• Economia
  • Foment planteja construir una Agenda de Competitivitat Catalunya-Portugal al govern portuguès

Foment planteja construir una Agenda de Competitivitat Catalunya-Portugal al govern portuguès

La patronal proposa impulsar un corredor tecnològic Barcelona-Lisboa per connectar empreses, startups, inversió, talent i IA i realitzar una trobada a Barcelona a principis de 2027

El ministre d'Economia de Portugal, Manuel Castro Almeida, estreny la mà del president de Foment del Treball, Josep Sánchez Llibre, durant la trobada de tots dos a Lisboa | Cedida
El ministre d'Economia de Portugal, Manuel Castro Almeida, estreny la mà del president de Foment del Treball, Josep Sánchez Llibre, durant la trobada de tots dos a Lisboa | Cedida
Redacció VIA Empresa
08 de Setembre de 2026 - 04:58
Act. 08 de Setembre de 2026 - 17:02

El president de Foment del Treball, Josep Sánchez Llibre, ha proposat aquest dimarts construir una Agenda de Competitivitat Catalunya-Portugal. Ho ha fet en el marc d'una reunió amb el ministre d'Economia del país lusità, Manuel Castro Almeida, a la seu del ministeri a Lisboa. El projecte es concebria com un marc estable de cooperació empresarial i institucional entre tots dos territoris. Per la seva banda, el ministre Castro Almeida ha acceptat la invitació de Foment per realitzar una visita empresarial a principis de l'any que ve.

 

La iniciativa de la patronal parteix de la voluntat de donar un nou impuls a unes "relacions econòmiques que ja són especialment intenses". El 25% de les exportacions espanyoles a Portugal són catalanes, mentre que operacions recents com la de Bondalti-Ercros evidencien el potencial d'una major integració empresarial.

En aquest sentit, l'Agenda de Competitivitat proposada per Sánchez Llibre es planteja entorn de grans àmbits compartits com la indústria i l'energia, la innovació i la intel·ligència artificial, les startups i la inversió, i la reducció de barreres administratives i reguladores per a les empreses que operen en tots dos mercats.

 

Un corredor tecnològic Barcelona-Lisboa

Entre les propostes abordades destaca la creació d'un corredor tecnològic Barcelona-Lisboa que connecti de manera estable tots dos ecosistemes d'innovació i faciliti la circulació de talent, inversió, coneixement i projectes entre startups, scaleups, grans empreses, universitats, centres tecnològics i inversors.

Així mateix, Foment proposa també explorar la participació d'empreses portugueses en la comissió d'IA i Robòtica de Foment, crear mecanismes de soft landing entre tots dos ecosistemes i organitzar una missió empresarial catalana al Web Summit de Lisboa.

La patronal ha plantejat igualment reforçar la cooperació industrial i logística, avançar en la connexió dels corredors Atlàntic i Mediterrani, millorar les connexions ferroviàries entre Barcelona, Madrid i Lisboa i potenciar la col·laboració entre els ports de Barcelona, Sines i Lisboa.

Afegir VIA Empresa com a font preferida de Google de forma gratuïta  

Estigues informat amb les últimes notícies d'actualitat  

 
Activar ara