• Economia
  • El nou rumb de les infraestructures catalanes: cap a una revolució sostenible i digital (II)

El nou rumb de les infraestructures catalanes: cap a una revolució sostenible i digital (II)

Quina és la clau per a la transformació del panorama infraestructural a Catalunya? Descentralització territorial, intermodalitat, digitalització i sostenibilitat

El futur de les infraestructures a Catalunya ha de passar per integrar la descentralització, intermodalitat, digitalització i sostenibilitat | iStock
El futur de les infraestructures a Catalunya ha de passar per integrar la descentralització, intermodalitat, digitalització i sostenibilitat | iStock
Jordi Marin | VIA Empresa
Expert en transformació digital i innovació
Barcelona
14 de Setembre de 2024

Com ja vam anticipar a la primera part del viatge de les infraestructures catalanes: de l'excel·lència als "deures pendents", Catalunya no només ha de treballar per millorar les seves infraestructures actuals, sinó que també ha de posicionar-se com a líder en sostenibilitat i digitalització, a la vegada que explora nous models de futur. Aquí us presentem els elements clau per transformar el panorama de les infraestructures a Catalunya: descentralització territorial, intermodalitat, digitalització i sostenibilitat. Veiem com aquests factors poden impulsar un canvi significatiu.

 

1. Descentralització: redistribuir el protagonisme territorial

Un tren de Rodalies circula als voltants de l'estació de La Sagrera | ACN
Un tren de Rodalies circula als voltants de l'estació de la Sagrera | ACN

Un dels grans desafiaments per a Catalunya és superar la concentració excessiva de serveis i infraestructures a Barcelona i la seva àrea metropolitana. Encara que Barcelona és el motor econòmic del país, és imprescindible avançar cap a un model més descentralitzat. Això implicaria millorar les connexions ferroviàries i viàries amb altres regions com el Camp de Tarragona, Lleida i Girona. La descentralització permetria alleugerir la pressió sobre Barcelona, reduir la congestió urbanística i ambiental i promoure el creixement en regions amb potencial d'inversió i innovació, especialment en sectors com la logística, l’agroindústria i les noves tecnologies.

2. Intermodalitat: connectar-ho tot per ser més eficients

La intermodalitat del transport és una de les protagonistes del Port de Barcelona | Cedida
La intermodalitat del transport és una de les protagonistes del Port de Barcelona | Cedida

La intermodalitat, que significa combinar diversos modes de transport de manera eficient en un mateix viatge, és fonamental per millorar la mobilitat a Catalunya. Actualment, la connexió entre tren, autobús, avió, vaixell i bicicleta encara presenta mancances, sobretot fora de l’àrea metropolitana de Barcelona. Invertir en la integració de xarxes de transport, com el ferroviari, tramvia i autobusos, no només a les grans ciutats sinó també a zones rurals, és clau. A més, calen solucions intermodals per al transport de mercaderies, optimitzant la cadena logística amb la combinació de camions, ferrocarril i ports.

 

3. Digitalització, automatització i autonomia: el futur de la mobilitat

El 25% de la xarxa de metro de Barcelona ja funciona sense conductor | Cedida
El 25% de la xarxa de metro de Barcelona ja funciona sense conductor | Cedida

La digitalització i l’automatització són els pilars de les infraestructures del futur. A l’àrea del transport, això pot incloure l’ús d’intel·ligència artificial per gestionar el trànsit i vehicles autònoms que redueixin la necessitat d’intervenció humana. Un exemple és el metro automàtic de Barcelona, una de les xarxes més modernes d’Europa. Ampliar aquest model a altres sistemes de transport com els trens de Rodalies o els autobusos, podria portar una gestió més intel·ligent i eficient de les infraestructures, així com la introducció de models de mobilitat més ecològics com els vehicles elèctrics.

4. Sostenibilitat: una perspectiva transversal

La sostenibilitat ha de ser el principi fonamental en totes les fases de les infraestructures: planificació, execució i operació. Cal considerar el factor mediambiental, l’impacte ecològic i el consum energètic per garantir que les infraestructures no només siguin eficients, sinó també sostenibles a llarg termini. La sostenibilitat i la digitalització han de ser els eixos centrals de qualsevol projecte estratègic.

5. Cap a una Catalunya interconnectada i sostenible

Un tren d'alta velocitat a Catalunya | iStock
Un tren d'alta velocitat a Catalunya | iStock

El futur de les infraestructures a Catalunya ha de passar per integrar aquests elements: descentralització, intermodalitat, digitalització i sostenibilitat. Aquesta visió més àmplia no només resoldrà els problemes actuals, sinó que també crearà una xarxa d'infraestructures més equilibrada, resilient i adaptada a les necessitats d’una economia dinàmica i global. Si Catalunya enfoca els seus esforços en aquests aspectes, podrà liderar un model d’infraestructures modern, connectat i eficient, preparat per afrontar els reptes del futur.