Per una economia sense espais buits

La Diputació de Barcelona treballa per trobar noves vies d'utilització temporal als espais urbans en desús

Sovint s'afirma que una ciutat desperta quan els seus comerços aixequen la persiana. El buit que durant la crisi, o que al llarg dels anys, es troba a carrers i avingudes de les ciutats pel tancament o el desús d'espais comercials és una oportunitat que cal aprofitar, tal com s'ha plantejat fer la Diputació de Barcelona. Aquests dies l'entitat ha presentat la seva publicació lectiva La utilització temporal dels buits urbans amb la voluntat de trobar noves vies d'utilització temporal d'espais urbans en desús.

L'antic complex industrial Can Ricart al barri del Poblenou de Barcelona ha acollit la presentació de l'obra col·lectiva amb l'assistència de la codirectora de la publicació, Judith Gifreu, l'arquitecta i activista Itziar González i el vicepresident segon de la Diputació, Marc Castells, per a qui "els buits urbans poden ser vistos com un contratemps social i econòmic dels nostres municipis, però també podem interpretar-ho com un gran repte que, alhora, obre una gran finestra d'oportunitats". Presentada com una proposta teòrica que permet analitzar espais en desús que es troben en espera de definir la seva utilitat, els ponents coincideixen en la necessitat d'aprofundir en idees imaginatives per potenciar i aprofitar espais buits.

Aquesta nova publicació sobre la utilització temporal dels buits urbans s'emmarca dins el grup de treball promogut per la Diputació de Barcelona l'any 2014 Usos Temporals per a Espais Buits amb l'objectiu d'impulsar una reflexió transversal relacionada amb l'activació dels buits urbans i millorar la coordinació de les diferents línies de suport que s'ofereixen als ajuntaments en aquesta matèria.

"El que avui presentem és un tema que es troba a l'agenda política de molts governs municipals", ha assegurat Gifreu, tot identificant l'ús temporal d'espais com "un mecanisme d'optimització dels recursos públics" que permet fer créixer projectes "de baix cap a dalt i donar resposta a les necessitats de molts col·lectius socials".

Estudi del Maresme
Un dels casos que recull la publicació és el de Vilassar de Mar, població en què s'han activat estratègies innovadores per a la reactivació de locals comercials buits, entre elles, promocionar l'activació dels seus 94 locals comercials buits mitjançant assessorament virtual i físic o instal·lar pop-up shops que permeten el lloguer dels comercials per activitats o usos ocasionals, una tendència molt habitual avui dia.

 

Avui et destaquem
El més llegit