El misteri del 'sadfishing': llàgrimes que sacsegen amb finalitats monetàries

Què hi ha darrere d’un fenomen que, a part de les xarxes socials, es pot trobar en l’àmbit comercial?

'Sadfishing' significa en català "fer pena per pescar" | iStock 'Sadfishing' significa en català "fer pena per pescar" | iStock

Una de les noves tendències comercials d'enguany és el que es coneix com a sadfishing, és a dir, "fer pena per pescar". Què es vol pescar exactament? Doncs molt senzill, des de l'atenció d'un possible comprador a la simpatia d'un usuari, per guanyar el tan anhelat engagment. Ara bé, es tracta d'una "pràctica tòxica" per aconseguir diners de forma fàcil que l'escriptora i columnista Rebecca Reid ha identificat de prop: "es tracta de llàgrimes patrocinades".

Un dels casos més paradigmàtics és el de la celebrity Kendall Jenner que va compartir al seu Instagram diferents publicacions a punt de plorar per explicar el problema que havia tingut amb l’acne des que era adolescent. A l'última publicació es va desvelar “el misteri”: estava patrocinat per una marca de cosmètica. El mateix ha succeït amb Bella Hadid o la cantant Adele. Com a conseqüència, cada dia és més habitual veure des de personatges famosos fins a coneguts de l'entorn familar que exposen publicacions plorant, confessant traumes o tristeses. Però... hi ha autenticitat en totes?

Soler (experta en vendes): "Benvingudes emocions si són genuïnes i autèntiques, però que quan es detecta que l'empatia no és de veritat, pot generar un autèntic rebuig"

En primer lloc, el sadfishing pot ser practicat per persones de diverses edats i rerefons. No es limita a un grup demogràfic específic ni a un poder econòmic en concret. En general, s'observa més a les plataformes de xarxes socials, on les persones comparteixen les seves experiències i emocions de manera pública. Aquest comportament pot ser adoptat per celebritats, influencers, adolescents, adults, entre d'altres. Algunes persones poden recórrer al sadfishing de manera conscient per buscar suport emocional, mentre que altres poden fer-ho inconscientment. I, sobretot, també traslladar-se a l’àmbit comercial del business to business (B2B), en què les emocions -ben gestionades- poden marcar la diferència.

El poder de les emocions en el B2B

L'especialista en vendes i opinadora de VIA Empresa, Montse Soler, té clar que "les emocions en la venda és clau avui en dia". Per entendre-ho, la intel·ligència artificial és capaç d'aconseguir els millors arguments de vendes, però "encara no sap transmetre les emocions, l'empatia i l'escolta activa en relació amb les persones que té davant".

Soler fa un breu repàs històric de la professió de comercial i afirma que fa dècades amb "quatre nocions de venda es podia sorprendre a un interlocutor", mentre actualment "hi ha informació a tot arreu i molt accessible". L'experta destaca que "benvingudes emocions si són genuïnes i autèntiques, però que quan es detecta que l'empatia no és de veritat, pot generar un autèntic rebuig”.

Més info: A mi, no m’intentis convèncer de res!

Finalment, la tristesa mal gestionada o el sadfishing en la venda B2B pot fer allunyar un possible comprador, ja que molts empresaris no "volen més problemes" i es tracta de trobar un punt entremig entre el que és "meravellós" o "letal". “És més, amb l’ús de la tristesa només es pot aconseguir com a molt un 1% de les possibilitats de venda”, conclou.

Més informació
Actituds atòmiques: sigues feliç, sigues egoista!
El decàleg del 'happy sales year'
Avui et destaquem
El més llegit