• Economia
  • La producció i exportació de vehicles s'enfonsa a l'estiu

La producció i exportació de vehicles s'enfonsa a l'estiu

La quota de producció de cotxes elèctrics baixa 2,8 punts interanuals fins a l'agost a l'Estat, segons les dades de la patronal Anfac

Les comprovacions en la part final del muntatge de vehicles a la fàbrica Seat | ACN
Les comprovacions en la part final del muntatge de vehicles a la fàbrica Seat | ACN
Redacció VIA Empresa | ACN
Barcelona
20 de Setembre de 2024

El mercat europeu continua patint una davallada quant a la producció i exportació de vehicles. En el cas de l'Estat, el passat estiu va deixar dades a la baixa: al juliol es van fabricar 183.635 vehicles, un 10% interanual menys; i a l'agost poc més de 73.400, un 20% menys que el 2023, segons dades de la patronal Anfac.

 

Mentrestant, pel que fa a les vendes a l'exterior, el volum va caure un 5,4% interanual el passat juliol. En total, es van exportar 171.811 unitats. L'agost va presentar un descens encara més significatiu, amb un volum total de 77.038 vehicles. És un 17,7% menys que fa un any. Anfac ha atribuït aquesta tendència negativa a la baixa demanda de cotxes en els mercats europeus, sobretot Alemanya i França. D'altra banda, també ha ressaltat la quota de producció d'elèctrics, que fins a l'agost va baixar 2,8 punts, representant el 8,8% del total.

 

En l'acumulat anual, la producció de vehicles s'ha precipitat un 1,5%, fins als 1,58 milions d'unitats; i les exportacions un 2,2%, fins als 1,42 milions. Amb les xifres fins a l'agost, Anfac ha ressaltat que la fabricació de vehicles encadena 4 mesos de descensos.

La UE i la Xina continuen negociant

Gran part d'aquesta davallada té a veure amb la disputa comercial que la Unió Europea (UE) manté amb la Xina a causa dels aranzels imposats als cotxes elèctrics del país asiàtic. Ara, ambdues parts s'han compromès a "intensificar" les negociacions i trobar una solució ràpida. Això sí, sempre que sigui "mútuament acceptable".

La CE va imposar provisionalment uns aranzels a la Xina de fins al 37,6% el passat juliol, una taxa que més tard va rebaixar el seu màxim al 36,3%

El vicepresident executiu i comissari de comerç de la Comissió Europea (CE), Vladis Dombrovskis, s'ha reunit aquest dijous a Brussel·les amb el ministre de comerç xinès, Wang Wentao. En un comunicat, l'executiu comunitari ha reiterat que el mercat europeu continuarà obert a les importacions de vehicles elèctrics xinesos i ha afirmat que l'objectiu de la UE és "compensar únicament les subvencions identificades per permetre una competència lleial i unes condicions equitatives".

En aquest sentit, la CE va imposar provisionalment uns aranzels de fins al 37,6% el passat juliol. Una taxa que setmanes més tard va rebaixar el seu màxim al 36,3%. D'acord amb les conclusions de la investigació de l'executiu comunitari, els vehicles elèctrics procedents de la Xina es beneficien de "subsidis injustos" al llarg de tota la cadena de subministrament, generant "amenaces de danys econòmics" als productors de cotxes elèctrics de la Unió.