• Economia
  • Límit a comissions de targetes de dèbit i crèdit

Límit a comissions de targetes de dèbit i crèdit

La Comissió Europea considera que són "excessives"

Targeta
Targeta
ACN
24 de Juliol de 2013 - 02:31
Act. 24 de Juliol de 2013 - 14:32
La Unió Europea vol limitar les comissions interbancàries que cobren els bancs a les botigues pels pagaments amb targeta de crèdit. Brussel·les considera que aquestes comissions són "excessives" i repercuteixen negativament en el preu final que paga el consumidor. La proposta europea és limitar a un 0,3% la comissió pels pagaments amb targeta de crèdit i a un 0,2% per les de dèbit.

L'eurocomissari de Serveis Financers, Michel Barnier, i el de la Competència, Joaquín Almunia, han presentat aquest dimecres la mesura, que creuen que "beneficiarà" els consumidors. Tots dos rebutgen que pugui comportar un augment dels costos de manteniment anual de les targetes, com amenaça el sector.

El sobrepreu de les targetes
"Aquestes comissions són sovint massa elevades, molt diferents d'un país a l'altre i surten massa cares al consumidor i al comerciant", ha lamentat el comissari Michel Barnier en roda de premsa a Brussel·les. El responsable de la Competència, Joaquín Almunia, ha afegit que ara els consumidors assumeixen "un cost amagat" dels productes quan van a la botiga, paguin o no amb targeta. "Els preus s'inflen per l'existència d'aquestes comissions, i això ha de canviar", ha avisat. Segons les dades de la Comissió, aquestes comissions provoquen un sobrepreu de fins a 130.000 milions d'euros a l'any.

La mesura hauria d'ajudar a posar fi als costos addicionals que també es paguen en determinats pagaments en targeta de crèdit per compres en transport. Algunes aerolínies, per exemple, inflen el preu segons es pagui amb una targeta o una altra.

Les companyies de targetes, en contra
La proposta de la Comissió, que ara s'haurà de debatre al Parlament Europeu i al Consell, ja rep una gran oposició de les principals empreses de targetes de crèdit, com Mastercard i Visa. Les empreses diuen que la iniciativa europea provocarà augments en el preu de manteniment de les targetes que paguen els ciutadans.

Els eurocomissaris han assegurat que amb aquests límits en les comissions interbancàries, s'haurà de notar una rebaixa de preus pels consumidors i no hi ha d'haver costos addicionals pel manteniment de la targeta. "Ha de generar més competència", ha dit Almunia. "No estic obligat a tenir una targeta, faig servir la que vull", ha avisat el comissari espanyol, defensant que si alguna empresa decidís augmentar els costos els consumidors la podrien canviar i optar per les que no ho fessin.

Prova amb transaccions internacionals
En un primer període, els límits a les comissions d'intercanvi per l'ús de les targetes s'aplicaran a les transaccions transfrontereres, quan el consumidor fa servir la targeta fora del seu país de residència. Després de 22 mesos, la mesura també s'aplicarà a nivell domèstic de cada estat.