Garrigosa: "No ens n'adonem, però ja estem gaudint de les smart city!"

El responsable de l'àrea de ciutats intel·ligents de l'elèctrica explica les seves solucions en mobilitat, eficiència energètica i enllumenat públic

Juan Garrigosa, encarregat d'smart cities a Endesa X Juan Garrigosa, encarregat d'smart cities a Endesa X

Juan Garrigosa és el responsable de B2G d'Endesa X, l’àrea de l'energètica dedicada a desenvolupar solucions per les ciutats intel·ligents. El responsable de la secció de smart cities de l'elèctrica explica que fa uns tres anys l'empresa es va plantejar que "si seguíem fent les coses com les estàvem fent, desapareixeríem, perquè el món està canviant i els clients ens demanaven noves tecnologies i serveis".  Per això van crear, entre d’altres, l’àrea, la secció encarregada d'oferir solucions d'eficiència energètica, economia circular i eficient als seus clients perquè "gastin menys energia, diners i emetin menys emissions".

Dins de l'àrea de ciutats intel·ligents, en quins camps treballeu?

Les principals emissions d'una ciutat són en un 40% els edificis i el 30% la mobilitat. La part principal de la factura elèctrica d'un ajuntament és l'enllumenat públic i en aquest camp estem aportant solucions d'alta eficiència energètica i solucions d'edificis sense emissions, climatització i il·luminació, renovables, etc. Per la banda de mobilitat, tenim un pla d'infraestructures per desplegar 2.000 punts de recàrrega de vehicle elèctric entre el 2019 i el 2020, arribant a acords amb ajuntaments i administracions, per tal que es pugui creuar Europa amb tranquil·litat. També tenim una proposta de mobilitat elèctrica per a autobusos elèctrics.

Com arriben les solucions a les ciutats?

Nosaltres expliquem a les administracions les tecnologies i com podem treballar amb ells per reduir els consums i ser més eficients. Hem guanyat diversos concursos, per exemple a  Sarrià de Ter, Girona, per transformar l’enllumenat públic, a més d’altres ciutats catalanes i de les Illes Balears. Amb la Generalitat valenciana estem fent que diversos hospitals siguin més eficients energèticament.

"En enllumenat públic el potencial arriba fins al 70% d'estalvi del consum elèctric"

Què aconseguiu aplicant aquests sistemes?

En enllumenat públic el potencial arriba fins al 70% d'estalvi del consum elèctric. La il·luminació led dura molts milers d'hores, de manera que l'amortització és molt curta. I hi ha diversos sistemes d'enllumenat, des de sensors que detecten la posta, altres que eleven la intensitat si detecten persones i fins i tot sistemes d'IA que detecten robatoris i avisen les autoritats. Aquest concretament està instal·lat a Itàlia.

I en eficiència energètica en edificis, què aconseguiu?

Solem treballar en dos fronts: il·luminació interior, amb estalvis també del 70%, i climatització. La climatologia afecta molt en aquest tema. En climes més temperats  a la Mediterrània, com a Catalunya, el marge d'estalvi és més petit, però a llocs com el País Basc, podem arribar al 40% o 50%. És tan senzill com actualitzar els sistemes d'aerotèrmia, que poden ser fins a quatre cops més eficients que una caldera tradicional. Però també col·loquem sensors per tot l'edifici i intel·ligències artificials aprenen depenent de l'ús que es fa de les instal·lacions a regular l'energia que empleem.

I pel que fa a mobilitat elèctrica, algun exemple?

Amb TMB vam començar a treballar en un projecte europeu per a la recàrrega dels autobusos elèctrics de la línia H16. Vam aportar un pantògraf de 400 kw perquè el bus recarregui la bateria al final de la línia a la Zona Franca fent una parada de 6 minuts. Així el bus està funcionant tot el dia. Més tard es va instal·lar un altre al Fòrum de 500 kw i ara n'instal·larem dos més.

En sis minuts es recarrega la bateria d'un autobús?

En sis minuts es recarrega fins al 80% de la bateria d'un autobús i pot funcionar durant hores. Existeixen dues tendències: tenir bateries molt grans que es recarreguen al llarg de la nit o petites bateries més lleugeres amb recàrregues puntuals, que permet fer molts quilòmetres.

"Catalunya ja té molts fanals led, els ciutadans pugen a busos elèctrics, no ens n'adonem, però ja estem gaudint de la smart city"

Hi ha molta gent que no es compra un vehicle elèctric perquè no sap on l'endollarà...

La setmana passada Endesa va assolir el repte de creuar totes les províncies espanyoles amb un cotxe elèctric en menys d'una setmana, és totalment possible. Hi ha algunes barreres, precisament els usuaris pensen que no podran recarregar el seu vehicle. Nosaltres hem plantejat una gran inversió per desplegar 2.000 punts de recàrrega i més endavant els ampliarem fins a 2.500 al 2023. Estem parlant amb les localitats de més de 35.000 habitants perquè hi hagi punts de recàrrega públics, i no cal ser client d'Endesa per usar-los: estem inclosos en l'associació Hubject, que ofereix més de 200.000 punts i amb una app s'hi pot accedir, reservar, recarregar i pagar. En un any hi haurà un punt d'inflexió, amb més punts de recàrrega i, a més, moltes marques estan apostant per models elèctrics.

Més info: Endesa instal·larà 108.000 punts de recàrrega de vehciles elèctrics

Vaja, que sembla que no hi ha traves...

Bé, en algunes ciutats tens avantatges per tenir cotxes, en altres no, en altres tens descomptes, en altres, no, regulacions, beneficis, en unes pots aparcar en zona verda, en altres pots circular pel carril bus, etc. Una mica d'unificació i homogeneïtzació ens aniria bé.

Les smart cities ja són aqui?

Fins ara les ciutats treballaven per verticals sense comunicar-se entre ells. Il·luminació només veia llums, mobilitat només veia cotxes, seguretat, residus etc. Les solucions d'smart city el que fan és crear una entitat superior que les faci parlar, que les coordini, per poder ser més eficients i treure el millor benefici amb tecnologia. I aquesta tecnologia ja existeix i està basada en molts dispositius que ja existeixen, no és que s'hagin de fer noves instal·lacions. No cal gastar-se diners, sinó aprofitar el que ja hi ha, estudiar-ho, parametritzar-ho i solucionar les necessitats de cada ciutat en cada moment.

Hi ha molta gent que troba que aquestes tecnologies no els arriba...

Cert, molta gent creu que no els afecta el big data o la intel·ligència artificial. Queda molt camí per recórrer, en les nostres ciutats actualment més del 70% dels fanals són d'halogenur de sodi, una tecnologia molt antiga. Queda molt de camí per recórrer, per estalviar molt, gastar menys i emetre menys a l'atmosfera. Però això ja existeix! Catalunya ja té molts fanals led, els ciutadans pugen a busos elèctrics, no ens n'adonem, però ja estem gaudint de la smart city.

Avui et destaquem
El més llegit