrcia (ambdues amb el 10%), Sevilla (9,9%), Alacant i Barcelona (ambdues amb un 9,7%), Granada i Biscaia (9,3%) i Navarra (9,1%).Mentre que en l'altre costat se situa l'"Espanya buidada", amb Terol (3,4%), Sòria (3,4%) i Zamora (4,9%) com a llocs amb menys percentatge d'enganys.
Dins de Catalunya, Barcelona lidera també el frau a l'assegurança amb gairebé 1 de cada 10 intents d'estafa (9,7%). La resta de províncies catalanes, Tarragona (8,4%), Girona (7,4%) i Lleida (5,6%) es troben per sota de la mitjana nacional.
La raó d'aquest increment és l'actual situació econòmica, marcada per la reducció del poder adquisitiu a conseqüència de la inflació i la pujada dels tipus d'interès
El perfil més habitual de defraudador a l'assegurança, explica l'informe, és un home jove de menys de 30 anys, aturat o amb un treball precari. Encara que en els últims anys se li ha anat sumant el d'un home de més de 40 anys que realitza aquestes pràctiques per obtenir uns "diners extres" o per no haver de pagar una reparació. L'estafa més comuna, afegeixen, és la de provar d'incloure a l'informe danys aliens al sinistre, sent més habitual en un cotxe antic (d'11 a 14 anys).