
27
d'Abril
de
2015
Dos factors han impactat de forma clara el sector del comerç els últims anys: la crisi econòmica i la irrupció de noves tecnologies. "Hem sobreviscut millor o pitjor aquesta etapa, però aquests canvis no són provisionals, han vingut per quedar-se", adverteix Joan Carles Calbet, president de Comertia. L'Associació Catalana de l'Empresa Familiar del Retail ha presentat aquest dilluns un estudi encarregat a la consultora Hamilton Global on constata que Internet ja és una realitat en qualsevol procés de compra. No en va, un 91% dels catalans ja l'utilitzen per buscar informació abans de comprar, encara que finalment ho facin a la botiga física.
L'estudi ha analitzat el procés de compra i la convivència entre el món offline i online. Jordi Crespo, responsable de l'informe de Hamilton Global, destaca que "hi ha una convivència sana entre l'offline i l'online, i un canal no desvirtua l'altre". En aquesta visió hi coincideix Calbet, que encoratja els comerciants a "ser presents a tots els canals". En aquest sentit, Calbet ha volgut deixar clar que "hi ha el fals mite que la venda per Internet ha de tenir un preu més barat, però una bona botiga online no es fa gratuïtament"; alertant dels excessius descomptes que es poden arribar a oferir a la xarxa posant en perill la sostenibilitat del negoci.
Abans de comprar ens informem
Segons els resultats de l'estudi, un 52% dels compradors recerca informació de forma habitual abans de la compra. Una pràctica més intensa quan l'objectiu de compra són viatges (78,5%), electrodomèstics (71,5%), roba exclusiva (68,3%) i reformes de la llar (65%).
A l'hora de buscar aquesta informació, les fonts estan molt repartides, però "els usuaris i experts d'Internet es converteixen en el primer referent, i això és un canvi de paradigma", assegura Crespo. Una tendència especialment important en el cas dels viatges o reformes de la llar.
Que Internet és la font preferida d'informació pels compradors ho constata que el segon lloc on més es busca és a la web dels fabricants. Aquest fet obliga a "tenir-la ben feta i endreçada, amb bona usabilitat", destaca el responsable de Hamilton Global.
El preu, factor clau
Un altre dels elements pels quals Internet resulta útil als compradors és la possibilitat de comparar-hi preus. De fet, un 64% dels catalans ho utilitza amb aquest propòsit. "La crisi ha fet que el preu sigui una variable absolutament transversal. Fa 15 anys hi havia un segment molt sensible a preu, ara tothom ho és", destaca Crespo.
En qualsevol cas, els sectors on més implantada es troba la compra online són els viatges (86,6%), la roba exclusiva (68,8%) i els productes exclusius (63,7%). Per contra, només un 5% de catalans ha comprat al supermercat per Internet l'últim any.
Catalunya, per sobre de la mitjana espanyola en e-commerce
Sumant tots els sectors, un 51% dels catalans han comprat online l'últim any. Una xifra encara per sota de la mitjana europea, que és d'un 55% segons les dades d'Eurostat. Ara bé, Catalunya està per sobre de la mitjana espanyola (42%) i de països com Portugal, Grècia o Itàlia. Tot i així, encara som lluny del 82% del Regne Unit, Dinamarca o Noruega.
Jordi Crespo ho atribueix a dos factors: el clima i el teixit comercial català. I és que a banda del bon temps que convida més a mirar botigues, "a Catalunya el comerç és un sector molt important, amb una idiosincràsia pròpia que difícilment es perdrà", augura. De fet, un 32% dels catalans busca informació online però acaba comprant a la botiga física. Es tracta de l'efecte ROPO (Research Online Purchase Offline). Una tendència que a Europa s'eleva a una mitjana del 60%.
L'efecte contrari és el showrooming, aquells compradors que busquen la informació a la botiga física però acaben comprant a la xarxa. En aquest cas, la seva taxa se situa al 18%. Una actitud que, segons Crespo, s'explica per factors de "preu i usabilitat".
El responsable de Hamilton Global destaca que "el comprador online és molt més impulsiu, el 43% compra després de veure informació a Internet". Per aquest motiu, assenyala, "és important tenir presència a Internet com a marca". A la xarxa els consumidors valoren webs properes i fàcils de navegar; mentre que a la botiga de carrer segueix prioritzant la proximitat física i la d'atenció.
On comprem online?
La majoria de les compres a la xarxa (28,6%) tenen lloc a pàgines de venda sense botiga física, com Amazon o eBay. El segon lloc (24,2%) l'ocupen els webs de descompte, com Privalia o Vente Privée; que superen les pàgines de distribuïdors que també tenen botiga física (24%) i les mateixes pàgines oficials de la marca del producte (23,2%).
Aquestes dades posen de manifest la necessitat que tenen les marques de ser presents a tot tipus de portals si volen fer-se un lloc en l'imaginari col·lectiu dels compradors online. Uns compradors el perfil dels quals és "joves, innovadors i actius", segons Jordi Crespo. Entre ells, els millennials (nascuts entre 1980 i 1990) són els més actius. Per contra, la generació de baby boomers (nascuts entre 1950 i 1964) són els que experimenten menys tendència a comprar a la xarxa.
L'estudi ha analitzat el procés de compra i la convivència entre el món offline i online. Jordi Crespo, responsable de l'informe de Hamilton Global, destaca que "hi ha una convivència sana entre l'offline i l'online, i un canal no desvirtua l'altre". En aquesta visió hi coincideix Calbet, que encoratja els comerciants a "ser presents a tots els canals". En aquest sentit, Calbet ha volgut deixar clar que "hi ha el fals mite que la venda per Internet ha de tenir un preu més barat, però una bona botiga online no es fa gratuïtament"; alertant dels excessius descomptes que es poden arribar a oferir a la xarxa posant en perill la sostenibilitat del negoci.
Abans de comprar ens informem
Segons els resultats de l'estudi, un 52% dels compradors recerca informació de forma habitual abans de la compra. Una pràctica més intensa quan l'objectiu de compra són viatges (78,5%), electrodomèstics (71,5%), roba exclusiva (68,3%) i reformes de la llar (65%).
A l'hora de buscar aquesta informació, les fonts estan molt repartides, però "els usuaris i experts d'Internet es converteixen en el primer referent, i això és un canvi de paradigma", assegura Crespo. Una tendència especialment important en el cas dels viatges o reformes de la llar.
![]() |
On busca informació el consumidor abans de decidir-se a comprar? |
Que Internet és la font preferida d'informació pels compradors ho constata que el segon lloc on més es busca és a la web dels fabricants. Aquest fet obliga a "tenir-la ben feta i endreçada, amb bona usabilitat", destaca el responsable de Hamilton Global.
El preu, factor clau
Un altre dels elements pels quals Internet resulta útil als compradors és la possibilitat de comparar-hi preus. De fet, un 64% dels catalans ho utilitza amb aquest propòsit. "La crisi ha fet que el preu sigui una variable absolutament transversal. Fa 15 anys hi havia un segment molt sensible a preu, ara tothom ho és", destaca Crespo.
En qualsevol cas, els sectors on més implantada es troba la compra online són els viatges (86,6%), la roba exclusiva (68,8%) i els productes exclusius (63,7%). Per contra, només un 5% de catalans ha comprat al supermercat per Internet l'últim any.
Catalunya, per sobre de la mitjana espanyola en e-commerce
Sumant tots els sectors, un 51% dels catalans han comprat online l'últim any. Una xifra encara per sota de la mitjana europea, que és d'un 55% segons les dades d'Eurostat. Ara bé, Catalunya està per sobre de la mitjana espanyola (42%) i de països com Portugal, Grècia o Itàlia. Tot i així, encara som lluny del 82% del Regne Unit, Dinamarca o Noruega.
Jordi Crespo ho atribueix a dos factors: el clima i el teixit comercial català. I és que a banda del bon temps que convida més a mirar botigues, "a Catalunya el comerç és un sector molt important, amb una idiosincràsia pròpia que difícilment es perdrà", augura. De fet, un 32% dels catalans busca informació online però acaba comprant a la botiga física. Es tracta de l'efecte ROPO (Research Online Purchase Offline). Una tendència que a Europa s'eleva a una mitjana del 60%.
L'efecte contrari és el showrooming, aquells compradors que busquen la informació a la botiga física però acaben comprant a la xarxa. En aquest cas, la seva taxa se situa al 18%. Una actitud que, segons Crespo, s'explica per factors de "preu i usabilitat".
El responsable de Hamilton Global destaca que "el comprador online és molt més impulsiu, el 43% compra després de veure informació a Internet". Per aquest motiu, assenyala, "és important tenir presència a Internet com a marca". A la xarxa els consumidors valoren webs properes i fàcils de navegar; mentre que a la botiga de carrer segueix prioritzant la proximitat física i la d'atenció.
On comprem online?
La majoria de les compres a la xarxa (28,6%) tenen lloc a pàgines de venda sense botiga física, com Amazon o eBay. El segon lloc (24,2%) l'ocupen els webs de descompte, com Privalia o Vente Privée; que superen les pàgines de distribuïdors que també tenen botiga física (24%) i les mateixes pàgines oficials de la marca del producte (23,2%).
Aquestes dades posen de manifest la necessitat que tenen les marques de ser presents a tot tipus de portals si volen fer-se un lloc en l'imaginari col·lectiu dels compradors online. Uns compradors el perfil dels quals és "joves, innovadors i actius", segons Jordi Crespo. Entre ells, els millennials (nascuts entre 1980 i 1990) són els més actius. Per contra, la generació de baby boomers (nascuts entre 1950 i 1964) són els que experimenten menys tendència a comprar a la xarxa.